پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: وحدت عملی مقابل وحدت فکری است و ما نمی‌گوییم وحدت فکری داشته باشیم؛ یعنی یک سنی، شیعه شود و از عقاید خود دست بردارد یا بلعکس. کسانی‌ که حرف از وحدت می‌زنند یا حتی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، هیچ‌یک منظورشان این نیست که افراد از اعتقاداتشان دست بردارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز پیش از آغاز جلسه درس خارج خود به مناسبت آغاز هفته وحدت اظهار کرد: بنا به روایت بعضی از فقها و علمای شیعه و نیز روایتی از اهل‌تسنن، دوازدهم ربیع‌الاول روز میلاد با سعادت نبی گرامی اسلام، خاتم رسولان و اعظم همۀ انبیا و رسولان، حضرت محمدبن‌عبدالله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است.

وی ادامه داد : در روایت مشهوری از علمای شیعه، هفدهم ربیع‌الاول هم میلاد با سعادت آن بزرگوار است، فاصلۀ پنج‌روزه‌ بین این دو نظریه را هفتۀ وحدت می‌نامند،  وحدت یکی از اصول مهم دین اسلام است که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و قرآن کریم روی آن تأکید زیادی دارند.

اشتراکات شیعه و سنی

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:  اهل تسنن با تشیع در بسیاری از اصول و فروع اسلام با هم مشترک هستند؛ مثل اعتقاد به خدای یگانه، قرآن کریم، رسالت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، معاد و قیامت، این‌ها از جمله اصولی هستند که بین ما و آن‌ها مشترک است. در فروع هم درخصوص وجوب نماز، روزه، زکات، حج و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیز مشترک هستیم و هردو به آن معتقدی،  لذا عقل اقتضا می‌کند شیعه و سنی وحدت عملی داشته باشند؛ چرا که در بسیاری از اصول و فروع با هم مشترک هستند و دشمنانشان نیز یکی است؛ دشمنی که اساس اسلام را قبول ندارد، نه شیعه را قبول دارد، نه اهل سنت  و منتظر فرصتی است که با یکی از آن‌ها همراهی کند تا گروه دیگر را ضعیف کند و ازبین ببرد.

وحدت عملی به چه معناست؟

آیت الله مهدوی با بیان این که منظور از وحدت با برادران اهل تسنن، وحدت عملی است، ابراز داشت: وحدت عملی مقابل وحدت فکری است، ما نمی‌گوییم وحدت فکری داشته باشیم؛ یعنی یک سُنّی، شیعه شود و از عقایدش دست بردارد یا بلعکس. کسانی‌ که حرف از وحدت می‌زنند یا حتی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، هیچ‌یک منظورشان این نیست که افراد از اعتقاداتشان دست بردارند.

وی با بیان اینکه هیچ کسی از عقیده‌ خود دست برنمی‌دارد، مگر اینکه با دلیل قانع شود که اشتباه فکر می‌کند، گفت: مقصود ما از وحدت، وحدت عملی است، معنای وحدت عملی این است که با مسلمانان دیگر دست‌ به‌دست هم دهیم، قوای خود را با هم جمع کنیم و یک‌صدا با دشمن مقابله کنیم. آنچه مهم است، این است.

وحدت از نگاه وهابیت

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: الآن متأسفانه وهابی‌های عربستان به‌ راحتی با دشمنان اسلام که آمریکا، انگلیس و اسرائیل هستند، مراوده و هم‌دستی می‌کنند، به آن‌ها کمک مالی می‌کنند و از آن‌ها اسلحه می‌خرند و مقاصد آمریکا را عملی می‌کنند، حتی با مسلمانان دیگر همراهی نمی‌کنند؛ بلکه تکفیر، حمله، توهین و اعدام نیز می‌کنند

وی تصریح کرد:  منظور از وحدت، وحدت عملی است، وحدتی که در آن به یکدیگر توهین نکرده و مقدسات را تضعیف و یا دیگران را تکفیر نکنیم، یعنی به یکدیگر نسبت کفر ندهیم و به کشتن یکدیگر اقدام نکنیم، عقل می‌گوید وقتی ما به هم نزدیک‌ هستیم، بهتر می‌توانیم با هم کنار بیاییم و دشمن مشترک را ازبین ببریم

دستور اسلام به وحدت

آیت الله مهدوی بیان کرد: قرآن می‌گوید: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ» ؛ یعنی به اهل کتاب (به مسیحی‌ها و یهودی‌ها) بگو که ما با شما یک اصل مشترک داریم و آن هم خدای یگانه است، آن‌ها را دعوت کنید و بگویید: بیایید با هم خدای یگانه را بپرستیم. عقل می‌گوید: روی مشترکات پافشاری کنیم، مشترک را ندید نگیریم و در عمل هم سعی کنیم مصالح همدیگر را حفظ کنیم

عضو خبرگان رهبری در پایان افزود: امیدوارم در عمل بتوانیم وحدت را که منادی آن اکنون جمهوری اسلامی ایران است، خوب پیاده کنیم و گروه‌هایی که هنوز بیدار نشده‌اند و شیرینی آن را نچشیده‌اند یا نمی‌دانند، چه شیعه و چه سنی، همه ضرورتش را درک کنند و إن‌شاءالله عمل کنند.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha