پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فرامرز قراملکی

حوزه/ استاد دانشگاه تهران گفت: یکی از مهم ترین وظایف مدیران و مسئولان پژوهشی کمک به دانش پژوهان برای رسیدن به ایده های جدید است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر احد فرامرز قراملکی در کارگاه پژوهشی «مهارت مسئله یابی، ضرورت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه و تاثیر آن در جامعه علمی» که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، عنوان کرد: همه تحقیقات اثرگذار و تحول آفرین در طول تاریخ، فرزند ایده های نو و جدید بوده اند و بر این اساس تحقیقات ما باید از ایده های بکر آغاز شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین وظایف مدیران و مسئولان پژوهشی کمک به دانش پژوهان برای رسیدن به ایده های جدید است.

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر این که در حوزه الهیات و معارف اسلامی باید به دنبال محصول و هدف صحیح بود، گفت: بسیاری از افرادی که مدیریت نهادهای آموزشی و پژوهشی را در دست دارند گمان می کنند که مشکل ما در روشمندی و سطح پایین کارایی فعالیت های تحقیقی و پژوهشی است در حالی که به نظر می رسد روش ها را می دانیم اما محصول و هدف درستی نداریم.

قراملکی با اشاره به روایت «اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً»(کافی/ ج1) از امام صادق (علیه السلام)، اظهار کرد: کار اشتباه را هر چقدر هم به شیوه و روش درست انجام دهیم، باز اشتباه است و ما را از هدف دور می کند.

وی ضمن تبیین اهمیت انجام تحقیقات و پژوهش های حوزوی در عرصه های گوناگون و با بیان این که برخی موضوعات در تحقیقات طلاب مورد غفلت واقع شده اند، ابراز کرد: برای مثال علی رغم وجود معارف دینی در موضوع خودمهربانی یا شفقت به نفس، در این زمینه تحقیقی صورت نپذیرفته و چون غربی ها در مورد آن تحقیقات متعددی انجام داده اند، اسلام را به دور کردن انسان از خودمهربانی و رساندن او به خودآزاری متهم می نمایند.

قراملکی اضافه کرد: یکی از زمینه های انجام تحقیقات نادرست، بر عهده گرفتن کار بزرگ و موضوعات کلّی است که ما را از رسیدن به نتیجه درست در تحقیق بازمی دارد.

وی موضوع محوری را دیگر عامل دور شدن از تحقیق صحیح معرفی کرد و گفت: موضوع و انتخاب آن برای برخی از پژوهشگران ما بت شده است در حالی که اگر ایده خوبی داشته باشیم و آن را به مسئله تبدیل کنیم، مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

استاد دانشگاه تهران با بیان این که زکات علم در نشر آن است، عنوان کرد: نمو و رشد علم هر شخصی در این است که دانسته های خود را نشر دهد و برای دیگران بازگو کند، در حالی که متاسفانه برخی در این زمینه بخل ورزی می کنند.

قراملکی در مورد نقشه نیز بیان کرد: هیچ فرشباف ماهری بدون نقشه فرش نمی بافد وگرنه حاصل کار او معجونی ناخوشایند از رنگ های مختلف خواهد شد؛ بر این مبنا نباید نقشه را در کار پژوهشی تشریفاتی دید چراکه پژوهش نوعی از تولید است و تولید نیاز به نقشه دارد.

وی با اشاره به اهمیت رایزنی و مشاوره در طراحی نقشه کار پژوهشی، ابراز کرد: البته نقشه زندان نیست و دست و پای ما را نمی بندد، بلکه ما را از دور افتادن از هدف دور می کند و می توان آن را بازسازی کرد.

گفتنی است: کارگاه پژوهشی «مهارت مسئله یابی، ضرورت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه و تاثیر آن در جامعه علمی» به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و با همکاری واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha