سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه، گفت: وضع كنونى سرانه مطالعه متناسب با شأن، سابقه و داعيه فرهنگى ايران نیست.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام  والمسلمین علی عباسی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بزرگ کتاب شهر، در سرای سعدالسلطنه قزوین با اشاره به نقش مهم کتاب در جوامع بشری، گفت: دین، فرهنگ و تاریخ ما اُنس و الفتی دیرینه و همیشگی با کتاب و کتابخوانی دارد.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: کتاب خواندن باعث ارتقاء سطح فرهنگی جامعه می شود و باید همیشه تلاش  نماییم که فرهنگ کتابخوانی و مطالعه بیش از همیشه ترویج شود.

وی خاطرنشان کرد: نقش و اهمیت کتاب و کتابخوانی از روزهای اول زندگی و کودکی و درمحیط خانه و خانواده شروع می‌گردد و تا عالی ترین سطح تحصیلات دانشگاهی و بلکه در همه زمینه ها و مراحل مختلف زندگی نمود پیدا کرده و برجسته می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود:  در دنیای امروز کتاب می تواند به عنوان یک وسیله مطمئن و کار آمد در بهینه سازی فضای فرهنگی جامعه  مورد استفاده قرار گیرد و تجربه جهانی نشان می دهد که رشد و توسعه تمدن ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه داشته و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی توان به رشد خوبی دست یافت.

وی به مقوله فرهنگ اشاره کرد و بیان داشت: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب و کتابخوانی و  ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است.

 مدیر حوزه علمیه قزوین ادامه داد:  کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان ها کمک می کند تا میراث فرهنگی و ارزش های دینی و تاریخی خود را بشناسد و به آن ارج نهند.

وی با بیان این که وضع كنونى سرانه مطالعه متناسب با شأن، سابقه و داعيه فرهنگى ايران نیست، ابراز داشت: پدر و مادر نقش مهمی در تشویق فرزندان به موضوع کتاب و کتابخوانی  دارند و نهادینه کردن عادت حسنه مطالعه و کتابخوانی از جمله مواردی است  که باید با تدبیر و آینده نگری والدین  منجر به تربیت نسلی کتابخوان در جامعه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: يكى دیگر از راهکارهای ترویج  کتابخوانی آن است که، برنامه‌هاى مطالعاتى براى اقشار مختلف جامعه در مدارس، حوزه های علمیه، دانشگاه، مساجد و منازل در نظر گرفته شود تا از این طریق بتوانیم جوان ها و نوجوانان را به کتابخوانی تشویق وترغیب نماییم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha