جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان این هفته در پیام های خود ویروس کرونا را محور سخنان خود قرار داده و ضمن دعوت از مردم برای التزام به توصیه های بهداشتی، آن را واجب شرعی، اخلاقی و ملّی دانستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان این هفته در پیام های خود ویروس کرونا را محور سخنان خود قرار داده و ضمن دعوت از مردم برای التزام به توصیه ها و دستور العمل های بهداشتی، آن را واجب شرعی، اخلاقی و ملّی دانستند.

سید فضل الله: از طایفه گری و منطقه گرایی در تعامل با کرونا دوری کنید

سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در پیام روز جمعه خود گفت: ویروس کرونا همچنان سایه سنگین خود را بر لبنان انداخته و تعداد مبتلایان افزایش یافته و زیر ساخت بهداشتی برای استقبال از بیماران به اندازه کافی فراهم نیست.

وی از تصمیم دولت برای بسیج عمومی در مقابله با این ویروس و تشویق مردم به ماندن در خانه، بستن مؤسسات، باشگاه ها و اماکن تجمعی و بسیج کارکنان پزشکی در بیمارستان های دولتی و نهاد های بهداشتی قدردانی کرد و بر ضرورت قاطعیت دولت در اجرای تصمیمات و تلاش برای تسهیل خدمات پزشکی تأکید نمود.

سید فضل الله شهروندان را به مسئولیت پذیری و التزام به تمامی دستورالعمل ها از جمله نظافت شخصی، استفاده از مواد غذایی تقویت کننده و عدم تجمع دعوت کرد  و از آنان خواست این دستور العمل ها را واجب شرعی و دینی بدانند تا موجب کاهش شیوع ویروس و کنترل آن شود.

امام جمعه بیروت از صدور تمامی فتوا های دینی که بر ضرورت التزام به توصیه های بهداشتی تأکید کرده و همچنین از نقش بارز رسانه های در آگاهی بخشی نسبت به خطرات این ویروس قدردانی نمود.

وی از پیامد های طایفه گری و منطقه گرایی در تعامل با ویروس کرونا و متهم کردن دیگران هشدار داد و گفت: مسئولیت ملّی و انسانی اقتضا می کند که در شرایط فعلی وحدت سر لوحه قرار بگیرد؛ چرا که این ویروس تمامی مناطق را فرا گرفته است.

شیخ خطیب: آمریکا از فاجعه های انسانی نیز سوء استفاده می کند

شیخ علی خطیب نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پیام روز جمعه به شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: آن امام بزرگوار در راه حفظ دین و آموزه های آن، آزار و اذیت، مشکلات و سختی هایی را تحمل کردند و با ظالمان و طاغوتیان مقابله نمودند تا اینکه زندانی شده و تحت شکنجه قرار گرفتند، امّا در برابر طاغوت تسلیم نشدند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فاجعه ویروس کرونا، تصریح کرد: آمریکا از این فاجعه به بدترین شکل سوء استفاده کرد و از مقابله با این فاجعه انسانی و اقتصادی از ارائه کمک به چین خودداری کرد و همچنین از برداشتن تحریم ها علیه ایران و صدور جواز واردات دارو و لوازم پزشکی برای ایران امتناع کرد و این مسئله موجب فاجعه انسانی برای ملت عزیز ایران شد.

شیخ خطیب ادامه داد: آمریکا حتی از فاجعه های انسانی برای رسیدن به اهداف امپریالیستی با هدف حکومت بر جهان به بد ترین شکل سوء استفاده می کند، امّا این مسئله برای آمریکا و وحوش غرب، مسئله تازه ای نیست؛ چرا که آنان در قرن بیستم این تمدن مادی استعماری دو جنگ جهانی به راه انداخت که در پی آن میلیون ها نفر قربان، مجروح و مفقود شدند.

نائب رئیس مجلس  اعلای شیعیان لبنان افزود: آمریکا امروز سیاست خود را تغییر داده با سلاح دیگر که سلاح بیولوژیک نام دارد وارد میدان شده است و این روش از ارزش ها و معیار های اخلاقی خالی است و این تمدن کفر است که انسانیت و زندگی را نابود می کند.

 وی پیروزی در نبرد با ویروس کرونا را منوط به مدیریت خوب دولت دانست و خواستار همکاری و التزام به توصیه های بهداشتی شد و اشاره کرد: این درست نیست که در شرایط کنونی موضع گیری های سیاسی منجر به تضعیف دولت شود، بلکه در همگی باید در این نبرد متحد باشند؛ چرا که سرنگونی دولت و تضعیف آن به معنی نابودی کشور است.

شیخ خطیب در بخش دیگر اقدام تجاوز آشکار آمریکا به حاکمیت لبنان و آزادی عامر الفاخوری مزدور قاتل و خونریز را محکوم کرد.

شیخ یاسین: توافق نامه امضا شده با آمریکا لغو شود

شیخ علی یاسین رئیس نشست علمای صور ضمن درخواست از لبنانی ها برای عمل به توصیه های متخصصان در مقابله با ویروس کرونا، گفت: خطر ویروس کرونا باید لبنانی ها را متحد سازد و موجب کنار گذاشتن کینه توزی ها شود تا همگی برای بازسازی کشور و رهایی از فساد و فقر وارد عمل شوند.

وی از ملت لبنان خواست بدون توجه به اعتبارات سیاسی، دینی و اجتماعی به نیازمندان کمک کنند.

شیخ یاسین در خصوص آزادی عامر الفاخوری جاسوس اسرائیلی از مسئولین ذیربط خواست، توافق نامه امضا شده با آمریکا را لغو کنند و دولت لبنان را به استمرار و تسریع در طرح اصلاحگرانه مالی و اقتصادی دعوت کرد.

شیخ قبلان: التزام به توصیه های بهداشتی واجب شرعی، اخلاقی، انسانی و وطنی است

شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان در پیامی گفت: ما در مقابل یک بحران خطرناک وبائی هستیم و الان سوء استفاده، متهم کردن و تحریک های طایفه ای نیست و همگی در این رابطه مسئول هستند.

وی ادامه داد: اگر ویروس کرونا دست کم گرفته شود، به تدابیر پیشگیرانه در مقابله با این ویروس عمل نشود و توصیه ها و دستور العمل های بهداشتی اجرایی نشود، هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود.

شیخ قبلان التزام به توصیه های بهداشتی را واجب شرعی، اخلاقی، انسانی و وطنی دانست و از لبنانی ها خواست آن را به مسخره نگیرند و صبور باشند و به دعا و نماز روی بیاورند.

مفتی جعفری در خصوص آزادی الفاخوری مزدور، خائن و قصاب، این تصمیم ناگوار، این عدالت دروغین و این دستگاه قضائیه را محکوم کرد و گفت: دستگاه قضائیه تسلیم تهدید ها شده و با خون شهدا معامله کرده و کرامت وطن، مقاومت و تمامی لبنانی ها را فروخته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha