پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان اینکه تعاد طلبه های حوزه علمیه قم حدود ۸۶ هزار نفر می باشد گفت: متاسفانه فضای حوزه و زیر ساخت های آن متناسب با این تعداد طلبه نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال امروز در نشست شورای معاونین حوزه علمیه استان قم با آیت الله اعرافی به گزارشی از فعالیت این حوزه پرداخت و با بیان این که حدود 86 هزار طلبه در قم در حال تحصیل هستند گفت: فضای حوزه قم  و زیر ساخت های آن متناسب با این تعداد  طلبه نیست.

 مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان این که در حال حاضر یکی ازمشکلات جدی  مدارس خوابگاهی است، افزود: اگر ما ورودی های حوزه را فیلتر کنیم و بگوییم حوزه علمیه قم، کلان حوزه است و سطوح عالی و دروس خارج  باید در آن جای گیرد  و مراکز تخصصی، قدرت مانور داشته باشند و نباید به سطح یک آموزشی بپردازیم، ناچاریم در یک فضایی که 80 هزار طلبه در آن هست به تناسب خودش  سطح یک داشته باشیم و البته اگر سیاستگذاری در آینده بر آن باشد که سطح یک فیلتر شود و سطح عالی رشد کند مشکلی از ناحیه تعداد مدارس آموزشی پیدا نخواهیم کرد؛ اگر چه مدارس کشور نیز  برای این سیاست گذاری آمادگی ندارد.

 وی عنوان کرد: در گذشته مقطع ورودی به حوزه علمیه قم 4 هزار داوطلب بود و با وجود ظرفیت های محدود در حوزه علمیه شهرستانها برای پذیرش طلاب سطح یک، امروز  مکاتبات فراوانی از سوی مدیران حوزه های استانها می شود که ما ظرفیت پذیرش این تعداد طلبه را نداریم.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اینکه در گذشته سیاست مدیریت حوزه این بود که با مستقر شدن مدیریت در استانها، مرحله اول در سطح یک آموزشی را غنی کنند و بعد سطوح  عالی را تشکیل دهند تا درخواست از قم کم شود افزود: ولی در عمل کاری در این عرصه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه امروز در وضعیتی هستیم که نزدیک به 17 هزار نفر در حوزه های  علمیه  پذیرش شده اند که بیشتر متقاضی تحصیل در حوزه قم هستند ابراز داشت: اگر سیاست حوزه این شد که سطوح عالی در قم گشایش پیدا کند و سطح یک محدویت داشته باشد، تعداد فعلی مدارس آموزشی پاسخگو است، اما  این مشکل در کشور  را به همراه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال با بیان این که اگرنتوانیم استعداد های درخشان را در مدارس علمیه شهرستانها اسکان دهیم، بهترین مکان قم است اظهار داشت:  باید نحوه تدریس در سطوح عالی در مدارس علمیه استان ها تقویت شود، اگر این اتفاق نیافتد همه به حوزه علمیه قم سرازیر می شوند و مشکل بحث خوابگاه را برای طلاب مجرد در سطوح عالی خواهیم داشت.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات آسیب پذیری مراکز آموزشی مدارس علمیه از لحاظ استحکام بناء است و تقویت و حمایت بحث استاد است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha