شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام‌جمعه بجنورد گفت: یادآوری نیازمندی به خدا یکی از حکمت‌های حوادث است؛ بنابراین حوادثی مانند همین شیوع بیماری کرونا که در عالم هستی پیش می‌آید، برای انسان درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست با مسئولان استانی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در بخش‌هایی از کشور، با بیان اینکه از شئونات مهم عالم هستی، آیت‌مداری است، اظهار کرد: آیه به معنای نشانه، علامت و شیء واضح و روشن بوده و در رویکرد آیت‌مدار، هر پدیده‌ای در عالم یک نشانی برای دریافت حقایق هستی است.

وی افزود: خدای حکیم برای صحبت با ما علاوه بر انزال کُتب و ارسال رُسل از واژه‌ها و مفاهیم عینی که همین پدیده‌ها و رخدادها هستند و به شیوه آیت‌مداری، حقایق را به ما آموزش و یا بازآموزی می‌فرماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: قرآن کریم واژه آیت را وصف عمومی همه مخلوق‌ها می‌داند، یعنی در نظام هستی هر موجودی از موجودات، آیت و نشانه خداوند است، آنچه از هستی بهره‌ای دارد وجه و آیت اِلهی است و اگر آیت وجه‌الله بودن از چیزی گرفته شود، آن چیز دیگر باقی نیست؛ از نظر قرآن ماسوی‌الله آیت‌اند نه معلول.

وی تصریح کرد: این آموزه‌های متعالی از مهم‌ترین درس‌های مدرسه عالم هستی است و به فرمایش امام خمینی (ره): «عالَم، مدرسه است و معلّمین این مدرسه، انبیا و اولیا هستند و مربی این معلّمین، خدای تبارک و تعالی است».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه یادآوری نیازمندی به خدا یکی از حکمت‌های حوادث است، اضافه کرد: بنابراین حوادثی مانند همین شیوع بیماری کرونا که در این مدرسه آیت‌مدار هستی پیش می‌آید، برای انسان درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این درس‌ها یادآوری نیازمندی، ضعف و افتقار مطلق ما به خدای متعال است؛ زیرا «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» و ما عین فقر و عجز و ربط به حضرت حقیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: با این‌که همه موجودات فقیر الی الله‌اند، اما خطاب آیه همه موجودات نیست بلکه مخاطبش انسان‌ها است چون این انسانِ اختیارمند است که چنان در نظام اسباب و علل وسایط وسایل فرو می‌رود که افتقار خویش را فراموش کرده و در برابر حضرت غنی حمید که «مُسبّب الاسباب» و «علةالعلل» است سرکشی می‌کند.

وی تصریح کرد: حکمت این‌که خداوند متعال بعد از وصف «الغنی»، خود را «الحمید» نامیده است، این است که اولاً خداوند غنای خود را در راه رفع نیاز و نفع مخلوقات به کار می‌برد و لذا مورد ستایش است و ثانیاً معمولاً اغنیا، محبوب نیستند و در معرض جسارت‌ها، حسادت‌ها، رقابت‌ها و سرقت‌ها هستند امّا خداوند، غنی حمید است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha