جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت فعالیت گروهی در امور خیر کشور بر لزوم حمایت جدی دولت از خیران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در دیدار رئیس مجمع خیرین کشور و حوزه های علمیه گفتند: امام علی(ع) در خصوص تهذیب و تزکیه نفس سفارشات بسیار نافعی بیان فرموده اند که یکی از آنها حدیث وعاظ است.

ایشان افزودند: حضرت امیرالمومنین(ع) یکی از واعظان انسان را امواتی می نامند که روی دست انسان ها به گوزستان رفته و مدفون می شوند؛ این مردگان چونان می روند که گویی اصلا در این دنیا نبوده اند و پرونده آنها نیز بسته می شود؛ پس انسان با یاد مرگ خود از غرور خود کاسته و در مسیر بندگی قرار می گیرد.

این مرجع تقلید بیان کردند: ویژگی کلام دین و بزرگان دین به همین است که این کلام امروز نیز تازه ست و هیچگاه اسیر کهنگی نشده و نخواهد شد؛ کلامی که اگر در هر زمانی در برنامه عمل انسان قرار گیرد او را به بهشت رهنمون می سازد.

ایشان خاطرنشان کردند: بر اساس فرمایش بزرگان دین، پرونده مردگان در غیر از سه حالت بسته می شود که یکی از آنها، تربیت فرزند صالح است که این کار باعث می شود که حسنانت آن فرزند در پرونده انسان درج شود.

معظم له بیان کردند: دیگر عنصری که باعث باز ماندن پرونده انسان می شود، به یادگار گذاشتن علمی است که نفعی به جامعه می رساند؛ در حقیقت انسان با دانش خود و پرورش شاگردان، پرونده حسنات خود را مفتوح می گذارد؛ عنصر سوم نیست صدقه جاریه است که هر روز چون رودی خروشان و جوشان مردم را منتفع می کند.

ایشان گفتند: تفاوت کار خیر عادی با صدقه جاریه آن است که صدقه جاری عملی استکه منافع آن سیال بوده و باقی می ماند و در طول زمان نیز آثار این نیکی باقی مانده و مردم را نیز از آن بهره مند می سازد و همین عمل باعث ارتقای جایگاه فرد می شود.

معظم له با ذکر این مطلب که اگر کسی این موارد را با خود همراه نکرده باشد، محروم واقعی خواهد بود بیان کردند: اگر انسان نتواند به این شکل عمل کند در واقع یک محروم واقعی خواهد بود و پرونده اعمال وی نیز قفل خواهد شد؛ به همین دلیل انسان باید نسبت به اعمال خود چنان باشد که پرونده اعمال او را درخشان و پویا کند.

ایشان گفتند: در انجام خیرات نیز باید به چند نکته توجه کرد که یکی از آنها اولیت بندی است زیرا برای انجام کار خیر باید توجه داشت نقاط آسیب پذیر پوشش داده شود چون رفع نیاز با شناخت نیاز همراه است.

حضزت آیت الله مکارم شیرازی با ذکر این مطلب یکی از مسایل مهم امروز کشور، رفع مشکلات مرتبط به بانوان است، بیان کردند: متاسفانه امروزه در عصری زندگی می کنیم که شاهد رشد گناهان متعدد هستیم زیرا امروزه از فضای مجازی انواع و اقسام گناهان و مفاسد تولید شده و انسان ها را در بر گرفته است و حفظ نفس در این دوره بسیار مشکل شده است.

ایشان گفتند: در این دوره تلاش انسان برای حفظ شخصیت دینی و عدم ارتکاب گناه بسیار بیشتر از قبل شده است زیرا شرایط بسیار سختی نیز برای حفظ دین وجود دارد؛ البته نباید این گونه نیز القا کرد که آب از سرگذشته و دیگر نمی توان کاری انجام داد.

معظم له بیان کردند: درست است که شرایط آنگونه که باید باشد نیست، ولی نباید در هیچ دوره ای دست از تلاش برای پاک کردن محیط و دل ها برداریم؛ باید در هر عرصه های که توان کار داریم، فعالیت کنیم و از موفقیت در این مسیر نیز ناامید نشویم.

ایشان اظهارکردند: خطر و آسیب در هر دوره ای وجود دارد و اقدام ما نیز باید از این مشکلات و خطرات بیشتر باشد؛ در این میان خوشبختانه خیرین جامعه با درک صحیح از این مسئله پای در راه گذاشته و اقدمات بسیار خوبی را برای رفع مشکلات فکری و فرهنگی و اعتقادی و آموزشی انجام داده اند.

معظم له با اشاره به اهمیت فعالیت جمعی در رفع مشکلات جامعه بیان کردند: نباید در این شرایط روی کارهای فردی و بدون برنامه ریزی و تکراری اصرار داشت؛ زیرا کارهای جمعی باعث می شود که اثر گذاری این فعالیت ها نیز بیشتر شود.

ایشان با اشاره به خاطرات خود از انتشار مجله نجات نسل جوان در قبل از انقلاب بیان کردند: این نشریه از آن من بود و به همین خاطر مرا به ساواک بردند و در آنجا از این جهت محل سوال قرار گرفتم که چرا با وجود اینکه نسل جوان امروز را خطری تهدید نمی کند، نام این نشریه را این چنین نهاده ام.

ایشان گفتند: در زمان شاه قدم برداشتن برای جوانان بسیار سخت بود، ولی در حال حاضر در افق نظام اسلامی کارها خیر نه تنها مانع ندارد بلکه افراد کمک هم می کنند؛ امروزه دولت نیز وظیفه دارد در کارهای خیر و امورات مرتبط به مردم و جوانان پیشقدم و فعال باشد.

معظم له بیان کردند: نگاه دولت نیز باید به خیرین مثبت باشد زیرا او باید بداند که خیرین هستند که بار او را به دوش می کشند و باید به آنها کمک کند ولی این مسئله چندان که باید و شاید رخ نمی دهد.

ایشان با اشاره به مشکلات بانوان و دختران امروز گفتند: یکی از مشکلات امروز این قشر، مسئله ازدواج است که بر خلاف گذشته امری بسیار مشکل و پیچیده شده است و باعث بالارفتن سن ازودواج و به تبع مسایل منفی متعدد پیرامون آن شده است.

معظم له بیان کردند: امروزه جمعیت دختران در دانشگاه بیش از پسران شده است و پس از فراغت از تحصیل نیز به دلیل اینکه کار مناسبی نخواهند داشت، در همسر گزینی نیز مشکل پیدا می کنند و مشکلات دیگری به سراغ آنها می آید.

ایشان اظهارکردند: یکی از بهترین اقشار بانوان درکشور، طلاب خواهر هستند که تلاش علمی آنها قابل تحسین است و قطعا برکات بسیاری را نیز در جامعه ایجاد خواهند کرد؛ حال اگر این رشد بانوان طلبه را با نگاه وهابی مقایسه کنیم که اصلا جازه تحصیل به دزنان نمی دهند، می بینیم که مکتب متعالی اهل بیت(ع) در چه جایگاهی قرار دارد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان کردند: وهابی ها که اصلا اجازه تحصیل به دختران نمی دادند امروز برای رسیدن به منافع خود حوزه های علمیه خواهران گسترده ایجاد کرده اند، ولی ما نیز نباید ساکت بنشینیم و باید در مقابل آنها اقدامی قاطع داشته باشیم؛ البته آنچه که آنها به بانوان آموزش می دهند سطحی است و از نظر عمق با حوزه خواهران ما قابل مقایسه نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • / IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    پاراگراف دوم غلط املایی دارد اصلاح کنید