دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علیرضا رحیمی

حوزه/ معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، گفت: برای ورود حوزویان به مباحث حساس آموزش و پرورش از جمله بحث تولید کتب درسی یک مطالبه و انتظار ملی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  علیرضا رحیمی، در جلسه کارگروه بهره گیری از ظرفیت های حوزه، با حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف حوزوی و در محل سالن جلسات ساختمان ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در قم برگزار شد، اظهار داشت: اهداف حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش برای پرورش استعدادها و قراردادن آنها در مسیر صحیح، یک هدف واحد است.

وی گفت: حوزویان برای نشر معارف دینی و جلوگیری از انحراف جامعه، اشتیاق بالایی دارند و از آن جایی که آموزش و پرورش، یک ظرفیت مطلوب برای حضور حوزویان برای نیل به آن اهداف مقدس است، باید نیازها و زیرساخت های این حضور بیش از پیش فراهم شود.

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش،  با بیان این که ظرفیت های کار حوزویان در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی موجود، تقریبا کامل است، خاطرنشان کرد: برای مثال اگر سند تحول در نظام آموزش و پرورش و سند چشم انداز آن را ببینیم، متوجه خواهیم شد که خلائی برای استفاده از ظرفیت حوزویان از این منظر وجود ندارد؛ یعنی نیازبه قانون جدید نداریم و همین اسناد موجود کفایت میکند، اما آن چیزی که خلاء آن گاهی احساس می شود، این است که در میدان عمل چه می کنیم.

رحیمی گفت: اگر این کارگروه و یا دیگر مسئولان و نمایندگان تشکل های حوزوی در بحث ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، روی دو موضوع استفاده از ظرفیت های موجود و همچنین شناسایی نیازهای آینده آموزش و پرورش برای ایجاد ظرفیت های لازم در حوزه، کار کنند، قطعا نتایج مثبتی حاصل خواهد شد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در سفر سال 89 به شهر قم در خصوص اثرگذاری وسیع حوزه در آموزش و پرورش، گفت: اگر بخواهیم فرمایش رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشانیم، ابتدا باید برنامه مدونی داشته باشیم و پس از آن بررسی کنیم که چه ظرفیت هایی برای اثرگذاری بیشتر در مدارس و آموزش و پرورش نیاز هست تا روی همان ها کارهای اساسی تر صورت گیرد.

رحیمی در ادامه سخنان خود با بیان این که چند موضوع ملی در زمینه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش وجود دارد که انتظار جامعه ایجاب می کند حوزه با قوت وارد آن ها شود که متأسفانه تا کنون این امر محقق نشده است، خاطرنشان کرد: آسیب شناسی نظام آموزش و پرورش از منظر حوزه های علمیه و همچنین بازسازی سند تحول در نظام آموزش و پرورش که هر 5سال یکبار صورت می گیرد و زمان فعلی، موعد آن است، از جمله موضوعات ملی است که باید مورد توجه حوزویان قرار گیرد.

وی افزود: همچنین مسئله تشکیل کارگروه های نقد کتاب های درسی با حضور حوزویان باید مورد توجه باشد، زیرا اگرچه گاهی، کتاب های آموزش و پرورش توسط ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش مورد نقد و بررسی قرار می گیرد، اما باید به این نکته توجه داشت که در شرایط فعلی، حوزویان به صورت رسمی در فرآیند تولید کتاب های آموزش و پرورش حضور ندارند در حالی که بر اساس ضرب المثل معروف «دفع ضرر مهمتر از کسب منفعت است»، نباید بگذاریم اصلا اشکالی ایجاد شود تا این که بعدها بخواهیم آن ها را نقد و بررسی کنیم.

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با بیان این که برنامه خاصی را برای مشارکت حوزه در تدوین کتب درسی آموزش و پرورش ارائه کرده ایم، تأکید کرد: حداقل خواسته ما این است که کتاب های آموزش و پرورش در گروه علوم انسانی، با حضور نمایندگانی از حوزه، تدوین و تألیف شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در سال تحصیلی جدید، پیش بینی حضور 18هزار مبلغ در مدارس سطح کشور را داریم، گفت: این تعداد مبلغ، می توانند در مناسبت های ملی و مذهبی مختلف در مدارس سطح کشور حضور پیدا کرده و اثرات مثبتی برای آموزش و پرورش کشور به همراه داشته باشند که البته باید زیرساخت های حضور طلاب در مدارس سطح کشور فراهم شده و متولی اصلی آن هم مشخص شود.

رحیمی با بیان این که در حال حاضر 3500مبلغ ثابت در مدارس سطح کشور فعال هستند که برخی تحت عنوان مدارس امین به فعالیت می پردازند، گفت: بعد از نتایج بسیار مثبت حضور روحانیون در مدارس به صورت ثابت، تقاضای مدارس و اولیاء دانش آموزان برای گسترش این کار بسیار بالا رفته و بسیار مدارس اصرار دارند که مبلغین حوزه، در این مدارس حاضر شوند، اما بنا به دلایلی، فعلا امکان توسعه آن به صورت بسیار گسترده وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق جلسات مختلف و بحث و بررسی های انجام شده، در سال تحصیلی جدید، بحث ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، بیشتر از آن که روی دانش آموزان تمرکز کند، روی معلمان و مدیران که همواره با دانش آموزان برخورد دارند، مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش افزود: در همین راستا، دیدارهای مشترک برخی معلمان و مبلغان حوزوی مستقر در مدارس با برخی مراجع تقلید و علما را در دستور کار داریم که به زودی عملیاتی می شود.

وی با بیان این که برگزاری نشست هایی با موضوع سبک زندگی اسلامی به شدت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید نسل جدید کشور را با حوزه و حوزویان و پس از آن سبک زندگی اسلامی آشنا کنیم و پس از آن شاهد همگرایی پایدار دو قشر روحانیت و دانش آموزان باشیم.

رحیمی یادآور شد: در سال تحصیلی جدید، برنامه بازدید دانش آموزان از حوزه و آشنایی با نظام اموزشی آن، و پس از آن گلچین کردن مستعدترین دانش آموزان برای ورود به حوزه، به شدت مورد توجه مان خواهد بود و البته در سال های تحصیلی گذشته، مدارسی در این زمینه موفق تر می شدند که مبلغ و روحانی ثابت داشتند.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی مبلغان مستقر در مدارس که گاهی از پوشیدن لباس روحانیت به بهانه های مختلف اجتناب می کنند، گفت: لزوم حضور روحانیون مبلغ در مدارس با لباس رسمی و حوزوی باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد، چرا که خود این موضوع، به نوبه خود موضوعیتی خاص و مهم دارد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، گفت: روحانیون تحت هر شرایطی که وارد مدارس می شوند، مورد مشاوره دانش آموزان و اولیا قرار میگیرند و لذا ضرورت گذراندان دوره های مشاوره باید برای ایشان فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: فعالیت های ما برای نفوذ هرچه بیشتر حوزویان در آموزش و پرورش در حالی است که بسیاری معلمان و فرهنگیان، دوست دارند دوره طلبگی را بگذرانند و این از موضوعاتی است که حوزه می تواند در آن نقش آفرینی خوب و ارزنده ای داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha