جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مباحثه طلبگی

حوزه/ حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با توجه ویژه به برگزاری منظم جلسات مباحثه طلبگی در سال تحصیلی جدید، حرکتی جدی برای احیای سنت های اصیل حوزه را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، مباحثات طلبگی از سنت های اصیل حوزه است که به اذعان اکثر روحانیون، به رشد و ارتقای طلاب و حوزه های علمیه کمک شایانی می کند.

حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، در سال تحصیلی جدید، به مقوله مباحثات طلبگی اهمیت بسیار بیشتری به نسبت سال های قبل قائل شده و در همین راستا معاونت آموزشی این حوزه، برگمباحثه در حوزه علمیه زاری منظم و مستمر این جلسات را دنبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد فصاحت از اساتید طلاب پایه 8 و 9 حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، به خبرنگار «حوزه» می گوید: بر اساس تصمیم مسئولان حوزه امام رضا(ع)، قرار بر این است که در ایام سال تحصیلی، از روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته، هر روز 2 ساعت مباحثه طلبگی با حضور اساتید برگزار شود.

وی گفت: مباحثه طلاب را از نظر علمی و فهم مطالب رشد می دهد و بسیار خوشحالیم که این بحث به صورت جدی دنبال می شود.

این استاد حوزه با بیان این که بر اساس تجربه علمی و آموزشی ام، معتقدم مباحثات طلبگی باید به صورت سه نفری برگزار شود، گفت: در حال حاضر شاگردان بنده، بحث «شروط متقاعدین» در علم مکاسب و همچنین بحث «مباحث الالفاظ» از علم کفایه را مورد بحث قرار داده اند.

حجت الاسلام مسلم کریمی معاون اجرایی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» می گوید: روزانه بعد از کلاس های درس، جلسات مباحثه طلبگی در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار می شود که این اقدام، موجب رشد و ارتقایمباحثه در حوزه علمیه علمی و آموزشی طلاب می شود.

وی افزود: طلاب برای شرکت موفق و مؤثر در جلسات مباحثه، روز قبل  آن، دروسی که قرار است کلاس آن برگزار شود را مورد مطالعه قرار می دهند و صبح زود با حضور در سر آن کلاس ها، تا حد زیادی این مطالب را به صورت عمیق فرا می گیرند، اما برای ماندگاری آن مطالب در ذهن طلبه، بلافاصله و بعد از کلاس درس استاد، جلسات مباحثه طلبگی برگزار می شود.

معاون اجرایی حوزه علمیه امام رضا(ع) افزود: خوشبختانه حوزه علمیه امام رضا(ع) در سال تحصیلی جدید به بحث مباحثه اهمیت ویژه ای قائل شده و به صورت جدی برگزاری منظم و مستمر آن را دنبال می کند که فکر می کنم نتایج بسیار درخشان این اقدام خوب، در آینده ای بسیار نزدیک روشن شود.

وی با بیان این که در سال های قبل جلسات مباحثات طلبگی بعد از ظهر ها و به صورت نامنظم برگزار می شد، اما امسال در نوبت صبح این جلسات برگزار می شود، گفت: طبق سیاست آموزشی حوزه علمیه امام رضا(ع)، جلسات مباحثه طلاب در هر پایه تحصیلی حوزه، با حضور اساتید خود آن پایه های حوزوی برگزار می شود تا هم اشکالات طلاب با سهولت بیشتری برطرف شود و هم این که طلاب به دلیل اُنسی که با استاد خود دارند، راحت تر در جلسات مباحثه فعالیت داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha