جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه دفاع از پایان نامه سطح سه

حوزه/ طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با موضوع «توازن رحمت و عذاب خداوند در قران با تاکید بر نقد عقاید انحرافی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، زهرا مصیب، طلبه سطح سه مؤسسه تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «توازن رحمت و عذاب خداوند در قران با تاکید بر نقد عقاید انحرافی» با راهنمایی حجت الاسلام جواد اسحاقیان درچه و داوری حجت الاسلام والمسلمین الهی دوست در مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان دفاع کرد.

خانم مصیب با بیان اینکه یکی از مسائل مهم مربوط به معاد مسئله‌ رحمت و عذاب خداوند در قرآن است، گفت: رحمت را هم می‌توان به خدا نسبت داد و هم به مخلوق که او همان «اعطا و افاضه برای رفع حاجت نیازمندان» است. در نتیجه هر یک از نعمت‌های بی‌پایان الهی، مصداق رحمت است. 

وی ادامه داد: عذاب، مجازات دردناک دنیوی و اخروی گناهکاران و بدکاران است، نگاه معتدل و روابط دقیق بین دو موضوع رحمت و عذاب و چگونگی تأثیرگذاری این دو به هم را توازن گویند، از این رو در آیات وحی عذاب و رحمت خداوند نسبت به بندگان به خواست و اراده‌ خداوند ذکر شده، در عین حال تحقق هر یک از این دو بستگی به سعی و تلاش بندگان دارد. از این‌ رو در موارد متعدد به طور مستقیم و غیرمستقیم أرحم الراحمینی خود را در کنار أشدالمعاقبینی خود بیان نموده است و همواره توازن و تعادل در گفتار و رفتار را از بندگان خود خواسته است. 

خانم مصیب اظهار کرد: در سده‌های اخیر شاخه‌های مختلف فرق انحرافی رشد چشم‌ گیری داشته است، این فرق با دستاویز قرار دادن آموزه‌های ‌دینی در جهت منافع مادی موجب تکلیف گریزی خود و دیگران و سهل‌انگاری در انجام امور دینی شده‌اند، در حالی‌ که در تعالیم دین اسلام توجه به هر دو بعد رحمت و عذاب همچون دوبال نجات برای مؤمن قلمداد شده که او را به سعادت دنیوی و اخروی رهنمون می‌سازد که رد پای این موضوع را می توان در کتب تفسیری دنبال کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha