پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام علیرضا سبحانی

حوزه/ تعطیلی حوزه اختصاص به ایام شهادت و یا ولادت ائمه معصومین (علیهم السلام) و برخی رخدادهای ملّی است که البته طلاب در این روزها به وظایف دیگر خود می پردازند. والد در مدت ۷۰ سالی که در حوزه کرسی تدریس دارند تاکنون بخاطر ندارند که روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) درس ایشان تعطیل شده باشد، امسال شاید اوّلین سالی است که روز ۱۳ فروردین درس و بحث ایشان تعطیل شده است!

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا سبحانی از فضلای حوزه علمیه قم، در نوشتاری به بیماری کرونا و تعطیلی حوزه های علمیه در مقابل این رخداد ناگوار پرداخته  و آورده ا ست :

هر پدیده ای که در عالم رخ می دهد قطعاً حکمتی در آن نهفته است، برخی از این پدیده ها بدست بشر اتفاق می افتد، مانند جنگ ها،  و برخی رخدادها طبیعی نیز است مانند: سیل و زلزله…؛  برخی از این وقایع  خیراست و برخی از آنها شرّ میباشند که در مباحث علم کلام بدان پرداخته شده است.

به اعتقاد کارشناسان بعد از جنگ جهانی دوم  (۱۳۱۸ ـ ۱۳۲۴ش) که حدود ۷۰ تا ۸۵ میلیون انسان در این نبرد خانمان سوز، جان خود را از دست دادند، ویروس کرونا مهم ترین رخداد قرن است  با این تفاوت که این ویروس همه جامعه جهانی را بمعنای واقعی بخود مشغول ساخته و چند میلیارد انسان، به ناچاردر قرنطینه خانگی با این پدیده نوظهور دست و پنجه نرم می کنند. انسان گاهی به این می اندیشد که بشری که آسمانها را توانسته فتح کند، چگونه در مقابل یک ویروس، اظهار عجز وناتوانی می کند (خُلِقَ الإنْسانُ ضَعیفاً).

جدای از این که آیا این ویروس مُهلک یک حمله بیولوژیک و ساخته و پرداخته آزمایشگاهی است تا بدین وسیله دشمنان بشریت بتوانند به اهداف شوم و غیر انسانی خود برسند و یا یک رخداد طبیعی است، جامعه امروز جهانی را  بشدت با چالش بی سابقه ای مواجه ساخته و بسیاری از مشاغل، از کشاورزان و صنعت گران گرفته تا جوامع علمی را درگیر این متغیّر نموده است.

یک روز قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از مسئولین در مورد شرایط پیش آمده با بنده تماس گرفتند و در مورد اتفاقات اخیر در قم بحث شد و مقرر گردید به اطلاع والد رسانده شود، و با هماهنگی برخی اعاظم، روز جمعه اطلاع رسانی شد و درس ها از روز شنبه تعطیل شد؛ روز شنبه جناب آقای دکتر قدیر –رئیس علوم پزشکی قم-  به دیدار آیت الله سبحانی آمدند و طی گزارشی درخواست داشتند که یک پیام ویدئویی از ایشان ضبط شود تا جوّ بسیار سنگینی که در روزهای نخستین در فضای مجازی علیه شهر قم ایجاد شده است مقداری تلطیف شده و مردم را به آرامش دعوت کنند. متن پیام ایشان:

بسم الله الرّحمن الرحیم

«هر واقعه ای در این دنیا، بر اساس یک مصلحت است، خلّاق متعال در این مصیبت چه مصلحتی را در نظر گرفته است ما از آن بی اطلاع هستیم، امّا ما باید همواره به یاد خدا باشیم. خداوند متعال همیشه نسبت به بندگان رئوف و رحیم است. خداوند در قرآن یاد آور شده است که او حافظانی را برای بشر می فرستد تا انسان ها را از بسیاری از بلایا حفظ کنند. امید است با دعا و توسل این بلا دفع گردد کما این که سابقاً هم مشابه آن را دفع کرده است.

قول مسئولان پزشکی، برای همه ما حجت است، مانند پرهیز از اجتماعات عمومی و غیر ذلک.ان شاء الله خداوند متعال رحمتش شامل حال ما بشود.و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته».

این پیام در رسانه های داخلی و بیگانه بازتاب گسترده ای داشت و عصر همان روز یکی از پزشکان بیمارستان قم با من تماس گرفت و از این اینکه ایشان توجهی به هشدار های مسئولان پزشکی و اطباء داده اند، بسیار خرسند بود، چون برای تعطیل شدن برخی اماکن مذهبی، اختلاف نظر وجود داشت که بحمدالله به تدریج همه مسئولان به این وحدت نظر رسیدند.

عقلانیّت یکی از ممیزات روحانیت شیعه  بوده و حوزه و مراجع انصافاً در این رخداد خوش درخشیدند، و این در تاریخ  ثبت خواهد شد که علماء نه تنها هیچ مخالفتی با نظر کارشناسان نکردند بلکه همراه آنها نیز بودند، همان ها که روحانیت را افراد متحجّر می پنداشتند، امروز در فضای مجازی، زبان به تمجید گشوده اند.

از روزهای نخستین که مسئله غسل و تجهیز اموات کرونا بحث شد، عدّه ای جان برکف برای تسلّی خانواده های داغدیدگان به کمک آنها شتافتند و مستندهایی نیز تهیه شده که نشان از روحیه معنوی و عالی طلاب دارد که بدون هیچ چشم داشتی چه در مراحل درمانی و چه در مراحل دیگر، به وظایف انسانی و روحانی خود می پردازند، این صحنه ها در تاریخ ماندگار خواهد ماند چنان که در گذشته نیز در کمک به هم نوعان خود در مناطق سیل زده و دیگر مواقف، خوش درخشیدند.

آخرین باری که حوزه های علمیه تعطیل شد در ایام انقلاب بود و والد ما مدتی به جهت شرکت در خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ش، به ناچار تهران رفتند، برای مدت کوتاهی درس ها تعطیل شد، ولی بعد از مدت کوتاهی مجدداً درس و بحث ها با جدیّت آغاز گردید.

بار دیگر در زمان جنگ و حمله هوایی  صدام به شهرهائی مانند قم، تهران… حوزه ها  تعطیل  شد، ولی این تعطیلی  استمرار چندانی نداشت.

تعطیلی برای طلبه معنا ندارد، هیچ گاه به یاد ندارم در حوزه علمیه درسی بی جهت تعطیل شده باشد، در این ایام خاص همچنان فعالیتهای علمی و پژوهشی در مؤسسه امام صادق (ع) دائر است.

تعطیلی حوزه اختصاص به ایام شهادت و یا ولادت ائمه معصومین (علیهم السلام) و برخی رخدادهای ملّی است که البته طلاب در این روزها به وظایف دیگر خود می پردازند. والد در مدت ۷۰ سالی که در حوزه کرسی تدریس دارند تاکنون بخاطر ندارند که روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) درس ایشان تعطیل شده باشد، امسال شاید اوّلین سالی است که روز ۱۳ فروردین درس و بحث ایشان تعطیل شده است!

حوزه علمیه در آغاز دهه ۷۰ با یک حرکت جهشی توانست به کمک نرم افزارهای علوم اسلامی تحولی را در حوزهIT  ایجاد کند و بسیاری از دوره های کامپیوتر برای طلاب برگزار می شد. دهه ۹۰ نیز با تحولی که در شبکه های اجتماعی و تلفن های هوشمند ایجاد شد، که به لحاظ تأثیرگذاری، قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست، از این فرصت بهرمند شده است،  اخبار و اطلاعات در کمترین زمان، به اقصی نقاط عالم منتشر می شود و تقریباً زندگی بسیاری از مردم با شبکه اطلاعات گِره خورده است البته با استفاده صحیح از فضای مجازی می توان معارف صحیح و اصیل در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

صدا وسیما بعلت محدودیت هایی که دارد، شاید نتواند فرصت کافی برای علاقمندان ایجاد کند، اما برخی که در این راه ذوق و علاقه داشته باشند فضای مجازی فرصت بی بدیلی برای آنان خواهد بود، البته برخی بصورت انفرادی قدم هایی برداشته اند که اگر بصورت منسجم برنامه ریزی شود مؤثر تر خواهد بود.

پیشنهاد می شود، حوزه علمیه برای  گرایشات مختلف  شبکه تلویزیون اینترنتی تأسیس کند و مخاطبین ازاین فضا بتوانند در ایام پیش رو که محدودیت هایی برای تجمعات وجود دارد، به رسالت خود بپردازند.

تأسیس شبکه های ماهواره ای علاوه بر هزینه هایِ ارزی و نیاز به امکانات پرهزینه شاید فعلاً مقدور نباشد، ولی تأسیس تلویزیون های خانگی در موضوعات مختلف تاریخ، مهدویت، پاسخ به شبهات…  باید سریعاً در دستور کار متصدیان امر قرار گیرد.

در پایان از تلاش های همه پزشکان، پرستاران، کادر درمانی تشکر می کنم و به فرموده آیت الله سبحانی، آنان فرشتگانی هستند در لباس انسان که به بشریت خدمت می کنند.

والد ما هرگاه دست به دعا می شوند تنها شیعیان و مسلمانان را دعا نمی کنند، بلکه آرزو دارند این بلا از بشریّت رخت برکند.

از مجموعه طلاب و روحانیونی که در این ایام با وجود مشکلات مالی و غیره مانند همیشه در شهرهای قم، تهران و… به مدد بیماران و خانواده های آنان شتافته اند تشکر می کنم.

قم – مؤسسه امام صادق (ع)

علیرضا سبحانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha