پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام احمدی -  رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین

حوزه/ استفاده از تصاویر مراجع و بزرگان دین «البته فی نفسه بد نیست، ‌اما نباید در این نهضت بزرگ حسینی که رهبر انقلاب تاکید می کنند همه ما باید زیر پرچم سیدالشهدا(ع) باشیم» این شخص یا آن شخص مطرح شوند؛ چون خدای نا کرده می تواند اصل قضیه اربعین را تحت الشعاع قرار دهد و منشأ اختلاف شود.

خبرگزاری «حوزه»، پیاده روی اربعین تنها یکی از مراسمی است که در روزگار نه چندان دور، دوستداران اهل بیت(ع) برای شرکت در آن باید هزینه زیادی می پرداختند، هزینه ای که مادی نبود، بلکه می توانست باعث مرگ آنها شود.

شکنجه، مرگ، زندان، بازداشت و... در گذشته ای نه چندان دور می توانست هزینه یک زائر پیاده برای رسیدن به اباعبدالله الحسین (ع) باشد.

با این حال حتی تهدید مرگ و بازداشت از سوی رژیم خوفناک صدام و حتی شکنجه های آن نیز باعث نمی شد تا دوستداران اباعبدالله الحسین علیه السلام پیاده به سوی کربلا طی طریق نکنند.

عراقی ها می گویند در روزگار صدام، مردمی که پیاده به سوی کربلا می رفتند راه خود را از مزارع و بیراهه ها طی می کردند؛  زیرا صدام از ترس آنکه تظاهراتی ضد او شکل بگیرد، پیاده روی اربعین را ممنوع کرده بود.

اما مراسم اربعین اکنون به نماد شکوه پیروان اهل بیت (علیهم السلام) تبدیل شده و علاوه بر مردم عراق، میلیون ها زائر از سراسر جهان در این مراسم شرکت می کنند.

در کشورمان نیز چند سالی است که دستگاه های مختلف اجرایی در قالب ستاد مرکزی اربعین گرد هم می آیند و برای اعزام زائران به این سفر معنوی برنامه ریزی می کنند.

یکی از کمیته های مهم این ستاد که با مدیریت بعثه رهبر معظم انقلاب فعالیت می کند، کمیته فرهنگی - آموزشی است. گفت و گوی خبرگزاری «حوزه» با حجت الاسلام والمسلمین احمدی رئیس این کمیته را در ادامه می خوانید.

چه اهداف و مأموریت هایی برای کمیته فرهنگی - آموزشی اربعین، در نظر گرفته شده است؟

به دستور رهبر انقلاب و تصویب معاونت بین الملل دفتر ایشان ستادی برای ساماندهی اربعین در کشور شکل گرفت. این ستاد ابتدا با مسئولیت بعثه مقام معظم رهبری فعالیت می کرد و در ادامه با درخواست هیأت دولت به وزارت کشور منتقل شد.

در این ستاد 14 کمیته تخصصی شکل گرفت که یکی از آنها کمیته فرهنگی - آموزشی است. این کمیته با عضویت 16 دستگاه فرهنگی تبلیغی و آموزشی کشور  از جمله جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، شهرداری تهران، معاونت فرهنگی سپاه، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، وزارت کشور، وزارت ارشاد، وزارت امور  خارجه فعالیت می کند و بعثه مقام معظم رهبری هم مسئولیت آن را بر عهده دارد.

اصلی ترین مأموریت کمیته، تلاش برای فرهنگ سازی است تا مردم با آداب زیارت و سفر آشنا بشوند. رفتن به یک سفر خارجی مقدماتی از جمله آشنایی با سنت ها و آداب آن کشور است. موضوع پرهیز از اسراف و تبذیر و لزوم همگرایی که با استفاده از شبکه امامان جمعه و جماعت به عنوان یاوران معنوی اربعین صورت می گیرد.

یکی دیگر از مأموریت های ما ایجاد ادبیات و گفتمان است که از طریق نخبگان حوزه و دانشگاه صورت می گیرد.

همچنین پشتیبانی از دستگاه های فرهنگی برای حضور در مراسم اربعین به منظور نیل به سیاست های مورد نظر ستاد مرکزی از دیگر مأموریت های ما محسوب می شود.

برای دستیابی به این اهداف از چه مجموعه هایی کمک می گیرید؟

ما 14 کارگروه تخصصی تعریف کرده ایم که بخشی از آنها در قالب شورا، فعالیت سالانه دارند و بخشی نیز در ایام اربعین فعال می شوند.

اتاق فکری از نخبگان حوزه و دانشگاه که تجربه حضور در اربعین دارند تشکیل داده ایم. کار اعضای این اتاق فکر، ایده پردازی و بررسی برنامه هاست.

هیأتی علمی هم متشکل از استادان حوزه و دانشگاه، بر برگزاری هم اندیشی ها، همایش ها و تولید محتوا نظارت دارند.

شورای راهبری فعالیت های بانوان داریم که جمعی از بانوان فعال از دستگاه های مختلف در آن عضو هستند.

از آنجا که جوانان بخش اعظم شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین هستند، شورای راهبری فعالیت های جوانان با حضور نمایندگان 12 مجموعه و چند هیات بزرگ جوانان شکل گرفته و برخی سازمان ها و چند تن از مداحان و هنرمندان جوان در این شورا عضو می باشند.

شورای راهبری فعالیت های قرآنی با مسئولیت اتحادیه تشکل های قرآنی شکل گرفته و با اتحادیه تشکل های قرآنی عراق، ویژه برنامه هایی برای اربعین امسال در نظر گرفته اند.

در کارگروه مراسم مذهبی هم تصویب شده است که در 40 نقطه عراق مراسم سخنرانی و مداحی با حضور سخنرانان و مداحان برجسته و قاریان بین المللی اجرا شود.

کارگروه ویژه کودک و نوجوان، کارگروه روایتگری، کارگروه نماز و تبلیغ، کارگروه رسانه ها و فضای مجازی، کارگروه تولید محصولات و کارگروه امور استانها و یاوران معنوی از دیگر بخش های کمیته فرهنگی – آموزشی اربعین است که فعالیت های گوناگونی در دستور کار دارند.

اربعین امسال با عطر و بوی یاد شهدا

‌برای توسعه گفتمان شهادت و تکریم شهیدان عزیز، کارگروه شاهد با همکاری موسسه کهف شاهد (که متعلق به فرزندان شهداست) طرحی با عنوان «من نایب شهیدم» اجرا می کند تا هر کس به زیارت اربعین مشرف می شود به صورت داوطلبانه به نیابت از یک شهید زیارت انجام بدهد.

به همین منظور سایت اینترنتی خاصی طراحی و اسامی شهدا اعم از شهدای حشد الشعبی (نیروهای مردمی عراق)، شهدای مدافع حرم و انقلاب اسلامی در آن بارگذاری شده، علاوه بر اینکه هموطنان هم می توانند نام شهید مورد نظر خود را در سایت وارد کنند تا زائران به نیابت از آن شهید زیارت کنند.

گروه ایده پردازی، سال پیش هم فعالیت داشته یا نه؟ امسال چه دستاوردی داشته است؟

ما معتقدیم که باید به سمت تشکیل اندیشکده های اربعین پیش برویم. 2-3 سال است که این کار شروع و تثبیت شده، علاوه بر این که باید این روند را حفظ کنیم و ارتقا دهیم، باید چالش ها و تهدیدهای پیش روی را هم رصد کنیم و متناسب آن تصمیم بگیریم.

اتاق فکر اربعین را هم به این منظور تشکیل دهیم که نخبگان بر روی آسیب های مراسم اربعین فکر کنند و ایده بدهند، تا برای آینده تصمیم مناسب بگیریم.

امسال بیشتر روی تهدیدها و چالش ها و ظرفیت های اربعین برای توسعه و بسط معارف اهل بیت به ویژه نهضت عاشورا تمرکز کرده ایم.

در سخنانتان اشاره کردید که دستگاه های مختلف در برگزاری مراسم اربعین فعالیت می کنند. همین موضوع به زعم بعضی، شائبه دولتی شدن اربعین را متبادر کرده است. نظر شما چیست؟

شاید این مطلب از زاویه ای درست باشد، ولی باید تلاش کنیم مردمی بودن را حفظ کنیم و مانند عراق بار اصلی کار بر دوش مردم باشد.

در عراق، دولت به جز تأمین زیر ساخت ها و امنیت کاری انجام نمی دهد، لذا مردم از دولت توقع تغذیه و اسکان ندارند.

در کشور ما وقتی اتوبوس در مرز کم است، بعضی افراد از حاکمیت انتقاد می کنند، اما وقتی صحبت از اداره کردن می شود می گویند دولت نباید کاری کند!

ما متأسفانه اینگونه انتظار درست کرده ایم که دولت باید همه امکانات را تامین کرده و در عین حال موضوع را رها کند! اتفاقا دولت نباید موضوع اربعین را رها کند، بلکه باید امنیت، زیر ساخت ها و سیاست های کلی را ایجاد کند، اما عهده دار امور اجرایی نباشد.

در مواقعی هم ناچاریم از نهادهای عمومی و دولتی مانند سپاه یا شهرداری ها استفاده کنیم، چون زیرساخت ها آماده نیست. این نهادها باید بیایند و عرصه را آماده کنند. البته قطعا به مرور زمان باید حضور این دستگاه ها کم و تمام امور به مردم واگذار شود. آنچه که امسال شاهد هستیم حکایت از کم رنگ تر شدن حضور نهادهای دولتی و عمومی در امور اجرایی مراسم اربعین است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که سال هاست که مراسم میلیونی اربعین برگزار می شود، پس چرا تازه به فکر برنامه ریزی فرهنگی برای مراسم اربعین افتاده اید؟ اصلا مگر خود سفر زیارتی اربعین یک برنامه فرهنگی نیست؟ چه نیازی به این است که دو هفته انواع و اقسام برنامه ها را برای زائران اجرا کنید؟

اولا پیش از این حضور ایرانیان به این میزان نبود. ثانیا درخواست خود دوستان عراقی و مردم ایران ارائه برنامه های فرهنگی در طول سفر است. سال 1392 بعثه رهبری متولی امر زیارت اربعین (البته به طور غیر مستقیم) بود و تقاضاهای متعدد از طرف نهادهای ایرانی و عراقی داشتیم که حوزه فرهنگی و تبلیغاتی ساماندهی شود.

با افزایش جمعیت زائران اربعین از ایران، بسیاری از نهادها، دستگاه ها و مؤسسات مردمی هم به عرصه وارد شدند، اگر در حوزه فرهنگی، سیاست های واحد اتخاذ نشود می تواند، آسیب زا باشد.

چه آسیبی می توان متصور بود؟

مثلا در سال 1393 بارها از دولت و مرجعیت عراق تذکر داده شد،  چرا این بی نظمی ها در حوزه فرهنگی وجود دارد؟ بعد از آن تذکرات تصمیم گرفته شد حوزه فرهنگی ساماندهی شود. سال قبل مسئولان کشور عراق و مرجعیت معظم از درک هوشمندانه و تشخیص مصالح مردم عراق از سوی ایرانیان تشکر کردند.

چه مواردی بوده که تذکر داده اند؟

عراق کشوری مستقل است و احترام به حاکمیت عراق جزو وظایف ماست. نباید کاری کنیم که دولت عراق تضعیف شود، ولی متاسفانه در کارهای فرهنگی اتفاقاتی می افتاد که سبب تضعیف دولت عراق و سیاست های آن می شد.

عراق، کشوری با بافت جمعیتی و مذهبی متفاوت است. ممکن است بعضی کارها در کشور ما ایرادی نداشته باشد، اما در کشوری دیگر با بافت متفاوت، مجاز نیستیم آن را انجام دهیم.

استفاده از تصاویر بزرگان هم شامل این موارد می شد؟

بله. یکی از کارهایی که در حوزه تبلیغات انجام شد، استفاده از تصاویر مراجع و بزرگان دین بود که البته فی نفسه بد نیست، ‌اما نباید در این نهضت بزرگ حسینی (که رهبر انقلاب تاکید می کنند همه ما باید زیر پرچم سیدالشهدا(ع) باشیم) این شخص یا آن شخص مطرح شوند؛ هر چند که عزیز باشند، چون می تواند اصل قضیه اربعین را تحت الشعاع قرار داده و منشأ اختلاف شود.

تدبیر هوشمندانه رهبر انقلاب و برخی مراجع در نجف که سال گذشته فرمودند از تمثالشان استفاده نشود، خیلی برکت داشت و سبب شد دیگران  هم به این چرخه وارد نشوند و تمام محیط به عکس شهدا مزین شد.

مورد دیگر،‌ مسائلی است که در ایران می توانیم طرح کنیم، ولی در عراق به دلیل شرایط خاص آن ممکن نیست؛ از جمله حضور بعضی جریان های انحرافی. ممکن است ما کار تبلیغاتی کنیم، اما از آن سوء استفاده شود.

اگر مواردی دیدید که نیاز به اقدام داشت، چی می کنید؟

با دوستان عراقی هماهنگ می کنیم و بعد وارد اجرا می شویم.

امسال موکب های زیادی از ایران در عراق حضور دارند. آیا در زمینه آموزش به موکب داران هم فعالیتی انجام داده اید؟

امسال بخشی از کارمان این بود که فرهنگ عراقی ها را به موکب داران ایرانی و فرهنگ ایرانی ها را به موکب داران عراقی منتقل کنیم. بعضی از سنت ها و آداب و فرهنگ ما با عراقی ها متفاوت است، لذا تاکنون 100 موکب دار عراقی به ایران آمده اند تا آداب و فرهنگی ایرانی ها را به آنها منتقل کنیم، تا از برخی کارهای ایرانی ها را سوء برداشت نکنند.

موضوع دیگر تلاش برای این موضوع است که میزبانی مردم عراق محترم شمرده شود. به هر حال ما میهمان آنهاییم؛ نه فقط مهمان بر سر سفره غذایشان؛ بلکه سر سفره آداب و سنت هایشان هم میهمانیم. بنا بر این نباید کاری کنیم که صاحبخانه بودن آنها خدشه دار شود.

موکب های مردمی ایرانی که در عراق حضور می یابند نباید شائبه رقابت با عراقی ها را متبادر کنند. نوع پذیرایی ما نباید سنت های پذیرایی آنها را که بسیار ساده و مطابق با آموزه های دینی ماست خدشه دار کند.  

برای پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی عراقی ها چه فعالیت هایی انجام می دهید؟

اگر موکب های عراق کمک خاصی از ما بخواهند ارائه می کنیم، از جمله این که خیرین ایرانی برای بخشی از موکب ها و اماکن، فرش و چادر تهیه کرده اند؛‌ همچنین برای برگزاری مراسم قرآنی توسط عراقی ها  15 هزار جلد قرآن به عراق خواهیم فرستاد.

اربعین در تقابل با حج نیست

بعضی در تلاشند که مراسم اربعین را در تقابل با مراسم حج قرار دهند و بگویند که شلوغی مراسم اربعین به خاطر تعطیل شدن مراسم حج است.

یکی از کارهایی که در کمیته فرهنگی انجام می دهیم مقابله با ایجاد تقابل هایی این چنینی است.

در آموزه های دینی داریم که زیارت امام حسین(علیه السلام) فضیلتی معادل چندین حج دارد. اتفاقا این روایات نشانگر اهمیت حج است که اربعین یا زیارت امام را با آن می سنجند.

هیچ چیز نمی تواند ارزشمندی و حایچگاه حج را بگیرد حج به عنوان یک فرع دین که مناسکی ویژه خود را دارد، و اربعین هم جایگاه والای خود را. مگر سال 1393 حج برگزار نشد؟ یا حتی مگر پارسال، کسی تصور می کرد که حجِ امسال برگزار نشود؟ پس چرا جمعیت زائران اربعین افزایش یافت؟!

گفتید جمعیت زائران اربعین هر سال افزایش می یابد. آماری از حضور هموطنانمان در مراسم اربعین دارید؟

سال 1390 حدود 98 هزار نفر، سال 1391 حدود 400 هزار نفر، سال 1392 حدود 800 هزار نفر، سال 1393 حدود یک میلیون و 800 هزار نفر و پارسال حدود 2 میلیون نفر از ایران در مراسم اربعین شرکت کردند.

درباره حضور بانوان در مراسم اربعین سخنانی گفته بودید که برای بعضی خوشایند نبود. موضع مشخصتان درباره حضور بانوان در اربعین چیست؟

آمار سال گذشته نشان می دهد حدود یک چهارم زائران ایرانی بانوان هستند و امسال هم همین میزان خواهد بود. بعضی درصد هستند که این حضور را توسعه دهند اما فعلا به مصلحت نیست.

یکی از آسیب هایی که سال قبل احصا کردیم، همین موضوع بود. ما گفتیم خانم هایی که از نظر جسمانی مشکل دارند یا کودک دارند، سعی کنند به این سفر نروند، به ویژه این که تغییرات جوی محتمل است و این وضعیت برای کودکان سخت است؛ مانند آنچه در سال 92 و 93 پیش آمد.

از نظر امنیتی هم فعلا وضعیت عراق، مطلوب نیست و اگر بحرانی پیش بیاید، زنان آسیب پذیرتر هستند. ما حضور بانوان را ارج می نهیم، اما برای حضورشان تبلیغ نمی کنیم.

یکی از نگرانی های جدی مراجع عظام چه در عراق و چه در ایران که سبب رنجش خاطر ایشان شده (از جمله آیت الله العظمی  مکارم در دیدار اخیری که با ایشان داشتیم)، موضوع اختلاط زن و مرد در این سفر زیارتی است. کربلا ظرفیت این جمعیت عظیم را ندارد، لذا این ازدحام سبب می شود اختلاط صورت گیرد و این مطلوب نیست.

توصیه ما این است که بانوان اگر می خواهند مشرف شوند، زیارت را به روزهای دیگر موکول کنند، در غیر این صورت، یا با محارمشان و یا به صورت گروهی به کربلا بروند.

برای بعضی این گمان پیش آمده که ابتدا می خواهید زنان را حذف کنید، بعد پیرمردها و ...؟

ما هیچگاه به دنبال حدف بانوان نیستیم. نخستین کمیته ای بودیم که برای اولین بار شورای راهبری فعالیت بانوان را با حضور صد درصد خود زنان از همه دستگاه ها و استادان حوزه و دانشگاه، به راه انداختیم؛ برای اولین سال در همه استان ها نماینده زن برای کمیته اربعین تعیین کردیم؛ بر خلاف سال قبل که خواهر مبلغ اعزام نکردیم، امسال 100 خواهر مبلغ اعزام می کنیم؛ برای اولین بار چند موکب ویژه بانوان برای مراسم اختصاص داده ایم که سخنران این موکب ها هم خود بانوان هستند؛ حتی فعالیت های قرآنی خانم ها را جدا کرده ایم.

در حوزه قرآنی چه برنامه هایی دارید؟

شورای قرآنی را با عضویت فعالان و برخی موسسات قرآنی تشکیل دادیم. سال پیش فعالیت های قرآنی پراکنده بود و توصیه ای که به ویژه مراجع نجف داشتند که فعالیت های قرآنی در مراسم اربعین توسعه یابد. در قدم اول باید با دوستان عراقی هماهنگی می کردیم لذا اتحادیه قرآنی و مراکز قرآنی عتبات پای کار آمدند. البته پارسال هم موکب های قرآنی محدود در مراسم اربعین بر پا بود اما برای امسال موکب های خاص قرآنی، اعزام قاریان ممتاز بین المللی و اجرای برنامه در موکب ها پیش از اذان و برپایی کرسی تلاوت با همکاری دوستان عراقی را در برنامه ها داریم.

کار دیگری که امسال اجرا خواهد شد همخوانی بزرگ سوره فجر در روز هفدهم صفر است که بزرگترین همخوانی قرآنی خواهد بود.

از آنجا که بعضی از زائران دوست دارند در طول سفر قرآن بخوانند اما با توجه به خستگی ممکن است توان خواندن یک جزء کامل را نداشته باشند، قرآن را به صورت صفحه ای هم آماده کرده ایم تا زائران از قرائت آن بهره ببرند.

برای ثبت لحظات ناب مراسم اربعین، در حوزه تولید مستندهای مکتوب و چند رسانه ای چه کارهایی انجام شده است؟ آیا به صورت مشخص افرادی را برای تولید این مستندها اعزام می کنید؟

برای حفظ اربعین به عنوان یک میراث عظیم و ارزشمند باید لحظات این مراسم عظیم به صورت دیجیتال و فیزیکال ثبت شود و لازمه آن هم این است که افراد صاحب نظر و توانمند وارد عرصه شوند.

سال گذشته بعضی از نویسندگان را به این سفر بردیم که به تدریج آثار آنها منتشر خواهد شد. از برخی موسسات مانند «موسسه مواسات» حمایت کردیم و این عزیزان توانستند سه مجلد از کارهای خود را با عنوان «روایت براده ها» منتشر کنند.

از بعضی مراکز مانند نهاد کتابخانه های عمومی، خانه عکاسان، شعرای قم و تهران و مشهد و بعضی از نویسندگان هم دعوت کردیم که در کار اربعین وارد شوند و ما هم حمایت می کنیم تا فعالیت های این بخش به صورت گسترده تر از سال قبل انجام شود.

در حوزه بین الملل هم مسئولیت را به جامعه المصطفی داده ایم و آنها هم فراخوان بین المللی اعلام خواهند کرد.

در حوزه فیلم و مستند «سازمان اوج» کارهای خوبی انجام داده؛ امسال یک مستند از زائران پاکستانی در دست تولید دارند که از هنگام ورود به مرز ایران تا سفر به کربلا را پوشش خواهد داد. ما حتی حضور کودکان را هم تصویرسازی می کنیم.

آیا از ظرفیت طلاب غیر ایرانی مستقر در قم برای انتشار آثاری با موضوع اربعین به زبان های دیگر استفاده کرده اید؟

سال گذشته، با جامعه المصطفی گفت و گوهایی کردیم که ان شاء الله امسال کار را شروع خواهند کرد. در کمیته فرهنگی- آموزشی اربعین، بخشی را با حضور طلاب انگلیسی زبان، ترک زبان، عرب زبان، و اردو زبان دایر کردیم تا در این حوزه هم شاهد تولید آثار باشیم، چون خلأ جدی در این حوزه داریم و باید این ادبیات اربعین به جهان شناسانده شود.

در کارگروه آموزش چه فعالیت هایی انجام می دهید؟

یک آموزش عمومی داریم و برای مردمی که به سفر می روند کتابچه ای به عنوان راهنمای سفر اربیعن آماده کرده ایم. این کتابچه که در مبادی شهرها توزیع می شود، سال پیش با استقبال رو به رو شد.

تمام اطلاعاتی که زائر برای سفر لازم دارد - از سلامت و بهداشت و امنیت، تا آداب سفر و زیارت و مسائل شرعی - به صورت مختصر در این کتابچه بیان شده است.

بخشی دیگر در قالب اینفوگرافی است که امسال در 10 تصویر اینفوگرافی توصیه های لازم برای سفر را بیان کرده ایم.

هم خودمان و هم موسسات دیگر بخشی را هم به صورت موشن گرافی آماده کرده ایم که در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است تا از تلویزیون پخش شود.

یک بخش دیگر از کارهای ما آموزش های خاص است. سال قبل آموزش به رانندگان را شروع کردیم و با همکاری شهرداری تهران و اصفهان به رانندگان وسایل نقلیه که از ایران به عراق می روند بسته های آموزشی ویژه ای داده شد. برای خادمان موکب ها، مبلغان، راویان، خبرنگاران و ... هم کارگاه های آموزشی خاص خودشان برگزار کردیم.

حوزویان چه نقشی در اربعین امسال دارند؟

دو سال پیش از حوزه خواستیم که ستادی برای زیارت اربعین در نظر بگیرند که بحمدالله امسال مرکز مدیریت، ستادی به این منظور مدیریت حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم تأسیس کرد.

سال قبل ده هزار روحانی در مراسم اربعین حضور داشتند که هر کدام از اینها اگر آموزش ببینند، می توانند یک مبلغ مراسم اربعین باشند. اما به صورت ویژه امسال 1100 مبلغ برای حضور در محورهای مختلف سفر اربعین، به عراق اعزام خواهند شد. برپایی نماز جماعت، روایتگری، بیان مسائل کوتاه و... از جمله فعالیت های این عزیزان خواهد بود.

این افراد در چه مکان هایی مستقر می شوند؟

محورهای مختلفی مشخص شده که شامل اطراف حرم های مطهر، نجف، کوفه، شط به کربلا، بصره و حله به کربلا، کاظمین، کربلا، مهران به کوفه و برخی اماکن متبرکه چون وادی السلام، مسجد حنانه، تل زینبیه، مقام صاحب الزمان، مسجد کوفه، مسجد سهله و... است.

یکی از دغدغه هایی که در مراسم مذهبی وجود دارد توجه به نماز اول وقت و به خصوص نماز جماعت است. در روز عاشورا شاهد این هستیم که هیأت های عزاداری نماز ظهر عاشورا را با شکوه هر چه تمام برگزار می کنند. آیا برای مراسم اربعین هم چنین برنامه ای در نظر گرفته شده است؟

اربعین در عین حال که بیان کننده اقتدار معنوی پیروان اهل بیت است در منظر جهانی دیده می شود و چهره شیعه را به دنیا نشان می دهد.

حضرت آیت الله سیستانی دو سال پیش تدبیری اندیشیدند که زائران اربعین، روز 17 صفر (که تقریبا در انتهای پیاده روی هم هست) در فاصله نجف تا کربلا نماز جماعت برگزار کنند. بحمدالله این کار به صورت سنت در آمده است. اگر چه هر روز صدها نماز جماعت در مسیر برگزار می شود، اما نماز جماعت 17 صفر جلوه ای عظیم تر و با شکوه تر دارد.

همه روحانیون و کارگزاران توجیه شده اند که این نماز را با شکوه تر برگزار کنند، از زائران هم می خواهیم که برای حفظ حرمت شیعه و جلب نگاه های جاهنی به این مراسم عظیم، به برپایی نماز جماعت در این روز اهتمام کنند.

سال گذشته یکی از سخنرانان محترم پیشنهادی مطرح کرد که بعضی مداحان آن را اجرایی کردند؛ اینکه زائران هنگام خروج از موکب با قرائت یک نوحه کوتاه از موکب داران قدردانی کنند. برای تکریم موکب داران عراقی برنامه ای دارید؟

امسال برای نخستین بار از 1000 موکب عراقی در مسیر نجف به کربلا تکریم خواهیم کرد. این موضوع را با دوستان ایرانی و عراقی مطرح کردیم و آنها هم استقبال کردند. هیأتی از علمای ایران در موکب ها حاضر می شوند و لوح قدردانی و یک مجلد کلام الله مجید را به رسم قدردانی از ایثار مردم عراق در پذیرایی از زائران امام حسین (علیه السلام) به موکب داران اهدا خواهند کرد. البته تعداد موکب های مسیر بیشتر از 1000 تا است اما آنچه امسال در توان ما و متناسب با فرصت زمانی محدود ماست، تکریم هزار موکب است.

با تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید. برای شما و مجموعه همکارانتان در کمیته فرهنگی – آموزشی اربعین توفیق الهی مسالت می کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha