پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اسماعیل هنیه

حوزه/ اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه دو ماه پیش پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری در چارچوب معامله قرن به این جنبش ارائه شده بود، گفت: این مبلغ شامل پروژه های زیر ساختی در نوار غزه بود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با بیان اینکه دو ماه پیش پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری در چارچوب معامله قرن به این جنبش ارائه شده بود، گفت: این مبلغ شامل پروژه های زیر ساختی در نوار غزه بود که فرودگاه و بندر و غیر آن را در بر می گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرف هایی که این پیشنهاد را ارائه دادند در مقابل خواستار خلع سلاح مقاومت و ادغام آن در نیرو های پلیس و اداره نوار غزه به صورت جداگانه و مستقل و پایان مقاومت و دست کشیدن از قدس بودند، تأکید کرد: جنبش حماس هرگز معامله قرن یا هر پیشنهادی در این چارچوب باشد را نخواهد پذیرفت.

اسماعیل هنیه افزود: دو ماه پیش طرف هایی به دیدار آمدند و ما می دانیم که آنها از سوی قدرت های بزرگ آمده بودند و پروژه های جدیدی را در نوار غزه به قیمت حدود ۱۵ میلیارد دلار پیشنهاد دادند که به موجب آن فرودگاه، بندر و پروژه های اقتصادی در نوار غزه برپا می شد و این پیشنهاد از طریق واسطه ها به ما ارائه شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه داد: ما به آنها گفتیم این سخن خوبی است و ما حقیقتاً می خواهیم که در نوار غزه فرودگاه، بندر و پروژه های عمرانی داشته باشیم و محاصره نوار غزه برداشته شود و این خواسته فلسطینی هاست، امّا در مقابل چه می خواهید؟

هنیه اشاره کرد: آنها در مقابل خواستار منحل کردن شاخه های نظامی گروه های مقاومت و ادغام آن در نیرو های پلیس بودند و اینکه سلاح به ویژه سلاح سنگین و موشک هایی که تل آویو و ما بعد آن را هدف قرار می دهد را کنار بگذاریم و اداره نوار غزه به صورت مجزا به اختیار ما باشد. آنها خواستار پایان موجودیت مقاومت و بی طرفی نوار غزه از جنبش ملّی فلسطین شدند و گفتند: بعد از پایان جبهه نوار غزه به عنوان جبهه نظامی به سراغ نوار غزه می روند.

وی تأکید کرد: طبعاً ما قاطعانه این پیشنهاد را رد کردیم. این امکان ندارد که ما در مقابل برخی پروژه ها دست از فلسطین، مقاومت، قدس و ملتمان در کرانه باختری و حق بازگشت به سرزمین فلسطین دست برداریم. ما خواهان شکسته شدن محاصره و پروژه هایی در نوار غزه هستیم، امّا به عنوان یک حق، نه اینکه در مقابل اصول سیاسی یا خلع سلاح باشد.  

 رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه فلسطین از دریا تا رودخانه، حق بازگشت، آزادی اسرا و برپایی دولت فلسطینی با حاکمیت کامل به پایتختی قدس یک اصل و اساس برای ماست، گفت: معامله قرن به دنبال برپایی یک نهاد سیاسی برای نوار غزه است که جدای از کرانه باختری باشد، به این اعتبار که دولت فلسطین همان نوار غزه است که با سیاست طرح الحاق یا شهرک سازی از کرانه باختری جدا می شود و قدس به پایتخت رژیم اسرائیل تبدیل می شود.

اسماعیل هنیه از نقش کشور قطر در تقریب دیدگاه فلسطینی استقبال کرد و گفت: قطر روابط خوبی با تمامی طرف های فلسطینی دارد و می تواند در گفتگو میان جنبش حماس و فتح نقش میانجیگرانه داشته باشد.

وی از برپایی کنفرانس مردمی فلسطینی در نوار غزه با حضور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان خبرداد و گفت: انتخابات آینده آمریکا تأثیرات خود را بر مسئله فلسطین خواهد گذاشت و اگر تغییراتی در کاخ سفید به وجود آید، بر معامله قرن تأثیر می گذارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha