چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی

حوزه / رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در مواجهه با پدیده های طبیعی روش های اثبات گرایی جوابگو است و در برخورد با پدیده های اجتماعی باید عقل را دخیل نمود؛ چرا که در این پدیده ها، اثبات گرایی راه گشا نیست.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی در کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی که در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد، با بیان این که پدیده های طبیعی علت بردار و پدیده های اجتماعی دلیل بردار هستند، اظهار داشت: همواره برای درک پدیده های اجتماعی باید به دنبال دلیل باشیم؛ در مواجه با پدیده های طبیعی نیز باید به دنبال علت باشیم.

وی علت گرایی و دلیل گرایی را یکی از برجسته ترین تفاوت های پدیده های اجتماعی و طبیعی عنوان کرد و ابراز داشت: پدیده های اجتماعی اعتباری بوده، منشاء آن ها نیاز تشریحی است.

معاون جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: در مواجهه با پدیده های طبیعی روش های اثبات گرایی جوابگو است و در برخورد با پدیده های اجتماعی باید عقل را دخیل نمود؛ چرا که در این پدیده ها، اثبات گرایی راه گشا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی در ادامه ضمن ارائه مثال های متفاوتی در رابطه با پدیده های طبیعی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: قوام حرکت ها بر قائده استوار بوده، در فقدان قائده، اعتباریات هیچ ارزشی نخواهند یافت.

وی با بیان این که برخی از رفتارهای اجتماعی ما اعتباری بوده، بر قوائدی مشخص استوار است، خاطرنشان کرد: اجرایی سازی قوائد مشخص رفتاری در جامعه، به واقعیت هایی قابل صدق و کذب تبدیل شده، می توان آنها را نفی و یا اثبات نمود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  با اشاره به این که برخی از عوامل اجتماعی قابل تعریف کردن و برخی نیز اعتباری و قراردادی هستند، یادآور شد: احکام اجتماعی در متعلقات اجتماعی متفاوت بوده، متعلقات در اختیار شارع بوده، شارع با نظر به مصلحت و وجوب احکام، اعتبارهایی را الزام می کند که متعلق آن دارای مصلحت و مفسده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha