جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه معاونت آ‌موزشی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران

حوزه/ با برگزاری نخستین جلسه معاونت آموزشی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، اولین گام های عملی تحول سنت گرایانه در این حوزه برداشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، نخستین جلسه معاونت آموزشی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، ظهر امروز و با حضور جمعی از مسئولان و اساتید این حوزه، و با موضوع نظام واره سنجش تحصیلی طلاب، برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدسعید حسینی، معاون آموزشی حوزه علمیه امام رضا(ع) و دبیر این جلسه، در سخنانی با تأکید تلاش مسئولان حوزه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث تحول در حوزه، اظهار داشت: تحول در حوزه به معنای دست برداشتن از اصول صحیحی که در حوزه ها موجود بوده، نیست.

وی ادامه داد: می توان ضمن داشتن نگاهی تحول خواهانه و به نوعی مُدرن در حوزه، به سنت های اصیل و مترقی حوزه های علمیه در مقولات مختلف، از جمله بحث آموزش، تهذیب و ... نیز پایبند بود.

معاون آموزشی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با اشاره به موضوع نظام واره سنجش تحصیلی طلاب، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با محوریت استادعلی اکبر رشاد، قدم های قابل توجهی در راستای همین نگاه تحول سنت گرایانه در حوزه برداشته است.

در ادامه این جلسه، برخی دیگر از مسئولان حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران از جمله حجج اسلام حسن قاسمی، زکی خانی، مهدی داوودی و عبدالله رحیمی جاوید به ایراد نقطه نظرات خود در خصوص چگونگی اجرای طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب در حوزه علمیه امام رضا(ع) پرداختند.

نظام واره سنجش تحصیلی طلاب، نام طرحی است که امسال قرار است در حوزه علمیه امام رضا(ع) اجرایی شود و در آن، ابتدا نظام آموزشی کنونی حاکم بر حوزه های علمیه و از جمله بحث امتحانات پایان ترم طلاب را در 5 محور اساسی، آسیب شناسی کرده و تأکید کرده است که در این نظام آموزشی کنونی حاکم بر حوزه، علاوه بر این که امتحانات پایان ترم سخت و گاهی هولناک و اضطراب انگیز است، به پرورش طلبه در جنبه های غیر آموزشی توجه چندانی نداشته و اصولا مهارت محور نیست.

طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب، پس از نقد اولیه نظام آموزشی کنونی حاکم بر حوزه های علمیه، روش صحیح تحصیل در حوزه های علمیه را از نظر خود توضیح داده و پس از آن، اهداف سنجش صحیح تحصیلی طلاب را در 14 بند ذکر کرده است.

چگونگی امتحان گرفتن از طلاب، پرسش شفاهی اساتید از طلاب در موضوعات مختلف، لزوم تلخیص متون کتب درسی توسط طلاب و همچنین چکیده سازی محتوایی، شرکت مستمر طلاب در جلسات مباحثه و مناظره و علاوه بر آن ارائه سمینار علمی با حضور اساتید مربوطه، مقاله نگاری مسئله محور در زمینه مطالب جاری درسی، نگارش تقریرات مسئله محور و ترجمه آن، تحقیق و تصحیح انتقالی متون درسی توسط طلاب و پس از آن بازسازی و بازنگاری متون درسی، پایان نامه نویسی، خودسنجی و ... از جمله مواردی است که در طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب که قرار است در سال تحصیلی جاری در حوزه علمیه امام رضا(ع) اجرایی و پیاده سازی شود، مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین طبق تصمیم اتخاذ شده، علاوه بر معاونت آموزش حوزه علمیه امام رضا(ع)، معاونت پژوهش این حوزه نیز متولی اجرایی برخی از بندهای طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب در این حوزه شده است.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha