سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 918528
۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
لقمه حرام

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی ها در ایام محرم و صفر با وجود عزاداری بر امام حسین(ع) تغییر نمی کنند، گفت: برای رسیدن به جایگاه شیعه واقعی باید شور و شعور حسینی را با هم داشته باشیم و از لقمه حرام پرهیز کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان‌غربی، فاطمه ابراهیمی امروز در مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) که به صورت مجازی در مدرسه علیمه الزهرا(س) خوی برگزار شد، در پاسخ به این سوال که با وجود عزاداری در ماه محرم و صفر چرا برخی‌ها در این ایام تغییر محسوسی نمی‌کنند، اظهار داشت: برای رسیدن به شیعه مطلوب نیاز به دو بال شور و شعور داریم و اگر هر کدام را نداشته باشیم تغییر در ما رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: گاهی چنان در ساز شور حسینی می‌دمیم که اگر بدعت در دین نباشد توهین به دین و مذهب است و دشمنان آن را آویزه حملات خود کرده و اسلام‌هراسی و شیعه‌ستیزی می‌کنند. و نیز می‌بینیم کسانی که هیئت و تکیه و روضه‌شان ترک نمی‌شود اما نفهمیده‌اند حسین(ع) رهرو می‌خواهد و راه حسین(ع) یاور مظلوم و دشمن ظالم بودن است.

استاد حوزه علیمه خواهران آذربایجان‌غربی افزود: گاهی چنان در قامت روشنفکران و متفکران دم از شعور حسینی می‌زنیم که یادمان می‌رود آبشخور تمام اختراعات و ابداعات، شور و شوق و اشتیاق بوده است. مگر جز این است که مخترع اسلحه در شور و شوق دفاع از خود و ناموس و وطن آن را ساخته است؟! وگرنه کدام عقل سلیم و کدام شعور به انسان اجازه می‌دهد که موشک قاره پیما و سلاح کشتار جمعی بسازد؟! بدون شک اگر آن نقطه از ذهن که وظیفه کنترل احساسات را برعهده دارد، نداشتیم و از شور شوق تهی بودیم، هرگز این پیشرفت بشر را شاهد نبودیم.

وی تاکید کرد: در داستان عاشورا نیز قصه همین است. شعور حسینی کلمه‌ای شورانگیز است، خوش سیما اما بد باطن است، شعور حسینی تنها این ادراک را به ارمغان می‌آورد که «یاور مظلوم و دشمن ظالم بودن» خوب است. اما در میدان عمل، چنته خالی است و شعور حسینی از انسان سخنران خوب می‌سازد اما مرد کارزار، هرگز.

ابراهیمی گفت: آنان که در میدان دفاع از امام حسین(ع) شور و شعور حسینی را توأمان با هم دارند و شعورشان راهبر و مشوق‌شان شورشان است که در دفاع از مظلوم پشت به زن و فرزند و دنیا می‌کنند و در آن سر دنیا در مقابل ظالمان قد علم می‌کنند.

وی بیان داشت: حضرت سیدالشهدا(ع) در بحبوحه‌ جنگ، تفسیری جامعه‌شناختی از سپاه دشمن ارائه دادند و علت این واماندگی را این‌گونه بیان داشتند؛ شما را به راه سعادت فرامی‌خوانم، پس هرکس اطاعت کند رستگار است و آنکه سرپیچی کند از هلاک شوندگان است و از امر من سرپیچی می‌کنید و سخنم را نمی‌شنوید به راستی که شکمتان از حرام پرشده است و خداوند بر قلب‌هایتان مهر زده است.

استاد حوزه علیمه خواهران آذربایجان‌غربی با بیان این‌که در نگاه امام حسین(ع) جامعه‌ای که پوست و گوشت مردمانش از حرام روئیده باشد، و شکم‌شان مالامال از حرام باشد، هرگز سخنان هدایتگرانه و روشنگرایانه در آنها اثر نخواهد داشت، گفت: نور برای روشنایی است اما آنجایی را روشن می‌کند که استعداد روشنایی را داشته باشد و امام برای هدایت است، اما کسی هدایت خواهد شد که طالب و لایق آن باشد و آنکه استخوانش از حرام شکل گرفته و بر آن از حرام گوشت روئیده است، نه تنها طالب هدایت که شایسته‌ آن هم نیست.

وی با تصریح بر این‌که کوفیان امام زمان‌شان را نشناختند و بر تاریخ‌شان لکه‌ای تیره و تار ثبت کردند؛ چون شکم‌شان از حرام پر شده بود، افزود: تاریخ، معلم و کلاس و درس عبرت است و یادآوری می‌کند که اگر در شناخت لقمه‌ات کوتاهی کردی و وجودت را از حرام ساختی‌؛ چنان کوفیان در شناخت امام زمانت باز خواهی ماند.

ابراهیمی اضافه کرد: از تضادهای میان دین و دنیا، خمس است و نظام اقتصادی اسلام برای برقراری تعادل و توازن میان دارا و ندار، خمس قرار داده است، و از اغنیاء و ثروتمندان خواسته است تا تنها یک پنجم آنچه از مصرف سالشان زیاد می‌ماند، صرف فقرا کنند اما برخی برای آن‌که زیر بار این قانون نروند، به دامن توجیهاتی پناه می‌برند و تردیدهایی را دستاویز خود قرار می‌دهند که گاهی به انکار خمس، یعنی انکار یکی از ضروریات دین می‌رسند.

وی گفت:خمس حق فقرای سید و عادی است و تا زمانی که این حق را نداده در حال غصبیم و آنچه با آن خریداری شده و به مصرف می‌رسد؛ مصداق لقمه‌ حرام است و کوفیان اگر بر امام زمانشان شمشیر کشیدند به لقمه حرام گرفتار بودند و اگر به خود برگردیم و در افکار و رفتار و گفتار خود بیاندیشیم، آشکار می‌شود کی، کجا و به چه قیمتی ممکن است دین‌مان را بفروشیم!.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha