جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اراکی در یادواره شهدای مدافع حرم در قم

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: آن نعمتی که اگر ما شاکر آن باشیم خدا به ما عزت، برکت و قدرت می دهد، نعمت رهبری است و شکر این نعمت فرمانبری از فرمان رهبری در همه عرصه ها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی شب گذشته (شامگاه جمعه 12 شهریور) در یادواره شهدای مدافع حرم که در قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: اگر بخواهیم در یک جمله شهدای مدافع حرم را توصیف کنیم، باید بگوییم شهدای مدافع حرم لبیک گویان این ندای امیر المومنین(ع) هستند که فرمود: «أين عمّار، أين ابن تيهان، أين ذُو الشهادتين؟»(عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذو شهادتین کجاست؟).

وی افزود: اگر در بین یاران امیر المومنین(ع) عمار های فراوانی بودند دیگر نمی گفت عمار کجاست یا اینکه در بین یاران امیر المومنین(ع) ابن تیهان ها و ذو شهادتین های فراوانی بودند دیگر نمی گفت اینها کجایند. این کجایند در یک جای دیگر هم تکرار شده است در آنجایی که سید الشهداء(ع) در لحظات آخر روز عاشورا ندا سردادند «هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنی، هَل مِن مُعینٍ یُعینُنی».
آیت الله اراکی اظهار داشت: این فراخوان یاران، فراخوانی اساسی و مستمر در بدنه تاریخ و پهنه زمان است. این فراخوان، فراخوان بسیار مهمی است که هرگاه به آن پاسخ مناسب داده شود، نصرت برای جبهه حق حتمی است. به تأخیر افتادن نصرت جبهه حق و به تأخیر افتادن دولت حق در نتیجه آن بوده که به این فراخوان پاسخ مقتضی داده نشده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب در ادامه گفت: در قرآن کریم به دو پیمان اساسی اشاره شده است. پیمان اطاعت و پیمان نصرت و یاری. این دو پیمان بنیاد حاکمیت اسلام را تشکیل می دهند.
آیت الله اراکی با اشاره به آیه 7 سوره مائده «وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ ميثاقَهُ الَّذي واثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا»(و به یاد آورید نعمت خدا را بر شما و پیمان او را که ( به واسطه پذیرش نبوت و دین ) با شما بست آن گاه که گفتید: شنیدیم و فرمان بردیم)، اظهار داشت: پیمان اول پیمان اطاعت از رهبران الهی است و اصولا ایمان ما و «أَشْهَدُ أَنّ لَّا إِلَهَ إِلَّإ الله وأَشْهَدُ ان محمداً رسول الله» به این معنی است.
وی با بیان اینکه پیمان با خدا و رسول خدا پیمان اطاعت است، اظهار داشت: نافرمانی از رهبری الهی بدترین کفران نعمت است.
آیت الله اراکی با اشاره به آیه شریفه «قُلْ هُوَ ٱلْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ»، اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرماید در نتیجه نافرمانی از رهبران الهی چگونه جامعه را دچار عذاب می کنیم. اولین عذابی که ریشه همه عذاب ها است، این که امت از درون شکافته شود و تبدیل به گروه های ستیزه گر شود و هر گروهی گروه دیگر را مورد شکنجه قرار دهد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: وحدت جامعه واحد، در نتیجه پیروی از رهبری الهی است.
وی با اشاره به آیه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا»، اظهار داشت:  به یاد بیاورید که شما با هم دشمن بودید و یک جامعه پراکنده و چند دسته بودید اما رهبری الهی شما را یکدست کرد. امام(ره) آمد و این نعمت بزرگ الهی شما را یکدست و یکپارچه کرد و تبدیل به یک امت واحد، یکدل و قدرتمند شدید که دشمن از شما خوف به دل انداخت و کاری کردید که آمریکا از شما ترسید و آنچه جلوی جنگ را گرفت ترس آمریکا از هیبت ملت ما بود.
آیت الله اراکی با بیان اینکه یکی از بزرگترین نعمت های الهی نعمت رهبری است، اظهار داشت: وقتی جامعه ما اعلام کرد که ما مطیع امام زمان(عج) هستیم به این دلیل است که مطیع نائب امام زمان(عج) هستیم امروز اگر ما از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای اطاعت می کنیم به این دلیل است که مقام معظم رهبری نائب ولی عصر است و امر او امر ولی عصر(عج)  و دستور او دستور ولی عصر(عج) است.
وی با اشاره به اینکه کفران نعمتی که در قرآن کریم اشاره شده کفران نعمت رهبری الهی است، اظهار داشت: همه نعمت های الهی در چهارچوب نعمت رهبری نعمت می شود و شکر این نعمت اطاعت از آن است یعنی اطاعت از رهبری شکر نعمت الهی است و کفران نعمت خروج از اطاعت رهبری است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: بزرگترین مصداق ظلم به نفس اجتماعی در قرآن کریم خروج از فرمان رهبران الهی است و خروج از فرمان رهبران الهی و نافرمانی از آن ها ظلم به نفس اجتماعی است.
آیت الله اراکی تأکید کرد: اگر عزت می خواهید، اگر محبوبیت در دل مردم می خواهید و اگر دوام قدرت می خواهید و اگر دوست دارید دنیا و آخرتتان آباد شود، پای حرف رهبری بایستید.
آیت الله اراکی اظهار داشت: آن نعمتی که اگر ما شکر گزار آن باشیم خدا به ما عزت، برکت و قدرت می دهد نعمت رهبری است و شکر این نعمت فرمانبری از فرمان رهبری در همه عرصه ها است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب در ادامه سخنان با بیان اینکه پیمان دوم، پیمان نصرت و یاری است به آیه 111و 112 سوره توبه «إِنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقّاً فِی التَّوْراةِ وَ الإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ»،«التّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السّائِحُونَ الرّاکِعُونَ السّاجِدُونَ الآْمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ» اشاره کرد و گفت: اینها کسانی هستند که با جان و مالشان رهبری را حمایت می کنند.
وی تأکید کرد: شهدای مدافع حرم امروز شاهدان بزرگی اند مبنی بر اینکه رهبری تنها نیست. امروز کسانی که می روند برای دفاع از حرم و در دشت های خون اینچنین جان فشانی می کنند نشان دهنده وفاداری ملت ما به امیر المومنین(ع) است اینها نشانه های پیروزی ماست اینها نشانه آن است که ملت ما شاکر نعمت الهی است و شکر این نعمت پیروزی به دنبال دارد.
آیت الله اراکی با اشاره به آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»(از ميان مؤمنان مردانى‏ اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند، برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند)، اظهار داشت: سردسته وفاداران به این دو پیمان الهی شهدای مدافع حرم هستند.
 
 
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha