جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیوع کرونا در جوامع اسلامی امتحان الهی است

حوزه/ خانم رستگار مقدم با بیان این که در برخی روایات اشاره دارد که در آخرالزمان بلایا، آزمایشات و اتفاقات مختلفی برای مؤمنان رخ می دهد که این حوادث سبب ایجاد بستری مناسب برای شناخت مؤمنان واقعی می شود، گفت: وجود بلایا و ابتلائات در جوامع اسلامی امتحان الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، اخیرا به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور، برخی معاندان به ویژه شبکه های وهابی اقدام به شبهه افکنی نسبت به اعتقادات شیعه کرده اند. به عنوان مثال یکی از شبهات وهابیون نسبت به اعتقادات شیعه این است که چرا شهر قم با وجود حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به ویروس کرونا آلوده شد و نتوانست مردم شهر را از این آلودگی نجات دهد؟

خانم دکتر سکینه رستگار مقدم در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، در پاسخ به شبهه مطرح شده توسط برخی افراد در خصوص شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای مذهبی، اظهار داشت: در خصوص پاسخگویی به این شبهه می توان جواب نقضی و نیز جواب حلی ارائه کرد. در پاسخ به صورت جواب نقضی باید عرض شود که در طول تاریخ به ویژه در مکه و مدینه وبا و طاعون مردم این منطقه را گرفتار و مبتلا کرده بود.

وی افزود: این جواب کاملا روشن برای افرادی است که می خواهند وقوع مسأله کرونا را برای قم و دیگر اماکن مذهبی غیرعادی جلوه دهند در حالی که هم مکه و مدینه و هم قم و دیگر شهرهای مذهبی در جای خود مقدس هستند و مسائل این چنینی از ارزش و قداست آنها ذره ای کم نمی کند.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران ابراز داشت: ممکن است کسانی بگویند چرا با وجود حرم های مطهر در برخی شهرهای مذهبی اما این شهرها هم مبتلا به این مسأله شدند که در پاسخ این افراد باید گفت اولا اسباب عالم در سیره الهی نباید حذف شود زیرا کارکرد معجزه، کارکرد خاصی است و در جایگاه خاص و براساس حکمت خداوند متعال استفاده می شود.

مدیر مؤسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی(ص) تهران بیان داشت: کارکرد کرامات هم به همین شکل است و این کارکردها را باید در عالم مدّنظر قرار داد زیرا اگر اسباب را از این عالم حذف کنیم و بر اساس کرامات و معجزات بخواهیم عالم را اداره کنیم موضوعیت مباحثی همچون مقامات، نعمتها، عقوبت ها و بهشت و جهنم کاملا از بین می رود به همین دلیل یکی از علل و عوامل اصلی در اعطاء درجه والای ایمانی برای مؤمنان وجود بلایا و امتحان الهی در این وقایع است.

وی ادامه داد: در برخی روایات اشاره دارد که در آخرالزمان بلایا، آزمایشات و اتفاقات مختلفی برای مؤمنان رخ می دهد که این حوادث سبب ایجاد بستری مناسب برای شناخت مؤمنان واقعی می شود زیرا بعد از ظهور وقتی شما در دولت کریمه امام زمان(عج) قرار می گیرید دیگر در آن دوران امکان استفاده از رانت وجود ندارد و آقازادگی مؤثر نیست بلکه صبر بر بلایا است که سبب اعطاء درجه و ارتقاء کمالات معنوی می شود. از این رو وجود بلایا و ابتلائات در شهرهای مذهبی براساس حکمت و با اراده الهی و به جهت امتحان مؤمنان در این آزمایش است.

خانم رستگار مقدم در پاسخ به این سؤال که چرا دعای مؤمنان برخی از اوقات مستجاب نمی شود، گفت: کارکرد دعا فقط اجابت در دنیا نیست، بلکه ممکن است در آخرت محقق شود. بنا بر این کارکرد دعا فقط جهت اجابت سریع، آن هم در دنیا نیست بلکه خیلی از دعاها مثل دعای حضرت موسی(ع) بعد از چهل سال به اجابت رسید و این بیانگر آن است که تضمینی وجود ندارد دعای شما به زودی مستجاب شود یا این که اثر آن را فقط در آخرت ببینید.

مدیر مؤسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی(ص) تهران ادامه داد: خداوند متعال در قرآن می فرماید «أدعونی اَستجب لکم» اما نه زمانی در آن مقید کرد نه مکانی. یعنی شاید این استجابت در آخرت باشد و یا در زمان دیگری محقق شود.

خانم رستگار مقدم در پایان خاطرنشان کرد: بزرگانی که مستجاب الدعوه هستند نیز به این مطلب آگاهی دارند و چه کسی مستجاب الدعوه تر از نبی است اما وقتی دعا می کند ۴۰ سال بعد مستجاب می شود، چون اراده خداوند بر چیزهای بزرگتری از اجابت این دعا همچون اعطاء درجه به اهل ایمان و نشان دادن مؤمنان واقعی و شناساندن آنها از منافقان و کفار تعلق می گیرد.

۳۱۳/۴۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فهیمه شاکری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    با سلام از مدیریت عالی شما متشکریم...می خواستم مطلبیو بگم.باتوجه به بیانات شما الان زمان امتحان مومنان است.همین عامل کرونا و فضای مجازی باعث شده برخی کارمندان و ثبت اطلاعات بانوان مجبور به برقراری ارتباط با مرکز مدیریت استان )برداران(شوند که این خود باعث صمیمیت عاطفی و احوال پرسی ..خداقوت..تشکرهای بی مورد و استیکر..و نیز مشکلات خانوادگی برخی کارمندان می شود.لطفا پیگیری نموده و از کادر مربوطه بخواهید رعایت کنند.در تنهایی با نامحرم چه حضوری و چه پیامکی و مجازی نفر سوم شیطان است.بازهم ممنون از محبتتان