سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم توسعه احیا و ایجاد موقوفات حوزوی جدید در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم گفت: خوشبختانه پرچم حسینی در سراسر عالم به اهتزار در آمده و در سالهای گذشته در آفریقا و کشورهای مختلف چنین شوری را مشاهده کردیم و این مساله بیانگر نهادینه شدن این حماسه در سطح جهان است.
وی افزود: امسال در چند نقطه دنیا، گروه های افراطی و تکفیری به عزاداران متعرض شدند که باعث تاسف است که دست به چنین جنایاتی می زنند.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: به برکت نظام اسلامی ایران، الگوی عزاداری و حماسه سازی حسینی به سراسر جهان منتشر شده است، ولی در این خصوص باید به این نکته توجه کرد که الگوی عزاداری قم به سراسر کشور و جهان نیز  منعکس می شود؛ هیئت در طراز عزاداری اباعبدالله نکته مهمی است؛ در قم باید الگو ایجاد کنیم که بتواند برای کل جامعه سرمشق باشد که امیدواریم نهادهای فرهگی و تبلیغی با این نگاه کار کنند.
وی با بیان این که مسجد و حسینیه ها و بقاع متبرکه دارای جایگاه بسیار مهمی است گفت: نقش عبادی و معنوی و تزریق روح معنوی و فضای تقرب الی الله،به عنوان اولین نقش باید در این مراکز به منصه ظهور برسد.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد دوم، نقش معرفت بخشی و ارتقای آگاهی دینی و معارف الهی است؛سوم نقش اجتماعی فرهنگی و سیاسی است که مراکز باید در برنامه های خود قرار دهند که همبستگی اجتماعی را افزایش دهند و آگاهی ها را نشر داده و موجب ارتقای معنوی جامعه شوند.
وی اظهارکرد: نقش چهارم، خدماتی است که این مراکز باید ایفا کنند، از خدمات نرم افزاری گرفته که هر مسجد و امامزاده باید یک اتاق برای ارایه مشاوره در ابعاد مختلف داشته باشد؛ همچنین برنامه ریزی هایی باید برای اطعام هدفمند نیازمند در این مجالس انجام شود.
عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: اگر این چهار نقش در فعالیت های این حوزه پیاده شود، می توانیم در مقابل آسیب ها فایق بیاییم؛ مناسب است که سازمان اوقاف در طرح های کلان ورود کند و برنامه های راهبردی برای ارتقای این بخش ها داشته باشد؛ این هماهنگی میان نهادی نیز افزایش پیدا کند؛ در سطح کشور 15 نهاد تبلیغی داریم که باید هماهنگی های لازم حداقل در قم در این عرصه انجام شود.
وی گفت: در بحث وقف و حوزه ها نیز باید تلاش های بیشتری انجام شود؛ اوقاف فعالیت خوبی در عرصه احیای موقوفات داشته است که امیدواریم این فعالیت های بیشتر شود.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در ساختار جدید مرکز مدیریت حوزه  اصلاحاتی انجام و در همین راستا دفتری با عنوان وقف و منابع پایدار ایجاد شد؛ زیرا حوزه ها باید به منابع پایدار دسترسی پیدا کنند هدف هم این است که وضع فعلی تغییر پیدا کند.
وی گفت:  سطح معیشت  طلاب و فضلای در حال تحصیل و تدریس بسیار پایین است؛ با میانگین 400 هزار تومان برای یک طلبه متاهل در حین تحصیل نمی توان انتظار داشت که بتوانند زندگی راحتی داشته باشند؛ ولی طلاب بزرگواری می کنند که این شرایط را تحمل می کنند؛ همچنین از جهات مسکن و مدرسه و فضای مدرسه نیز مشکل دارند.
آیت الله اعرافی اظهارکرد: در این مدت با مشاهدات میدانی که شخصا از مدارس داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اکثر مدارس علمیه قم از سطح استاندارد آموزشی و تجهیزات و فضایی نیز پایین تر هستند.
وی گفت: این دفتر باید احیای موقوفات و احیای وقف های جدید را  پی بگیرد و راه هایی را دنبال کند که منابع پایدار برای احداث بنا و ساختمان های حوزوی ایجاد کند؛ انتظار داریم که اوقاف نیز در این زمینه ها قدم های بیشتری بردارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha