یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سیدرضا حسنی مازندرانی

حوزه/ مؤسس و تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهر ری، با بیان این که ائمه جماعات، خطبا و منبری ها، در ایام ماه محرم، باید اهداف والای امام حسین(ع) از قیام عاشورا را تبیین کنند، تصریح کرد: برخی مداحان در مجالس عزای امام حسین(ع) با هر سخنی ولو غیر واقعی، سعی در گریاندن مردم دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا حسینی مازندرانی، شنبه شب و در آستانه ماه محرم، در نشست تحلیل و بررسی پیام های نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) و نقش علما، طلاب و ائمه جماعات در تبیین این پیام ها، در مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهر ری، اظهار داشت: عزاداری برای امام حسین(ع) فقط مختص به انسان ها نیست، بلکه بنا بر روایات معتبر، در روز عاشورا، همه موجودات زمین عزادار هستند.

وی با اشاره به جایگاه مجالس عزای امام حسین(ع) و یاران با وفایش در منابع روایی، گفت: عزاداری برای شهدای کربلا و اهداء نذورات برای بزرگداشت مقام امام حسین(ع) اجر و ثواب بسیار زیادی دارد تا حدی که اگر کسی مقدار اجر و ثواب را بداند، از نذر کوچکترین دارایی های خود نیز غفلت نخواهد کرد.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهر ری در ادامه سخنانش، با تأکید بر این که در سخنان اهل بیت(ع)، بر روی هیچ زیارتی همچون زیارت اباعبدالله الحسین(ع) تأکید نشده است، اضافه کرد: آن مقداری که بر زیارت امام حسین(ع) سفارش شده، بر زیارت حرم رسول ا...(ص) سفارش نشده است.

وی با بیان این که خوردن خاک طبق شرع اسلام حرام است، اما خوردن خاک کربلا و تربت امام حسین(ع) نه تنها حرام نیست، بلکه حکم شفاء دارد و این شرایط، نشان از جایگاه والای امام حسین(ع) دارد، خاطرنشان کرد: طبق شرع اسلام، مسافری که کمتر از 10 روز سفر کند، نمازش شکسته است، اما در 4 مکان مقدس مسجدالحرام، مسجدالنبی(ص)، مسجد کوفه و حرم امام حسین(ع)، به دلیل قداست و جایگاهی که در اسلام دارند، مسافر می تواند نمازش را کامل هم بخواند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی مازندرانی در ادامه سخنانش با بیان این که ائمه جماعات، خطبا و منبری ها، در ایام ماه محرم، باید اهداف امام حسین(ع) از قیام را تبیین کرده و برای مردم بازگو کنند که هدف ایشان و یاران باوفایش چه بوده است؟، گفت: مردم باید بدانند حقیقتی که امام حسین(ع) برای آن خود را در معرض شهادت قرار داد چه بود؛ طبق سخن صریح حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ایشان برای احیای چهار فریضه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر که در حکومت بنی امیه و یزید کنار گذاشته شده بود، قیام کرد.

وی با بیان این که دلیل عالم گیر شدن عزای امام حسین(ع) و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ایشان و دیگر شهدای دشت کربلا در بین همه مردم جهان، اخلاص اباعبدالله(ع) و 72 شهید کربلا بود، تصریح کرد: امام حسین(ع) زیر بار ظلم و ستم نرفت و از دنیا گذشت تا همیشه در دنیا زنده بماند.

مؤسس و تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهر ری، در ادامه سخنان خود به تأثیرپذیری انقلاب اسلامی ملت ایران از قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: امام خمینی(رض) نیز با بهره گیری از مکتب امام حسین(ع) و داشتن اخلاص در اقدامات و عملکرد خود، با شکست یک حکومت شاهنشاهی با 2هزار و 500 سال قدمت، انقلابی را در ایران به پیروزی رساند که امروز بسیاری از کشورهای دنیا از آن الگو گرفته اند.

وی با بیان این که روحانیونی که در ایام ماه محرم، در منابر مساجد و حسینیه ها فعالیت دارند، باید دانش خود را در خصوص آموزه های حسینی کامل کنند، گفت: روحانیون باید بدانند که وظیفه آنان، فقط ذکر مصائب امام حسین(ع) نیست که البته این کار هم لازم است، اما در کنار این مسئله، باید نیت و اهداف والای، حضرت اباعبدالله(ع) و یاران ایشان برای مردم بازگو شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی مازندرانی در ادامه، با تصریح بر این مطلب که برخی مداحان در مجالس عزای امام حسین(ع) با هر سخنی ولو غیر واقعی، سعی در گریاندن مردم دارند، گفت: این اقدام باعث انحراف مجالس عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تحریف اهداف قیام عاشورا خواهد شد؛ به همین جهت مداحان نیز باید دانش خود را در خصوص آموزه های حسینی و علل قیام عاشورا بالا ببرند.

وی با بیان این که عزاداری به دور از انحراف، ارزش بسیار بالایی دارد، خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) در زمان حیات شان، وقتی دسته عزاداری امام حسین(ع) به بیت ایشان آمده بود و ایشان دید که در این دسته عزا، سر و صورت عزاداران را به نشان عزا، گِل مالی می کنند، ایشان نیز گِل عزای امام حسین(ع) را به چشم شان که دچار مشکل شده بود مالیدند و بلافاصله چشم شان معالجه شد.

مؤسس و تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهر ری، افزود: دسته های عزاداری و تکایا نباید هیچ گاه به بهانه عزاداری، باعث مزاحمت مردم شوند؛ مثلا در سال های اخیر شاهدیم که در برخی کوچه ها و خیابان ها، چادری زده و تکایای عزاداری برپا می کنند و این تکایا گاهی تا ساعت 2 نیمه شب با صدای بلند مشغول عزاداری می شوند، غافل از این که شاید در همسایگی این تکایا، مردم در خانه های خود مریض داشته باشند یا اصلا در حال استراحت باشند؛ این کارها درست نیست و گناه است و به همین دلیل باید اصلاح شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی مازندرانی در پایان سخنان خود به مراسم پیاده روی عزاداران حسینی(ع) به سمت کربلا در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: این که چند ده میلیون نفر از جوان و پیر و همچنین زن و مرد، در این مراسم شرکت می کنند، نشان از عشق و شور حسینی(ع) دارد.     

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha