سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تحریری

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: انسان نباید در دستگاه تعلیم و تعلم از تزکیه و تهذیب نفس غفلت کند و باید همه شئون زندگی خود را در راستای عبودیت تنظیم نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های اخلاقی با حضور استاد محمدباقر تحریری، ویژه مدیران، معاونین، اساتید و کادر حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور، به صورت برخط و مجازی برگزار شد.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران و همزمانی آن با شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از خداوند متعال توفیق درک پیام عاشورا و دنبال کردن این پیام و پیدا کردن آن در شئون گوناگون زندگی را برای همگان خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری گفت: امام علی(ع) در نامه ای که به مالک اشتر می نویسند چنین می فرمایند: این همان امری است که عبدالله به آن امر می کند؛ عنوان عبدالله دادن؛ یک عنوانی تشریفاتی نیست؛ بلکه یک عنوان حقیقی است و کسی جرأت نمی کند این عنوان حقیقی را به خود نسبت دهد. زیرا این عنوان ابتدا باید از سوی خداوند متعال به کسی داده شود. یعنی آن معبود حقیقی باید آن شخص را به عنوان عبد بشناسد و معرفی کند.

وی با بیان اینکه اولیای الهی عبدالله هستند، عنوان کرد: اولیای الهی کسانی هستند که به مقام مخلصیت رسیده اند؛ مقام مخلصیت مقامی است که از همه شواهب پاک شده و پاک کننده هم، آن معبود مطلق است. لذا مقام عبودیت دارای مراتبی است و بالاترین مرتبه آن،  بندگی بندگان مخلص است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه انسان می تواند به مقامی از عبودیت برسد که ملائکه در برابر او خضوع کنند، اظهار داشت: شاکله وجودی انسان این قابلیت را دارد که خلیفةالله باشد و مسجود ملائکه شود.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری با بیان اینکه خداوند متعال بر ظرف وجودی مخلصین تصرف خاص دارد، تصریح کرد: مخلصین همه توجهات و تمایلاتشان رنگ الهی دارد؛ برای همین آنان در قله خوبان قرار دارند و همواره انسان ها را به یاد خدا می اندازند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: کسی که به مقام عبودیت مخلصیت می رسد امر و نهی او امر و نهی الهی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری تأمل و تدبر در آیات قرآن کریم را حائز اهمیت دانست و افزود: تنها انسان های سبک مغز با منطق نورانی قرآن کریم دشمنی می ورزند زیرا آنان خوب می دانند که این منطق چه تحولی در فرد و اجتماع ایجاد می کند.

وی نقش بانوان را در رشد و تعالی خانواده بسیار با اهمیت توصیف کرد و ابراز داشت: اگر رهبر انقلاب در خصوص مسائل فرهنگی از جمله سند ذلت بار 2030 تذکر می دهند به این دلیل است که می دانند دشمن، رکن اصلی جامعه یعنی خانواده را هدف قرار داده است؛ بانوان در حفظ سلامت و تعالی خانواده نقش بسزایی دارند و می توانند تاثیر مطلوبی در جامعه داشته باشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: نخستین همت در تشکیل خانواده باید شکوفایی استعدادهای حقیقی انسان ها باشد و این شکوفایی در سایه تبعیت از دستورات الهی حاصل می شود.

وی در پایان گفت: انسان نباید در دستگاه تعلیم و تعلم از تزکیه و تهذیب نفس غفلت کند و باید همه شئون زندگی خود را در راستای عبودیت تنظیم نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha