جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی مساجد

حوزه/ اجلاسیه نهایی نظریه «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی مساجد؛ راهبردهای مفهومی و راهکارهای عملی برای معماری نیایشگاه های مطلوب» روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه، در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، اجلاسیه نهایی نظریه «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی مساجد راهبردهای مفهومی و راهکارهای عملی برای معماری نیایشگاه های مطلوب» روز دوشنبه 15 شهریورماه ساعت 14، از سوی هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، سالن آمفی تئاتر شهید مداح برگزار خواهد شد.

این نشست با ارائه دکترعبد الحمید نقره کار به عنوان صاحب طرح نامه و دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و  داوری آقایان حجج اسلام والمسلمین حمید پارسانیا و نواب و همچنین اصغر محمد مرادی، محمدرضا بمانیان و حمید ماجدی همراه خواهد بود.

همچنین در این جلسه دکتر حمیدرضا صارمی، دکتر احمد امین پور، دکتر علی تاجرو دکتر محمد تقی پیربابایی به عنوان ناقدان این طرح نامه حضور خواهند داشت.

عبدالحمید نقره‌کار ارائه دهنده این نظریه بومی اسلامی در تشریح آن گفت: رویکردهای معاصر غربی به عالم و آدم و فلسفه هنر و خلق آثار معماری مبتنی بر مکاتب بشری و بریده از وحی الهی، دچار بحران در معرفت شناسی و شکاکیت و نسبی گرایی در مجموع مباحث علوم انسانی و از جمله معیارهای حسن شناسی و زیبایی شناسی شده است. نتیجه چنین رویکرد هایی پوچ گرایی و هرج و مرج (نیهیلیسم و آنارشیسم) در حوزه خلق آثار هنری و معماری می باشد.

این استاد دانشگاه افزود: مکتب اسلام، مبتنی بر کلام الهی و سنت معصومین(ع) به عنوان مکتبی جامع و مانع، خطا ناپذیر و تکاملی با دو بال حکمت نظری و حکمت عملی خود، هم اصول فرازمانی و فرامکانی (راهبردی_ مفهومی) و هم (راهکارهای عملی) برای خلق آثاری شایسته انسان ارائه نموده است.

وی ادامه داد: در نظریه مذکور یک مصداق معمارانه که با الهام الهی توسط پیامبر او حضرت آدم(ع) ساخته شده است، مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: با توجه به مفهوم حقیقی عبادت و جهت و غایت تکاملی انسان ها که از منظر اسلامی، امری فطری و غیر قابل تبدیل و تحویل است، در نتیجه گیری این نظریه و از منظر نگارنده، خانه کعبه سلول بنیادی تلقی شده که اولاً با الهام از راهبردها و راهکارهای آن، مساجد اصیل دوران اسلامی ازبعد(ایده های فضایی _ هندسی، آرایه ها و نمادها) طراحی و ایجاد شده است. دوماً راهبردها و راهکارهای آن از ابعاد فوق معیارهایی برای ارزیابی مساجد شایسته و ناشایسته در اختیار ما می گذارد که مهمترین آنها سلسله مراتبی از بسترسازی در(سیر از کثرت به وحدت)، (از صورت به معنا)، (درونگرائی)، (سکون آفرینی)، (تمرکز گرائی)، (جهت قبله) ومناسب سازی فضا برای دو مؤلفه (سخنرانی و نماز جماعت) است.

گفتنی است، پیش اجلاسیه این نظریه آبان ماه سال گذشته در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده بود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha