یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ آیت الله علیدوست با بیان اینکه در مطبوعات نقد عملکردها باید به‌جای نقد افراد قرار گیرد، گفت: اگر از عملکرد دولت، وزیر و نهاد خاصی راضی نیستیم به‌جای اینکه شخص را نقد کنیم باید آن رفتار را موردنقد قرار دهیم.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرگزاری«حوزه»، با بیان اینکه مطبوعات و رسانه‌ها نماد اخلاق جامعه هستند گفت: اگر بخواهیم یک سنجش مناسبی برای تشخیص اخلاق در جامعه در نظر بگیریم باید اخلاق مطبوعات را بررسی کنیم.

وی بیان کرد: هر زمانی که جامعه غیراخلاقی بوده و هنجارها رعایت نشده است مطبوعات نیز به همین صورت بوده است و حتی می‌توان گفت مطبوعات علت محدثه جامعه هستند و می‌توانند اخلاق جامعه را شکل دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه شکی نیست که اگر خواسته باشیم درباره وظیفه مسئولان راجع به مطبوعات صحبت کنیم باید اصل در آزادی مطبوعات باشد گفت: هیچ حاکمیتی نمی‌تواند به هر دلیلی فعالیت مطبوعات را محدود کند و مطبوعات نیز نمی‌توانند به هر دلیلی هنجار شکنی کنند.

*مطبوعات شفاف و رعایت کننده هنجارها باشند

وی با بیان اینکه مطبوعات باید شفاف و رعایت کننده هنجارها باشند، تصریح کرد: مطبوعات باید صراحت و پشت پرده نداشتن را جایگزین لایه دار بودن و تو در تو بودن کنند.

آیت الله علیدوست با اشاره به ویژگی‌های دیگر مطبوعات گفت: مطبوعات باید صداقت و امانت را جایگزین خیانت، عزت و مصلحت ایران و اسلام را جایگزین منافع زودگذر و گروهی، حرکت در چارچوب شرعیات و اخلاق را جایگزین ماکیاولیزم و مروت و انصاف را جایگزین گزینش منفعت و گاه مفسده انگیز کنند.

وی عنوان کرد: گاهی مطبوعات دروغ نمی‌گویند بلکه راست را ناقص گفته و بین راست‌ها گزینش می‌کنند که از هر دروغی دروغ‌تر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه در مطبوعات نقد عملکردها باید به‌جای نقد افراد قرار گیرد، گفت: اگر از عملکرد دولت، وزیر و نهاد خاصی راضی نیستیم به‌جای اینکه شخص را نقد کنیم باید آن رفتار را موردنقد قرار دهیم.

وی ابراز داشت: متأسفانه برخی مطبوعات به‌حسب ظاهر ادعای انقلابی بودن کرده و سنگ مذهب را به سینه می‌زنند و می‌گویند ناراحتی ما از رعایت نکردن مسائل شرعی است ولی خودشان بیش از هر رسانه دیگری غیراخلاقی رفتار می‌کنند.

آیت الله علیدوست با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) به یکی از نزدیکان خود فرمودند عمل خوب از هر کس که باشد خوب است و از تو خوب‌تر، زیرا به ما وابسته‌ای و عمل بد از هر کس سر زند، بد است و از تو بدتر، زیرا منسوب به ما هستی.

وی مطرح کرد: رسانه‌های زحمت‌کش و صادق بسیاری در کشور داریم که برای انتشار اخبار مناسب تلاش می‌کنند ولی گاهی بداخلاقی‌هایی دیده می‌شود که در یک نظام اسلامی و انقلابی نباید باشد و حتی کم آن زیاد است و آنچه درمجموع در رسانه‌ها و مطبوعات مشاهده می‌شود راضی‌کننده نیست.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha