سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ حوزه و نهادهای آن و یکایک حوزویان و بویژه طلاب و اساتید و فضلای جوان حوزه و تشکل‌های حوزویان در قم و سراسر کشور آمادگی مشتاقانه خود را برای هرخدمت ممکن در زمینه مبارزه با کرونا و نیز سیل و زلزله اخیر،‌ به مردم شریف و مسئولان محترم اعلام می‌نمایند و از هیچ اقدامی در کمک و امداد معنوی و مادی دریغ نمی‌ورزند و بفضل الهی این جریان استمرار دارد و اکنون نیز باهماهنگی مسئولان ذی ربط امداد دراشکال گوناگون آغاز شده است .

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مناسبت حوادث اخیر و بیماری کرونا با صدور بیانیه ای از آمادگی حوزه های علمیه، طلاب و روحانیت برای کمک به مسئولان و مردم، تا ریشه کنی این ویروس از جامعه اعلام آمادگی نموده است که متن آن به شرح زیر است:

قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِا فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ

 با حمد و ثنا به پیشگاه الهی و با سلام و صلوات بر انبیاء عظام و اولیای الهی و ائمه‌ هدی  بویژه خاتم انبیاء(ص) و خاتم اوصیاء(عج) و شهدای اسلام.

حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت جمعی از مردم شریف قم و هموطنان عزیز گشت و همه ملت بزرگ ایران و بزرگان حوزه و مراجع عظام  و شورای عالی و مدیریت حوزه را نگران ساخت.

  ضمن اعلام همدردی مراجع عظام و اساتید و طلاب و فضلا و مدیریت حوزه‌های علمیه و همه نهادهای حوزه‌ای با داغدیدگان و مصیبت‌زدگان و رنج‌کشیدگان و آرزوی علو درجات برای جانباختگان و شفای عاجل برای بیماران، نکاتی محضر شریف ملت قهرمان و مقاوم ایران و مردم شریف قم و حوزه های علمیه تقدیم می‌شود:

۱. حوادث و بلایای طبیعی در منطق اسلام پدیده‌هایی است برای آزمون بشر و زمینه‌ ساز تکامل، رشد و تعالی  انسان و نیز هشداری برای بیداری‌ آدمی و نیز عاملی در جهت پیشرفتهای علمی جامعه بشری؛ نکته مهم آن است که وظیفه ما دربرابر بلایا و آزمون‌های الهی عبارت است از تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت اصلاح  وتزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری‌ها و آلودگی‌ها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال و توسل به ذات اقدس الهی و استمداد از ارواح تابناک اولیای الهی، و بویژه درماه مبارک رجب اهتمام به دعا و مناجات و اذکار و اوراد معتبر و تضرع در پیشگاه خداوند ونیز احیا و تقویت رویکرد معنوی و روحی و اخلاقی و عبادی، توصیه می‌شود.

۲. وظیفه همگان حرکت براساس تعالیم حیات بخش اسلام ورهنمودهای مراجع عظام و توجه به اصول سلامت و بهداشت و کارشناسی معتبر نهادهای مسئول بهداشت و درمان و رعایت توصیه‌های بهداشت فردی و اجتماعی است و روحانیت و حوزه‌های علمیه همواره بر عنایت و اهتمام و کاربست توصیه‌های علمی و کارشناسانه و بهره‌گیری از همه تجارب و دستاوردهای علمی و ایمانی تأکید ورزیده‌اند و دراین راه پیشگام بوده‌اند و در این دوره نیزهمه نهادهای حوزه درهمه زمینه‌ها از جمله در قلمرو مراودات بین المللی  و مسافرت‌های طلاب عزیز غیر ایرانی و در مسائل اخیر کاملاً مقررات و احتیاطات را رعایت کرده‌اند. 

۳. برنامه ریزی فنی و دقیق و جامع شرط مهم پیروزی بر مشکلات و بلایای طبیعی از جمله  کرونا است و وظیفه مسئولان کشور در این زمینه حساس است و همگان باید همکاری و همراهی نمایند و البته نقد ناصحانه و با رعایت مصالح کشور و مردم می‌تواند این برنامه ریزی را ارتقا دهد و میهن اسلامی ایران باید نمونه‌ای از تدبیر و برنامه‌ریزی اساسی و راهبردی در برابر حوادث و بلایای عمومی و مبتنی‌ بر ارزش‌های معنوی و اسلامی و نظریات عمیق علمی و فنی و کارشناسی و شفافیت باشد و البته شرط موفقیت در این زمینه برخورداری از منطق علمی و روح انقلابی است.

۴. توسعه تحقیقات و پژوهش‌های ناظر به معالجه آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و حوادث طبیعی مقوله‌ای است که باید بدان اهمیت داد و پیشرفت در صنایع دارویی نیز ضرورت دارد؛ قدرت و عزت و انقلاب و کشور به رشد سریع علمی و فناوری وابسته است و مجموعه نظام اسلامی در این زمینه کارنامه درخشانی دارد و این فرایند باید درهمه زمینه‌ها و در قلمرو مبارزه با اپیدمی‌ها گسترش یابد.  وتقویت پدافند غیر عامل برای شرائط اضطراری وظیفه همگان است.

۵. استمرار شور و نشاط اجتماعی و اقتصادی و اکتفای به حد ضرورت در تعطیلات و محدودیت‌ها؛ ضمن اهتمام لازم به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی، ‌اصلی است که مسئولان برآن تاکید دارند و باید برای آن برنامه‌ریزی و تصمیمات لازم اتخاذ نمود و نیز چاره‌اندیشی‌های نو و ابتکارات خلاقانه و بکارگیری فناوری‌های نوین در شرائط اضطراری نیز برای به حداقل رساندن خسارت‌ها باید مدنظر قرار گیرد و بویژه حوزه و دانشگاه  باید به این مقوله بیاندیشند و مدارس و مراکز حوزوی لازم است بهره‌گیری از فضای مجازی برای همه فرایندهای آموزشی و پژوهشی و تبلیغی و فرهنگی را در دستور کارقرار دهند.

۶.  اصل همبستگی و تعاون و تکافل اجتماعی و هماهنگی و همکاری همگانی  براساس فقه و اخلاق اسلامی و ارزش‌های انسانی در بحران‌های اجتماعی موضوع دیگری است که نباید از آن غفلت ورزید و فائق آمدن بر انواع آسیب‌ها و چالش‌ها و مشکلات در گرو همبستگی و هم‌افزایی آحاد جامعه و گروه‌های اجتماعی و رعایت اصول اخلاقی در اقتصاد و بازار و رعایت مردم و محرومان است و بفضل الهی ملت رشید ما بارها این هویت و فرهنگ را نشان داده است و در مدیریت سیل آغاز سال ۹۸  این امر بخوبی نمایان شد و حوزه‌های علمیه و روحانیت همبستگی همیشگی خود را با همه مردم و آسیب دیدگان در آن نشان دادند و در شرایط امروز نیز استمرار خواهد یافت .

۷.  جامعه درهمه شرایط و بویژه در موقعیت‌های سخت و دشوار نیازمند آرامش و اعتماد و مهربانی و صمیمیت است و همه باید این اصل را نیز مهم شمرده، رعایت نما ییم و این نکته را توجه نماییم که ایمان و تعلق خاطر به عالم غیب و قدس نقش مهمی در آرامش روانی و اجتماعی دارد و ایمان و فضیلت‌های اخلاقی و عبادت و نیایش بسیار موثر است. 

۸.  روحیه استوار و اراده پولادین و عزم مقاومت راز پیشرفت و پیروزی در همه صحنه‌ها است و درمیدان حوادث و بلایا نیز باید با این روحیه و فرهنگ مترقی  مقاومت و ایستادگی و تلاش کرد  و دچار هراس و انفعال نشد و همه باید با وحدت و همبستگی بر این مشکل فائق آییم .

۹.  آشکار است که نباید از سوء استفاده دشمنان کشور  و بدخواهان  کشورها و ملت‌های مستقل از هربهانه‌ای برای هجوم به فرهنگ و تخریب اقتصاد کشورها  و مستضعفان جهان و تضعیف گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی، غفلت ورزید و باید هوشمندانه آن را دربرنامه‌ها مدنظر قرار داد، دستگاه‌ها و اختاپوس‌های تبلیغاتی غرب مشکلات خود را کوچک و مشکلات دیگران را برای تضعیف فرهنگ و اقتصاد آنان بزرگ نشان می‌دهند آنطور که در مسائل اخیر چین مشاهده شد، از اینرو توجه همگان به صیانت از زیرساخت‌های اقتصادی و تداوم کار و تلاش و هوشمندی نسبت به جنگ روانی دشمنان  ضرورت دارد.

۱۰. همانطور که از اعلام دیر هنگام برخی از کشورها در منطقه غرب آسیا  آشکار است که قبل از ایران در کشورهای دیگر منطقه ویروس کرونا انتشار یافته است و مع‌الاسف تلفاتی هم داشته است، ضمن آرزوی دفع بلا از همه جهان و کشورهای اسلامی، انتظار می‌رود همه کشورها با شفافیت کامل و همگرایی و همکاری همه‌جانبه در مبارزه با این آسیب و ویروس و حل سایر مسائل منطقه اقدام نمایند.

۱۱. مدیران محترم حوزه‌ها و مدارس و مراکز و نهادهای حوزوی در استان‌ها لازم است با بهره‌گیری از اختیارات تفویض شده، نهایت ابتکار و تلاش خود را بکار گیرند تا روند علمی و آموزشی و تبلیغی حوزه آسیب نبیند و از همه فناوریها و فضای مجازی باید بهره‌ گیرند و با رعایت نظرات کارشناسان و مسئولان استان و نهادهای همسو برای یاری رسانی به آسیب دیدگان از سیل اخیر و کرونا و پاسخ به نیازهای فرهنگی و روانی و معنوی جامعه و مردم عزیز در این ماه شریف، برنامه‌ریزی و اقدام نمایند والبته جریان علمی حوزه باید همچنان بانشاط و سرزنده استمرار یابد و توقف و تعطیل آن باید به حداقل برسد .

۱۲. حوزه و روحانیت همواره بر سر ارادت و عهد و پیمان خود با مردم عزیز و شریف ایران و قم ایستاده است و خواهد ایستاد و فداکاری و ایثار در راه سعادت و سلامت و آرامش آنان را وظیفه خود می‌داند؛ حوزه قم و حوزه‌های سراسر کشور و جهان ‌و همه مراکز و نهادهای حوزه، این پیوند ناگسستنی را افتخار خود می‌دانند و اکنون نیز حوزه و نهادهای آن و یکایک حوزویان و بویژه طلاب و اساتید و فضلای جوان حوزه و تشکل‌های حوزویان در قم و سراسر کشور آمادگی مشتاقانه خود را برای هرخدمت ممکن در زمینه مبارزه با کرونا و نیز  سیل و زلزله اخیر،‌ به مردم شریف و مسئولان محترم اعلام می‌نمایند و از هیچ اقدامی در کمک و امداد معنوی و مادی دریغ نمی‌ورزند و بفضل الهی این جریان استمرار دارد و اکنون نیز باهماهنگی مسئولان ذی ربط امداد دراشکال گوناگون آغاز شده است .

  در پایان از همه مسئولان و مردمی که در مهار این آسیب و سایر حوادث طبیعی تلاش مینمایند و بویژه از پزشکان ارجمند و پرستاران عزیز و همه دست‌اندرکاران سلامت جامعه، که در خط مقدم این جبهه ایثار می‌نمایند، تقدیر و تشکر می‌نمایم و متضرعانه از حضرت ربوبی(جل‌ وعلا) دفع این بلا و سلامت و عزت هموطنان و پیروزی ملت ایران و امت اسلامی را مسألت می‌نمایم.

     علیرضا اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha