جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نوایی

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان از خانواده ها خواست فرزندانشان را برای ثبت نام در حوزه علمیه تشویق کنند تا علمای بزرگ و مفیدی برای حوزه، جامعه، نظام و عرصه بین‌الملل تربیت شوند.

حجت الاسلام علی اکبر نوایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، درباره پذیرش سال جدید که به صورت نخبگانی انجام می شود، گفت: یکی از بزرگترین مراکز شیعی حوزه های علمیه اند که بعد از عصر غیبت توسط شخصیت‌های بزرگی مانند شیخ مفید، علی بن بابویه قمی، محمد بن علی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و شخصیت عظیم القدر شیخ طوسی(رحمهم الله) به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و اگرچه در سیره عملی امامین صادقین(علیهماالسلام) این حوزه به صورت اولیه و الگویی نمادین مشخص شد ولی آغاز رسمی کار بعد از عصر غیبت صورت گرفت.

وی افزود: پس از آن، حوزه علمیه نجف تاسیس شد و در مشهد نیز محمد بن موسی مبرقع اقدام به این کار کرد و در واقع حوزه علمیه خراسان، سابقه ای کهن و پیشینه ای عریق دارد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه به بحث پذیرش پرداخت و با بیان اینکه حوزه های علمیه باید در گزینش متقاضیان، به جذب مستعدان برتر هر رشته تحصیلی بپردازند و سطح بالای پذیرش را مد نظر قرار دهند، در این زمینه، ابراز کرد: نیروهای پذیرش شده باید استعداد و ظرفیت بالای متناسبی داشته و از میانگین بالاتری برخوردار باشند، زیرا اسلام دینی عمیق، پرگستره، پرجاذبه و دارای جوانب و ابعاد گوناگونی است که برای درک مفاهیم دینی به نیروهایی نیاز است که در این قامت و سطح قرار داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: ضابطه‌مند بودن ورود به حوزه علمیه اقتضا دارد که خانواده ها سعی کنند فرزندان مستعد خود را برای این عرصه آماده نمایند تا در نهایت در مسیر نخبه پروری در حوزه علمیه قرار بگیرند و از سوی دیگر، حوزه علمیه هدف را برای خانواده ها و افرادی که وارد این عرصه می شوند، تبیین کند و فرزندان آنان را به صورتی بنیادین تحت آموزش قرار دهد تا در فرآیند نخبه پروری، از بین آنان شخصیت هایی علمی و نخبه تربیت یابند.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: باید توجه داشت، نیرویی که وارد حوزه علمیه می شود از جایگاه خاصی برخوردار است و در راه تربیت او، درس ها و آموزش هایی متناسب با نیازهای حوزه، نظام، جامعه و بین الملل ارائه می شود.

حجت الاسلام نوایی در ادامه به بحث مستعدان و نخبگان در برنامه های حوزه علمیه خراسان پرداخت و گفت: مرکزی در این حوزه به نام نخبگان و استعدادهای برتر ایجاد شده تا با همکاری معاونت های حوزه علمیه برنامه ای کامل برای نخبه‌پروری به طور مشترک اجرا شود.

وی با بیان اینکه مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان به طور کامل از طلاب مستعد حمایت می کند و بنا دارد تا رسیدن به سطح نخبگی به این مهم اقدام نماید، بدین جهت فراهم کردن شرایط تحصیلی متناسب با مستعدان، برخورداری از کمک ها و حمایت های مادی و معنوی مؤسسات دست‌اندکار امور نخبگان حوزه نخبگی و مستعدین در سطح ملی و اعطای مدارک علمی متناسب با گرایش سطح تحصیلی، برخوردار خواهند شد و این مسئله به طریق اولویت از اهداف و برنامه های پیش رو برای استعداد های برتر حوزوی است.

حجت الاسلام نوایی از خانواده ها خواست فرزندانشان را برای ثبت نام در حوزه علمیه تشویق کنند تا ان شاءالله علمای بزرگ و مفیدی برای حوزه، جامعه، نظام و عرصه بین‌الملل تربیت شوند، که این مسئله از مصادیق اصلی و مهم صدقه جاریه دائمی است و همواره خداوند و ملائکه برای والدین چنین فرزند صالح، استغفار می کنند.

انتهالی پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha