پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ا آیت الله اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: قرائت متحجرانه، خشن و تند از اسلام یکی از قرائت های مرسوم در سرزمین های اسلامی است که جهان اسلام را با چالش های جدی مواجه ساخته است؛ در این قرائت تحمل و مدارا کم رنگ بوده و از اسلام تفسیری افراطی ارائه می دهد که اوج آن در تفکر داعشی نمود یافته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعه المصطفی در دیدار محمد نصیر وزیر علوم و آموزش عالی اندونزی و دکتر علیمودین سفیر این کشور در ایران، به رابطه عمیق جامعه المصطفی با مراکز علمی و دینی اندونزی اشاره نکرد و اظهار داشت: دانش آموختگان جامعه المصطفی بهترین رابطان ما در قم و جاکارتا هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به پیشینه فعالیت جامعه المصطفی در کشور اندونزی، نظام آموزش حوزه های علمیه و جامعه المصطفی را مورد توجه قرار داد و گفت: جامعه المصطفی نهاد بزرگ بین المللی و بر آمده از نظام آموزشی حوزه ای و دانشگاهی است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که قم به عنوان شهر بزرگ علمی، با ظرفیت عظیم علوم اسلامی در جهان اسلام جایگاه مهمی دارد، خاطرنشان کرد: در شهر مقدس قم بالغ بر 100 هزار نفر در بیش از 200 رشته در حال تحصیل علوم اسلامی و انسانی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به گستره فعالیت 300 مرکز تحقیقاتی در شهر مقدس قم اشاره نمود و اظهارداشت: بیش از 200 مجله علمی و نیز روزانه ده ها کتاب در این شهر علمی به چاپ می رسد.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های جامعه المصطفی اظهار داشت: جامعه المصطفی تلاش می کند تا با ورود به ابعاد گوناگون حوزه های دانشی، در خدمت مراکز دینی و علمی جهان اسلام و مسلمانان باشد.

آیت الله اعرافی ضمن اشاره به رویکرد و سیاست های قم و جامعه المصطفی، ابراز داشت: تفسیر و قرائت جامعه المصطفی از اسلام، رویکردی عقلانی، متعادل و سنجیده است.

وی به قرائت های دینی سه گانه در جهان اسلام اشاره کرد و اذعان داشت: قرائت متحجرانه، خشن و تند از اسلام یکی از قرائت های مرسوم در سرزمین های اسلامی است که جهان اسلام را با چالش های جدی مواجه ساخته است؛ در این قرائت تحمل و مدارا کم رنگ بوده و از اسلام تفسیری افراطی ارائه می دهد که اوج آن در تفکر داعشی نمود یافته است.

مدیر حوزه های علمیه، قرائت سکولاریستی منهای اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلام را از دیگر قرائت های مرسوم در جهان اسلام دانست و یادآور شد: این قرائت با الگوبرداری از اندیشه های غربی جنبه ها سیاسی و اجتماعی اسلام را نادیده می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قرائت سوم، تفسیر عقلانی و معتدل از اندیشه اسلامی است که اسلام را سیاسی و اجتماعی تعریف نموده، قائل به نگاهی معتدل، آرام و مدارا بین مسلمان و غیر مسلمان بوده، در میان همه مذاهب و اقوام اسلامی حضور دارد.

وی با بیان این که در قرائت سوم ضمن توجه به مبارزه با ظلم، به ارتباط خوب با همه ادیان، مذاهب و فرق اسلامی اهتمام می شود، اظهار داشت: این دیدگاه به گفتگوی ادیان و مذاهب اهتمام روز افزون تری داشته، رشته ها و گرایش های علمی مختلفی را در این راستا ترسیم نموده است.

آیت الله اعرافی، گفتگوی میان ادیان، فرهنگ ها و مذاهب اسلامی را از مهمترین رویکردهای قرائت سوم از اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: پایگاه این قرائت قم و جمهوری اسلامی بوده، جامعه المصطفی مبین این اندیشه دینی و تفسیری از اسلام است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه به گستره مباحث تخصصی حوزه های علوم اسلامی در شهر مقدس قم اشاره شد و یادآور شد: جامعه المصطفی بیش از 100 رشته را اجرا می کند که دامنه های بسیار وسیعی را در علوم اسلامی ایجاد نموده است.

وی، رشته های ارائه شده در جامعه المصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: جامعه المصطفی بر آن است تا فقه اسلامی را با نیازهای روز دنیا بسط داده و قلمروهای جدیدی چون، فقه خانواده، فقه تربیت و... را پی ریزی نماید.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه، حوزه علوم قرآن و حدیث را از دیگر عرصه های فعالیتی المصطفی عنوان کرد و گفت: در این رشته ها ضمن بررسی مباحث گوناگون علمی از نگاه قرآن، مباحث مستشرقین در رابطه با آیات الهی نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

آیت الله اعرافی بخش سوم رشته های مرسوم جامعه المصطفی را علوم عقلی و فلسفی عنوان کرد و اظهار داشت: قم و جامعه المصطفی به حوزه فلسفه اسلام و نقد فلسفه های غربی توجه داشته، این رویکرد را نیاز امروز جهان اسلام می داند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به علاقه مسلمانان اندونزی به فراگیری علوم فلسفی اشاره کرد و ابراز داشت: نمایندگی جامعه المصطفی در جاکارتا ارائه علوم فلسفی را در دستور کار قرار داده است.

وی، بهبود ضعف در تفکر عقلی و فلسفی را یکی از نیازهای مراکز دینی عصر کنونی عنوان کرد و اظهار داشت: قلمرو ادیان و مذاهب، حوزه زبان و فرهنگ شناسی و نیز حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی، از دیگر قلمرو های دپارتمانی جامعه المصطفی به شمار می رود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی همواره تلاش نموده، تا ضمن صیانت از میراث کهن حوزه های علمیه، از تجارب جدید حوزه های آموزشی جدید بهره مند شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که قلمروهای گوناگونی برای توسعه روابط میان جامعه المصطفی و مراکز علمی و دینی کشور اندونزی وجود دارد، یادآور شد: قلمرهای آموزشی، مسائل تحقیقی و پژوهشی، فرصت های مطالعاتی و کوتاه مدت و نیز پذیرش و توسعه کالج المصطفی در جاکارتا از قلمروهای مشترک توسعه ای به شمار می رود.

وی تأکید کرد: جامعه المصطفی در میان تمام مراکز علوم اسلامی جهان اسلام، تنها مرکزی است که از تمام مذاهب اسلامی دانش پژوه پذیرش نموده، مباحث دینی را بر اساس فقه پیروان مذاهب مختلف اسلامی ارائه می دهد.

آیت الله اعرافی در پایان از همکاری دولت و مقامات اندونزی به ویژه سفارت این کشور در ایران تقدیر و تشکر و خاطرنشان کرد: همواره قدردان مدیریت هوشمند دولت و علمای اندونزی در مقابل جریان های افراطی و تکفیری هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha