سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ دومین همایش نکوداشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در قم

حوزه/ عضو هیئت علمی داشگاه مفید گفت: مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی از همان ابتدا در اردبیل و بعد هم در تهران با رشد فرقه ضاله بهائیت مواجه بود و این موضوع جزء دغدغه‌های اصلی ایشان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سعید رهایی امروز در نشست تخصصی حقوق سیاسی با محوریت آزادی عقیده و ارتداد و استقلال قوه قضائیه که در حاشیه دومین همایش نکوداشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید برگزار شد اظهار کرد: آزادی دین و آزادی عقیده از مطالبی می باشد که بارها در تاریخ بشریت مورد بحث قرار گرفته است.

وی با اشاره به جنگ های قرون وسطی و جنگ های مذهبی گفت: در دنیای معاصر داعش، طالبان و تندروهای بسیاری در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین با استناد به مذهب و عقیده دست به جنگ زدند و دولت‌ها برای مقابله با بحث دین‌گرایی و تعصب ‌دینی گاه به مبالغه و افراط افتادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید افزود: در کشور و در همسایه‌های خودمان همیشه بحث‌هایی در باب آزادی دینی وجود داشته است و امروز اسناد بین المللی این چنین حاکی است که دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان بدون آزادی در عقیده و دین میسر نیست.

وی با بیان اینکه در صحنه بین المللی و در قوانین دولتی بحث ارتداد و بحث توهین به مقدسات از مباحث اصلی آزادی دینی بوده است عنوان کرد: دولتی مثل بریتانیا که قوانینی برای مقابله با توهین مقدسات داشت و آن را به عنوان جرم تلقی می کرد مجبور شد که قانون خودش را عوض کند و توهین به مقدسات را دیگر جرم نشمارد و امروز در صحنه بین المللی کشورهای اندکی را می‌بینید که این دو بحث یعنی ارتداد و بحث توهین به مقدسات را جرم می‌شمارند.

حجت الاسلام والمسلمین رهایی خاطرنشان کرد: همیشه اشکال بوده از جانب مذهبی‌ها و غیر مذهبی‌ها که ارتداد چطور می‌تواند به صورت مطلق جرم‌انگاری بشود و مجازات چنین سنگینی نسبت به مرتد فطری اعمال بشود که در حقیقت مرتد فطری گویا از کرامت انسانی به کلی بری می‌شود و معامله انسانی با او نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی از همان ابتدا در اردبیل و بعد هم در تهران با رشد فرقه بهائیت مواجه بود و این موضوع جزء دغدغه‌های اصلی ایشان بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آیت الله العظمی اردبیلی نوآوری هایی در زمینه ارتداد داشت گفت: کتاب این عالم بزرگ در این زمینه باید در دانشگاه‌ها و در حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار بگیرد و سؤالاتی که مطرح می کند مورد توجه فقها و حقوق دان‌ها باشد.

آیت الله موسوی اردبیلی از جنبه های مختلف به مسائل نگاه می کرد

وی ابراز کرد: ویژگی آیت  الله موسوی اردبیلی نسبت به برخی از فقهای زمان خودش این بود که در کتاب هایش از جنبه‌های مختلف مسئله را می‌دید و توجه به آراء حکم، توجه به تاریخ مسئله، توجه به مباحث تفسیری و کلامی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رهایی به برخی از نظریه های آیت الله موسوی اردبیلی در باب ارتداد اشاره کرد و گفت: آیت الله اردبیلی همچون یک فقیه کاملاً آشنای به کلام، تاریخ، روایات و اقوال گذشته بود و سعی کرد نه به شیوه روشنفکرانه یا نواندیشی دینی بلکه به عنوان یک فقیه جواهری آگاه بر زمان خودش، و یک فقیه جواهری که از تمام منابع حکم، از جمله عقل استفاده می‌کند به مباجث بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha