پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان این هفته شیوع ویروس کرونا را محور سخنان خود قرار داده و بر ضرورت التزام و پایبندی به دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا و شیوع این ویروس تأکید کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان این هفته شیوع ویروس کرونا را محور سخنان خود قرار داده و بر ضرورت التزام و پایبندی به دستور العمل ها و توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا و شیوع این ویروس تأکید کردند.

سید فضل الله: بر ضرورت پایبندی به تدابیر پیشگیرانه به عنوان وظیفه شرعی و دینی تأکید کرد

سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه نسبت به دست کم گرفتن بیماری کرونا هشدار داد و بر ضرورت تعامل جدّی با آن و عمل به مسئولیت شرعی، اخلاقی و ملی در التزام به توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه تأکید کرد و گفت: هرگونه کوتاهی و بی توجهی در این زمینه ما را به فاجعه گرفتار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مسئولیت شرعی خود و در سایه شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفتیم که نماز جمعه و جماعت را متوقف کنیم تا از تجمع مردم و ضرر به سلامت عمومی مؤمنین جلوگیری کنیم، بر ضرورت پایبندی به تدابیر پیشگیرانه به عنوان وظیفه شرعی و دینی تأکید کرد.

سید فضل الله از دولت لبنان خواست تمام تلاش خود را برای مهیا کردن کم ترین امکانات و بیمارستان ها در جهت درمان مبتلایان تلاش کند و در الزام شهروندان به غرنطینه خانگی حتی در یک دوره محدود، کوتاهی نکرده و مردد نشود.

 امام جمعه بیروت از نقش رسانه های در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان با اخبار موثق قدردانی و بر عمل به مسئولیت به ملّی و اخلاقی و انسانی تأکید کرد و نسبت به انتشار اخباری که موجب ترس و نگرانی شود، هشدار داد.

وی قدرت های سیاسی لبنان را به مسئولیت پذیری و دوری از اعتبارات سیاسی، تشکیک و متهم کردن دولت در روند اقدامات آن دعوت کرد و گفت: این مرحله نیازمند همبستگی بی سابقه است تا کشور از این فاجعه بهداشتی نجات پیدا کند.

شیخ خطیب: شهروندان توصیه های بهداشتی را جدّی بگیرند

شیخ علی خطیب، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، مردم لبنان  را به همکاری با وزارت بهداشت و طرف های ذیربط در اقدامات پیشگیرانه برای کاهش شیوع ویروس کرونا دعوت کرد و از آنان خواست دستور العمل ها و توصیه های بهداشتی را جدّی بگیرند، از تجمع و اختلاط در اماکن عمومی دوری کنند تا سلامت و امنیت بهداشتی و اجتماعی جامعه حفظ شود.

وی بر ضرورت التزام به بیانیه مجلس اعلای اسلامی شیعیان در خصوص تعویق نماز جمعه و جماعت در مساجد و جلوگیری از تجمعات در مناسبت های مختلف تأکید کرد و گفت: رسانه های داخلی و بین المللی باید در آگاهی بخشی مردم و افزایش برنامه های مختلف در جهت اطلاع رسانی در خصوص ویروس کرونا و خودداری از ایجاد ترس و نگرانی مشارکت کنند.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان تأکید کرد: سرمایه گذاری و سوء استفاده از ویروس کرونا، عمل ناپسندی است که ما آن را محکوم می کنیم؛ فرقی ندارد که این سوء استفاده سیاسی یا احتکار کالا های اساسی، دارو ها و وسایل پیشگیری باشد.

شیخ خطیب مؤمنین را به استفاده از اوقات خود در عبادت و دعا، تقویت ایمان و ورع دعوت کرد و از آنان خواست در مواجهه با بحران ها و شرایط سخت صبور باشند و بر خداوند متعال تکیه کنند، به ویژه که لبنان در اوضاع اقتصادی، اجتماعی و مالی سختی به سر می برد و این بلا ها باید برای ما درس عبرتی باشد تا به آموزه های دینی برگردیم و از خشم خداوند برحذر باشیم.

وی دولت لبنان را به اجرای طرح اقتصادی و اصلاحاتی، تقویت استقرار معیشتی و اجتماعی، فراهم آوردن خدمات بهداشتی و مراقبتی دعوت کرد و گفت: ما از طرح نجات بخش دولت حمایت می کنیم و همگی می خواهیم با آن همکاری کرده و به دولت فرصت بدهند در برنامه خود موفقیت آمیز عمل کند که این مسئله در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و معیشتی بازتاب دارد.

شیخ یاسین: به جای نگرانی و ترس، به توصیه های بهداشتی پایبند باشید

شیخ علی یاسین رئیس نشست علمای صور گفت: ترس و نگرانی از ویروس کرونا باید شهروندان را به پایبندی به توصیه ها و دستور العمل های بهداشتی که از سوی متخصصان صادر شده، وادار کند، نه اینکه منجر به وحشت و ترس شود که ما آن را در خیابان ها و بازار ها می بینیم.

وی تأکید کرد: مسئولیت اصلی در مقابله با ویروس کرونا در مرحله اول بر عهده شهروندان و در مرحله بر عهده دولت است.

شیخ یاسین خواستار حمایت از شهروندان در مقابل تجاری شد که از این بحران سوء استفاده می کنند و گفت: شایعات و رسانه های بی مسئولیت به بدخواهان کشور و مردم خدمت می کنند.

رئیس نشست فکر عاملی: جلوگیری از کرونا نیازمند مقابله ملّی است

سید علی عبد اللطیف فضل الله رئیس نشست فکر عاملی تأکید کرد: مقابله با خطرات ویروس کرونا و تمامی پیامد های بحران های معیشتی نیازمند مقابله ملّی و خروج از سیاست های فرقه گرایانه فاسد و التزام به اصول اخلاقی و انسانی است.

وی از سیاستمداران خواست دست از سیاست بازی بیهوده و منفعت طلبی در سایه درد ها و رنج های مردم برای دستیابی به مکاسب شخصی و طایفه ای دست بردارند.

سید فضل الله بر ضرورت انجام اقدامات استثنایی در جهت مقابله با ویروس و تأمین لوازم بهداشتی برای جلوگیری از شیوع آن تأکید کرد و گفت: باید معاینه رایگان و مراکز غرنطینه مجهز به لوازم پزشکی باشد و رسانه ها نیز ترس و نگرانی میان مردم را از بین ببرند و مانع سوء استفاده سیاسی شوند.

رئیس نشست فکر عاملی دولت را به تعیین گزینه های اصلاحاتی در جهت توقف رکود اقتصادی و مواجهه با پیامد های بحران مالی و نقدی دعوت کرد و خواستار تسریع در اجرای طرح مالی و اقتصادی در جهت منافع مردم شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha