پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محسن آخوندی - نماینده طلاب گرگان

حوزه/ اگر بخواهیم اولویت بندی کنیم، باید بیان نماییم که اولویت اول امروز طلاب، تقویت معیشتی و علمی آنان است که این دو مسئله در کنار هم باید به پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین محسن آخوندی، نماینده طلاب شهرستان گرگان استان گلستان در مجمع طلاب و نمایندگان حوزه علمیه قم در گفت و گویی به مباحث آموزشی و معیشتی طلاب و بایدهای نمایندگی طلاب اشاره کرده است.

 ابتدا ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، خودتان را معرفی کرده و بفرمایید از چه سالی وارد حوزه شدید و هم اکنون به چه کاری فعالیت دارید؟

بسم الله الرحمن الرحیم . بنده متولد ۱۳۵۰ بوده و پس از أخذ دیپلم برق در سال ۱۳۶۸، همان سالی که امام خمینی (ره) رحلت کردند، وارد حوزه علمیه آیت الله شاه آبادی شدم و با اینکه در دانشگاه با رشته مهندسی صنایع هوایی در حال قبول شدن بودیم، اما بحمدالله به سمت حوزه کشیده شدیم و در این وادی ورود کرده و به این نیت که راه امام راحل را ادامه دهیم، قدم در این مسیر گذاشتیم.

پس از آن مدت کمی در مدرسه علمیه فیضیه مازندران درس خوانده و سپس در مدرسه علمیه آیت الله خسروشاهی و پس از آن در مدرسه مروی تهران دروس حوزوی را گذرانده و از آغاز سطح دو وارد حوزه علمیه قم شدم.

در سال ۱۳۷۵ ازدواج کرده و در همان سال در آزمون ورودی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) که زیر نظر آیت الله مصباح یزدی است، شرکت کرده و کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی را از آنجا دریافت کردم.

پس از آن دو سالی هم در بحث تاریخ مشروطه زیر نظر استاد علی ابوالحسنی متخلص به منذر فعالیت علمی داشته و بعد از آن تصمیم گرفتم در فقه و اصول و مسائل حوزوی کار کنم؛ به همین دلیل در دروس خارج شرکت کرده و برای ادامه مباحث فقهی و اصولی در مرکز فقهی آیت الله سیفی مازندرانی مشغول به تحصیل شده و هم اکنون نیز در درس های عمومی و خصوصی ایشان شرکت کرده و حضور دارم.

بنده در سال ۱۳۷۲ به دست رهبر معظم انقلاب ملبس به لباس مقدس روحانیت شده و از همان سال تبلیغ را در شهرستان ایرانشهر که از نقاط بسیار محروم بود، آغاز کرده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

   

 به عنوان نماینده طلاب و فضلای گرگان، چه فعالیت هایی در این راستا داشته اید و چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

استان گلستان، اسم زیبایی دارد؛ اما به قول رهبر معظم انقلاب، محرومیت های این استان زیر برگ های سبز آن پنهان است و هم اکنون نیز این محرومیت در استان وجود دارد که یکی از این محرومیت ها، کم بودن مجتهد در سطح استان است.

ما در گذشته مجتهدان بسیاری داشتیم که امروز از فیض حضور آنان محرومیم؛ به همین دلیل در ابتدای نمایندگی به طلاب گرگانی اعلام کردیم که باید کاری را آغاز کرده و حرکت برنامه ریزی شده داشته باشیم تا بتوانیم برای ۵ یا ۱۰ سال آینده تعدادی مجتهد برای شهرستان گرگان و استان گلستان داشته باشیم که در این راستا، طلاب موفق در فقه و اصول را شناسایی کرده و در حال تقویت فکری، مادی و معنوی این عزیزان هستیم تا بتوانیم مجتهدانی را برای این استان پرورش دهیم.

همچنین در رشته های مختلف نیز برنامه داشته ایم تا متخصصینی در رشته های گوناگون برای استان گلستان داشته باشیم و همینطور پیگیر کار طلاب در موضوعات مختلف دیگر نیز هستیم.

   

 دیدگاه خود را نسبت به مجمع نمایندگان طلاب قبل از نمایندگی و بعد از نمایندگی بفرمایید.

جایگاه واضحی قبل از نمایندگی طلاب در ذهن بنده نسبت به مجمع نمایندگان طلاب وجود نداشت؛ اما کم کم متوجه شدیم که این مجمع می تواند ظرفیت بالایی داشته باشد و همین مسئله سبب شد که در انتخابات مجمع نمایندگان شرکت کرده تا آن را از حالت توقف و ایستایی که در ذهن ما بود، به پیش ببریم و دغدغه های رهبر انقلاب را پیگیری کرده و عملیاتی نماییم.

البته در این سه سالی که گذشت، از این حالت رضایت نداریم؛ چراکه حرکات به ثمر نمی رسد و باید پیگیری های بیشتری صورت بگیرد تا طرح ها و پیشنهادات نمایندگان طلاب به ثمر بنشیند.

   

 اگر به جای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه کارهایی انجام می دادید که تاکنون انجام نشده است؟

استفاده از ظرفیت نمایندگان طلاب به عنوان مشاور، اولین کاری بود که انجام می دادم و می توان از نظرات و پیشنهادات نمایندگان طلاب استفاده کرد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب باید گروه مشاوری متشکل از نمایندگان طلاب ایجاد نماید تا بتواند از نظرات آنان نیز بهره ببرد؛ چراکه هر شخص، دارای نظرات، دیدگاه ها و پیشنهاداتی است که شاید در ذهن دیگری نباشد و می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

ایده ها، نظرات و پیشنهادات هیأت رئیسه محترم مجمع نمایندگان به اندازه همان تعداد نفرات است و باید از نظرات و تفکرات دیگر نمایندگان هم بهره برد.

همچنین شناسایی افراد برای مذاکره و چانه زنی با بزرگان حوزه از دیگر کارهایی بود که انجام می دادم تا بتوانیم طرح های مجمع نمایندگان طلاب را به مرحله اجرا برسانیم.

ارتباط بیشتر با مراجع عظام تقلید از دیگر پیشنهادهاست که باید انجام شود و طرح ها و نظرات را به مراجع عظام تقلید رساند.

   

با توجه به اینکه با مشکلات طلاب و فضلا آشنا هستید، اگر به جای مدیر حوزه های علمیه بودید، چه کارهایی انجام می دادید؟

امروز یکی از مشکلاتی که در حوزه وجود دارد، برخی قوانین دست و پاگیر است که گریبانگیر طلاب و فضلا شده است؛ باید این قوانین ساده سازی شده و برخی از آنان حذف شود.

امروز به عنوان مثال اگر فاضلی بخواهد وارد عرصه تدریس شود، با قوانینی مواجه خواهد شد که بسیار سختگیرانه بوده و واقعا نیازی به این سخت گیری ها و محدودیت ها نیست.

همچنین حوزه نیازمند به چابک سازی اداری است؛ چه نیازی است که مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه این همه کارمند داشته باشد و فلان مبلغ هزینه حقوق آنان شود؛ اما طلبه ما در فلان زیرزمین نمور در حال زندگی باشد؛ باید از هزینه های حوزه کم کرد و بیشتر به فکر طلاب بود.

نکته دیگری که باید عرض کنیم این است که برای ساخت فلان مدرسه علمیه، هزینه های بالایی می شود؛ اما به فکر طلبه ای که قرار است در آن مدرسه تحصیل کند، نیستند و آن طلبه حتی در خرید اولیات زندگی خود مانده است.

امروز باید به داد طلاب رسید و متأسفانه به خاطر مشکلات معیشتی، مشغول به کارهایی شدند که در شأن آنان نیست.

اگر بخواهیم اولویت بندی کنیم، باید بیان نماییم که اولویت اول امروز طلاب، تقویت معیشتی و علمی آنان است که این دو مسئله در کنار هم باید به پیش برود.

اگر برای طلاب فراغت ذهنی درست کردیم، می توانند متمرکز در دروس و تحصیل خود شوند و حوزه خروجی مناسبی داشته باشد.

   

در آخرین دیداری که نمایندگان طلاب و فضلا با رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان خطر انقلاب زدایی را گوشزد شده و فرمودند: انقلابی گری در حوزه در معرض خطر است و نفوذ اتفاق می افتد؛ نظر خود را راجع به حوزه انقلابی و نفوذ در حوزه بفرمایید.

این نکته حضرت آقا درست است و شاهد برخی سخنان از سوی بعضی اساتید حوزه هستیم که مؤید سخن حضرت آقاست.

ما اگر اساتید انقلابی داشته باشیم، بالتبع حوزه انقلابی خواهیم داشت؛ البته برنامه ریزی برای تربیت اساتید انقلابی آغاز شده؛ اما باید برای اساتید موجود هم کار کرد.

همچنین باید برای شورای مدیریت استان ها، افراد انقلابی انتخاب شوند تا حوزه های استانی ما هم انقلابی بمانند.

ما شاهد حضور برخی آقایان در رأس حوزه های استانی هستیم که وضعیت مناسبی را برای مباحث انقلابی آن استان به ثمر ننشانده اند.

   

در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

حضرت آقا توصیه کردند که نمایندگان طلاب با بدنه حوزه ارتباط وسیع تر و شدیدتری داشته باشند؛ اما معمولا طلاب فقط برای امضاء نزد نمایندگان می آیند و پیشنهاد و نظری نمی دهند.

به نظر بنده باید شب های پنج شنبه ۲۰ میز خدمت در مدرسه فیضیه گذاشته شده و نمایندگان طلاب به ترتیب حضور پیدا کرده و با اطلاع رسانی که انجام می شود، طلاب بتوانند با نماینده ها ارتباط بیشتری داشته باشند.

نماینده باید در دسترس طلاب باشد و باید قانونی در مجمع وضع شود که نماینده ها در میز خدمت حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha