سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ دفتر حضرت آیت الله سید علی سیستانی به تعدادی از سؤالات در خصوص بیماری کرونا؛ از جمله عدم جواز معاشرت مبتلایان با دیگران و جایز بودن اختصاص زکات و سهم امام (ع) از خمس با رعایت ضوابط شرعی برای مبارزه با این بیماری و کمک به دیگران پاسخ داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، دفتر حضرت آیت الله سید علی سیستانی به تعدادی از سؤالات در خصوص بیماری کرونا؛ از جمله عدم جواز معاشرت مبتلایان با دیگران و جایز بودن اختصاص زکات و سهم امام (ع) از خمس با رعایت ضوابط شرعی برای مبارزه با این بیماری و کمک به دیگران پاسخ داد.

  بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر آیت الله سید علی حسینی سیستانی

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشور های جهان گسترش یافته و تعداد مبتلایان به این ویروس روز به روز رو به افزایش است و ما از موضع آیت الله سیستانی در خصوص وجوب رعایت دستور العمل ها و توصیه های طرف های ذیربط با هدف جلوگیری از این اپیدمی خطرناک از جمله جلوگیری از برگزاری تجمعات و حضور در آن با هر هدفی مطلع شدیم و اکنون تعدادی سؤال داریم که آن را تقدیم محضر معظم له می کنیم.

اول: آیا باید از تعامل با کسانی که  احتمال دارد مبتلا به این بیماری باشند مثل دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن و امثال آن دوری کرد؟ آیا جایز است بدون استفاده از اقدامات احتیاطی مثل پوشیدن ماسک طبی و مانند آن در میان آنان حضور یافت؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم، کسی که می ترسد در نتیجه تماس داشتن یا حضور در میان دیگران، بیماری به او منتقل شود و آسیب شدید ببیند حتی اگر منجر به مرگ نشود، باید از آن دوری کند، مگر اینکه با انجام اقدامات پیشگیرانه لازم مثل ضد عفونی، استفاده از ماسک مناسب و دستکش طبی همراه باشد و مطمئن شود که مانع ابتلای او به بیماری می شود و اگر نکات یاد شده را رعایت نکند و به آنچه از آن می ترسیده مبتلا گردد، شرعاً معذور نخواهد بود.

دوم: آیا جایز است کسی که به این بیماری مبتلا شده یا کسی که علائم احتمالی ابتلا به این ویروس را داشته باشد، در میان دیگران که از وضعیتش بی خبر هستند، حضور یابد؟ و اگر این کار را کرد و موجب انتقال بیماری شد، مسئولیت فرد بیمار در قبال دیگران چیست؟

جواب: با توجه به اینکه احتمال انتقال بیماری به دیگران وجود دارد، حضور در میان دیگران جایز نیست. اگر این کار را بکند و موجب ابتلای دیگری که از وضعیت وی بی خبر است، به این بیماری شود، ضامن آسیبی است که به فرد وارد شده و اگر در طی بیماری بمیرد، باید دیه او را بپردازد.

سوم: آیا کسی که از کشور دیگری که ویروس در آن شیوع یافته است به کشور می آید یا در میان برخی از مبتلایان حضور می یابد، باید قرنطینه خانگی شود یا برای اطمینان از سلامت وی و عدم ابتلا به این بیماری معاینه پزشکی شود؟

جواب: بله، عمل به این مسئله الزامی است و باید توصیه های صادر شده از طرف های ذیربط در این خصوص رعایت شود.

چهارم: آیا جایز است از حقوق شرعی مثل زکات و خمس برای تهیه لوازم ضروری مثل دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی و پاک کننده و همچنین دارو ها و لوازم دیگر که برای مبارزه با این اپیدمی نیاز است، در جهت جلوگیری از انتقال بیماری از مبتلایان استفاده شود؟

جواب: مانعی ندارد که از سهم زکات و سهم امام (ع) از خمس با رعایت ضوابط شرعی استفاده شود.

پنجم: در این شرایط بسیار سخت که مؤمنین با این بیماری همه گیر خطرناک مواجه هستند، توصیه حضرتعالی چیست؟

جواب: مؤمنین گرامی را به امور زیر توصیه می کنیم:

الف: دعا، تضرع و توسل به درگاه الهی برای دفع این بلا، انجام بسیار اعمال نیکو مثل صدقه دادن به فقرا، یاری کردن افراد ضعیف، قرائت قرآن مجید و دعا های وارد شده از نبی اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام).

ب: هوشیاری لازم در خصوص این بیماری همه گیر بدون نگرانی و اضطراب و رعایت تمامی اصول پیشگیری و درمان مطابق آنچه متخصصان تعیین کرده اند و دوری از اسلوب های غیر علمی.

 ج: آگاهی بخشی به دیگران در خصوص خطرات دست کم گرفتن این ویروس و تشویق آنان به التزام به توصیه های صادر شده از طرف های ذیربط و عدم تخلف از آن.

د: یاری رساندن به خانواده هایی که به خاطر تعطیل کار ها و محدودیت فعالیت مردم، از وضعیت کنونی متضرر شدند.

هـ : مراقبت از مبتلایان به این بیماری صرف نظر از گرایش های دینی و مذهبی آنان و تلاش برای تسکین و آرامش و کمک رساندن به آنان در نیاز هایشان.

خداوند بلا و سختی را از همگی دور گرداند. و السالم علیکم و رحمة الله و برکاته.

۲۷ رجب ۱۴۴۱ دفتر آیت الله سیستانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha