سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت‌الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حضرت آیت‌الله مظاهری نماد مهاجرت علمی هستند گفت: کاش ده‌ها نفر از بزرگان حوزه از این الگو تأسی می‌گرفتند تا شهرهای ما لبریز از بزرگان و علما شده و آن سنت پیشین احیا می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی شب گذشته در دیدار اعضای کنگره نکوداشت حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به اینکه داشتن تسلسل تاریخی یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه اصفهان است، گفت: بدون تردید حوزه علمیه اصفهان یک فصل درخشان در تاریخ حوزه های علمیه است؛ بارها تجدید حیات کرده و در مقاطع گوناگون نقش‌های بسیار کلیدی ایفا نموده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه یک نهاد دیرپا، کهن، اصیل، غیر منقطع و بی گسست است افزود: در غرب تلاش می‌کنند که تاریخ دانشگاه‌های خود را برجسته نشان دهند و برای دانش‌پژوهان خود یک هویت از آن دانشگاه بسازند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: غربی‌ها بر هویت سازی و عدم انقطاع و جایگاهی که در علم و فرهنگ دارند تأکید می‌کنند و سعی دارند به خوبی هویت خود را به وارد کنندگان به دانشگاه نشان دهند.

وی ابراز داشت: حوزه علمیه نهادی است که بیش از 1000 سال عمر غیر منقطع و به هم پیوسته دارد؛ البته در حوزه مهاجرت از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر وجود داشته است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در تسلسل تاریخی حوزه‌های علمیه که بسیار افتخارآفرین است، حوزه‌هایی مانند اصفهان داریم که فصل‌های درخشان و برگ‌های زرین این کتاب قطور هستند و در دل این تاریخ به هم پیوسته خود آن حوزه‌ها از یک تسلسل تاریخی برخوردارند.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: ویژگی فقه ما این است که سینه به سینه و استاد به شاگرد منتقل شده است و هیچ وقت نمی‌توان گفت این رابطه استاد شاگردی قطع شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه اصفهان از یک جامعیتی برخوردار بوده و از لحاظ رشته‌ها و دانش پربار و غنی است گفت: در اصفهان، دانش‌ها، سلایق و گرایش‌هایی که مقداری با هم فاصله دارند در کنار هم حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه اصفهان از لحاظ اجتماعی نقش آفرین بوده و بریده از مردم و جامعه نبوده است تصریح کرد: حوزه اصفهان از مردم استمداد می‌گرفته، به مردم خدمت می‌داده و رابطه متقابلی بین آنها بوده است.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه اصفهان یک حوزه سیاسی و در دوران صفویه محور تحولات بزرگ سیاسی بوده است و نمی‌توان نقش اصفهان را در تحولات سیاسی آن عصر انکار کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مهاجرپذیری و مهاجر فرستی از ویژگی‌های حوزه علمیه اصفهان است، افزود: علاوه بر معرفی چهرههای بزرگ، حوزه اصفهان دستاوردها و تولیدات علمی فراوانی دارد که بسیار مهم است و باید به شکل موسوعه در ابعاد مختلف عرضه شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: حوزه علمیه اصفهان به‌نوعی در امتداد حوزه‌های علمیه قدیم بوده است و تک‌ستاره‌ای نیست که طلوع کرده و خاموش شده باشد و در طول قرن‌ها استمداد داشته است و البته در طول این مدت فراز و فرودهایی نیز داشته است.

وی اذعان داشت: از ویژگی‌های دیگر حوزه علمیه معرفی بزرگان و علمایی به حوزه‌های مرکزی بوده است و می‌توان گفت حوزه‌های دیگر نیز مدیون حوزه علمیه اصفهان هستند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه آیت الله مظاهری الگو، اسوه و احیاگر حوزه علمیه اصفهان در عصر ماست گفت: برگزاری نکوداشت برای عالمانی که در قید حیات هستند کار بسیار پسندیده‌ای است که موجب الهام گرفتن طلبه امروز می‌شود.

وی بیان کرد: آیت الله مظاهری یک فقیه به تمام معنا است و حجم آثار ایشان بسیار جالب توجه است و امیدوارم که تمام این آثار احیا شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه آیت الله مظاهری در اخلاق عملی الگو است گفت: آیت الله مظاهری در حوزه اخلاق به معنای علمی آن فرد صاحب نظری است و گفته‌های ایشان نشان می‌دهد سال‌ها در مباحث اخلاقی کار کرده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه اخلاق آیت الله مظاهری عینی، واقعی و ناظر به پیچ و خم‌های زندگی بشری است افزود: آیت الله مظاهری در بحث‌های خانوادگی بسیار تبحر داشته و گره‌گشایی می‌کند؛ اخلاق ایشان ناظر به درد زمانه است و مشکلات خانوادگی را می‌داند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه آیت الله مظاهری در تبیین، ترسیم و تزریق روحیه اخلاقی و اشاعه فرهنگ اخلاقی مهارت دارد گفت: هنر بیان و ظرافت‌های بسیار بالایی که در سلوک ایشان است موجب انتقال بهتر مطالب شده است که از هنرهای یک معلم اخلاق است.

وی با بیان اینکه اخلاقی بودن آیت الله مظاهری به معنای انزوا و غیر سیاسی بودن نیست؛ بلکه عین اجتماعی بودن ایشان است، گفت: این اخلاق همان اخلاق امام علی(ع) بوده که همزمان با سیاسی بودن نیز جمع شده است و به همین دلیل ایشان یک عنصر انقلابی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آیت‌الله مظاهری یک حوزوی سیاسی، انقلابی، اخلاقی و اجتماعی است و ویژگی‌هایی که ما در امام(ره) می‌دیدیم در ایشان تجلی کرده است.

عضو شورای عالی حوزه ابراز داشت: آیت الله مظاهری مهاجر الی الله هستند؛ یعنی همان پدیده‌ای که کمرنگ شده است و چیزی است که شهرها، مناطق و استان‌های ما به‌شدت تشنه آن است.

آیت الله اعرافی گفت: آیت الله مظاهری قطعاً با خدا معامله کرد و هجرت را پذیرفت و مهاجرت ایشان یک الگو بوده و برکات زیادی نیز به همراه داشته است.

وی ادامه داد: درست است که همواره قطب‌هایی مانند نجف و قم برای حوزه وجود داشته است اما این محوریت نباید موجب شود باقی حوزه‌ها کم‌فروغ باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: همه حوزه‌ها باید به شکل خوشه‌ای رشد کنند و رسیدن به این هدف مستلزم حضور بزرگان و علما در حوزه‌های مختلف است؛ ای‌کاش ده‌ها نفر از بزرگان حوزه از این الگو تأسی می‌گرفتند تا شهرهای ما لبریز از بزرگان و علما شده و آن سنت پیشین احیا می‌شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آیت الله مظاهری نماد مهاجرت علمی هستند، گفت: ایشان انسانی شجاع، فداکار و تصمیم گیر در یک نقطه عطف هستند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: عنصر مرجعیت در ایشان بسیار مهم است و خدمات خیریه گسترده از ویژگی‌های علما بوده که در ایشان نیز وجود دارد.

وی گفت: آیت الله مظاهری یک عنصر بین‌المللی است که درک عمیقی از جهان دارد و تلاش ایشان برای تأسیس جامعه المصطفی در اصفهان جای تقدیر دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه فقه ما در پرتو اخلاق باید بسط بیشتری پیدا کند گفت: باید از وجود آیت الله مظاهری استفاده کرد تا مباحث اخلاقی در اصفهان ارتقاء یافته و رشته‌های اخلاق در این حوزه گسترش پیدا کند؛ این کنگره باید ادامه داشته باشد و احیای آثار ایشان نباید قطع شود.

وی عنوان کرد: برای معرفی آیت الله مظاهری باید از ابزارهای مختلف مانند فیلم، کلیپ، دفترچه و فضای مجازی استفاده کرد و باید ایشان را به دانشگاه و نسل جوان معرفی کرد.

آیت الله اعرافی گفت: اصفهان باید حداقل دو هزار مسجد فعال داشته باشد که هر سه نماز در آنها اقامه شود و امام جماعت تمام وقت در آنجا مشغول بوده و اتاق مشاوره داشته باشد که این هدف با همکاری تمامی نهادهای حوزوی قابل دستیابی است.

امام جمعه قم تصریح کرد: حضور آیت الله مظاهری این کاروان را در اصفهان به حرکت درآورده است و باید افق بلندتری را در نظر بگیریم و قطعاً همکاری نهادهای حوزوی و فرهنگی در اصفهان می‌تواند افق‌های فرهنگی خوبی را در این شهر داشته باشد.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha