سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تظاهرات علیه توهین به پیامبر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قم علیه نشریه فرانسوی به خیابان ها ریخت

تجمع اعتراضی به توهین نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اکرم(ص) با حضور مردم، طلاب و روحانیون تیپ امام جعفر صادق(ع) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.در این تجمع، طلاب با لباس های نظامی و به صورت یک دست و همچنین با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زده حضور داشتند. در بین جمعیت علاوه بر طلاب و روحانیون، جمع کثیری از طیف های مختلف مردمی حضور داشتند. در ابتدا، قاری قرآن به قرائت آیاتی از سوره مبارکه فتح پرداخته و وقتی به آیه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» رسید، صدای صلوات حضار بلند شد. پس از قرائت بیانیه رهبر انقلاب در پی این اقدام شنیع نشریه فرانسوی، حضار شعارهایی مانند «الله اکبر»، «لااله الاالله ؛ محمد رسول الله»، «جمهوری اسلامی رهرو دین مبین»، «آمریکا و اسرائیل دشمن قرآن و دین»، «آمریکا و اروپا مهد فساد و ظلمت؛ مسیر آنان بود مسیر ظلم و ذلت»، «جسارت و اهانت؛ دو حربه دشمن است، دین مبین اسلام دشمن اهریمن است» سر دادند. در ادامه شعارهایی چون «در سایه ذلت مستکبران شیطان اهانت می کند به قرآن»؛ «اسلام دین آسمانی ماست مقاومت عزم جهانی ماست»؛ «ولایت فقیه پاینده است خورشید حق همیشه تابنده است»؛ «ولایت فقیه ماندگار است به دست او پرچم اقتدار است»؛ «ما همه سرباز توایم خامنه ای گوش به فرمان توایم خامنه ای»؛ «ای رهبر آزاده آماده ایم آماده»؛ «دست خدا بر سر ماست خامنه ای رهبر ماست»…. از سوی جمعیت حاضر در صحن حرم حضرت معصومه(س) سر داده شد. در ادامه مداح اهلبیت عصمت و طهارت(ع) اشعاری را در مدح و بیان مقام رفیع پیامبر گرامی اسلام(ع) خواند. در بخشی از این برنامه، قطعنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قرائت شد.

مفتی اعظم لبنان زنگ هشدار فتنه داخلی را به صدا درآورد

شیخ «عبداللطیف دریان»، مفتی اعظم اهل تسنن لبنان پس از دیدار با «محمد فهمی»، وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان درباره «درگیری مسلحانه در منطقه طریق الجدید» بیروت ابراز تأسف کرد. مفتی لبنان از شهروندان خواسته تا در قبال این درگیری‌ها هوشیار باشند و به وادی فتنه و درگیری کشیده نشوند. هیچ اختلافی با سلاح رفع نمی‌شود، بلکه با گفت‌وگو و مذاکره حل می‌شود. وی تأکید کرد: درگیری مسلحانه با یکدیگر کافی است. لبنانی‌ها باید با یکدیگر وحدت، هماهنگی و همکاری داشته باشند. همه ما امیدواریم که آحاد ملت لبنان به آگاهی، هوشیاری، ارزش‌ها و اصول خود بازگردند. بر اساس اطلاعیه ارتش لبنان، درگیری مسلحانه بین گروهی از جوانان عصر دیروز در منطقه طریق الجدید بیروت رخ داد. این اطلاعیه با اشاره به استفاده از اسلحه و آرپی‌جی در این درگیری، می‌افزاید که در پی این رویداد، یک نفر جان خود را از دست داده و دو نفر نیز مجروح شده‌اند.

تجمع عظیم داکار با سخنان ضد اسرائیلی رهبر شیعیان سنگال به پایان رسید

تجمع باشکوه شیعیان کشور سنگال در محکومیت توهین مجله فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) در شهر داکار پایتخت این کشور برگزار شد. هزاران نفر از شیعیان کشور سنگال و نیز نمایندگانی از جوامع شیعه کشور های غرب آفریقا، در اعتراض به اهانت مجدد مجله منحوس فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) و نیز قرآن سوزی در غرب و جریانات به وجود آمده در پی آن، ضمن تجمع در سالن اجلاس فرهنگیان شهر داکار پایتخت این کشور، این اقدامات را به شدت محکوم کرده و خواستار اخراج سفیر فرانسه از کشور خود شدند .شیخ شریف محمد علی حیدره، رهبر و مرشد شیعیان سنگال در ابتدای سخن خود در این مراسم ضمن غیر قابل بخشش خواندن این حرکت مجله فرانسوی، آن را در امتداد نفوذ اسرائیل در بین جوامع آفریقایی دانست و افزود: اخیرا شاهد آن هستیم که امارات و برخی از کشور های عربی و نیز اندکی از دولت های غرب نشانده آفریقایی در پی برقراری رابطه با رژیم جعلی اسرائیل هستند که بی شک این جریانات قرآن سوزی در غرب و هتک حرمت ساحت پیامبر (ص) عزیز اسلام در فرانسه در امتداد این خط سیاسی بوده است. لازم به ذکر است، در این مراسم که بیش از دو هزار نفر از شیعیان کشور سنگال در آن حضور داشتند، نمایندگانی از جوامع شیعی کشور های مالی، ساحل عاج، نیجریه، غنا و نیز سفرای کشور های عراق و لبنان نیز دعوت شده بودند.

آیت الله مروی پرده از مثلث عبری، عربی و غربی اهانت به ساحت پیامبر برداشت

آیت الله جواد مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در درس خارج فقه خود که در مسجد مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، توهین برخی کوته فکران به قرآن کریم در کشور سوئد و اهانت به ساحت پیامبر اکرم در یکی از مجلات فرانسوی را محکوم کرد. آیت الله مروی با بیان اینکه قرآن ستیزی و اسلام هراسی اختصاص به عصر حاضر ندارد، عنوان کرد: از زمان صدر اسلام هرگاه پیشرفتی برای این دین مبین حاصل می‌شد، عده ای قرآن ستیزی و توهین به نبی اکرم(ص) را کلید می زدند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دلایل اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: شرایط دنیا به گونه‌ای است که استقبال از اسلام روز به روز گسترش پیدا کرده و به همین خاطر جریانات غربی، عبری و عربی با اعمال این چنینی به دنبال جلوگیری از آن هستند. عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهداف دشمن در ایجاد و تجهیز داعش، گفت: دشمنان اسلام با ایجاد داعش علاوه بر برهم زدن اوضاع منطقه به دنبال ارائه یک چهره بسیار خشن از اسلام و ایجاد تنفر مردم دنیا نسبت به این دین بودند. آیت الله مروی با بیان اینکه هماهنگی میان ولایت و مرجعیت در ایران و عراق سبب شکست داعش و توطئه بزرگ دشمن شد، اظهار داشت: حادثه راهپیمایی اربعین در چند سال اخیر چهره‌ای بسیار درخشان از اسلام نشان داده است که سرشار از رحمت، ایثار، فداکاری و وحدت است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بازدید خود از دانشگاه های کشور سوئد در سفر خود به این کشور، ابراز کرد: اساتید دانشگاه‌های سوئد اعلام کردند که می خواهند اسلام را نه از دریچه داعش بلکه با نگاه به پدیده بی نظیر اربعین بشناسند و حتی برخی از آنها پیشنهاد می دادند که یک واحد درسی برای تحلیل این پدیده در دانشگاه‌های سوئد قرار داده شود. عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با یادآوری گسترش اقبال مردم به قرآن کریم و دین مبین اسلام پس از نوشته شدن کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی، گفت: این توهین ها و جسارت های مثلث عبری، عربی و غربی نتیجه ای جز عظمت بیشتر پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم در نگاه مردم دنیا نخواهد داشت و سبب اقبال بیشتر غرب به اسلام خواهد شد.

آیت الله علوی گرگانی علیه مدعیان آزادی بیانیه داد

آیت‌الله العظمی «سید محمدعلی علوی‌گرگانی» از مراجع عظام تقلید شیعه در پی هتک حرمت به قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) در اروپا، پیامی صادر و این اقدام را محکوم کردند. متن پیام معظم له به شرح ذیل است: باسمه تعالی إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ

بار دیگر مدعیان آزادی و حقوق بشر، اجازه اهانت به مقدسات مسلمین را به بهانه آزادی بیان دادند و در مقابل بی احترامی به کتاب مقدس مسلمانان و پیامبر عظیم الشأن اسلام سکوت کرده و عواطف انسان های مسلمان را به درد آوردند. این کار در حالی صورت می گیرد که همان دولت ها اجازه انتقاد به صهیونیسم را نداده و آن را جرم می دانند.  اینگونه رفتارهای دو گانه غرب در کنار خیانت برخی سران عربی خشم جهان اسلام را برانگیخته و حکایت از نقشه ای جدید برای دنیای اسلام دارد. لازم است همگی مسلمانان با وحدت عمل در سایه تعالیم روح بخش قرآن و اعتقاد به مبانی اسلام با نقشه های استکبار مبارزه کنند. هتک حرمت قرآن کریم، هتک حرمت تمامی ارزش های الهی و آزادیخواهان جهان است. اینجانب این اهانت را که توسط عده ای از افراطیون و با چراغ سبز دولت های این کشورها صورت پذیرفته را محکوم می کنم و به ملت های مسلمان توصیه می کنم با عمل به دستورات اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله دشمنان را مأیوس کنند.

درس خارج فقه آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز شد

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه درس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی «ناصر مکارم شیرازی» با رعایت دستورالعمل های بهداشتی آغاز شد. موضوع درس خارج فقه سال جاری معظم له که با حضور شماری از اساتید و فضلای حوزه برگزار می شود "کتاب الامر بالمعروف و نهی عن المنکر" خواهد بود. طلاب و فضلا و شاگردان می توانند فایل های صوتی و تصویری این سلسله مباحث را از روز آینده در سایت و کانال های متعلق به دفتر معظم له دریافت دارند.

بازگشایی مرز مهران تکذیب شد

استاندار استان "واسط" عراق، خبر بازگشایی مرز مهران برای ورود زائران ایرانی اربعین را تکذیب کرد. "محمد جمیل المیاحی" گفت که به سبب همه گیری ویروس کرونا، با ایرانی ها برای بسته بودن مرزها به توافق رسیده ایم و با توجه به شرایط بهداشتی عراق امسال از پذیرش زوار خارجی اربعین معذوریم. وی اظهار کرد که در روزهای آینده جزئیات بیشتر این خبر اعلام خواهد شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق پیش از این تاکید کرده بود که دولت مرکزی عراق با توجه به بحران همه گیر کرونا به ما اعلام کرده است که به هیچ وجه اجازه ورود زوار اربعین از ایران و دیگر کشورهای خارجی را نمی دهد و در عمل این به معنای آن است که پرونده اربعین 1399 و ورود زوار خارجی در این کشور بسته شده است. "ایرج مسجدی" گفته بود که دولت عراق مدت هاست که این تصمیم را اعلام کرده است و به هیچ عنوان اجازه ورود زائر خارجی اربعین به کشور را نمی دهد.

مجلس سفیر فرانسه را ملزم به پیگیری کرد

حجت‌الاسلام‌ «مجتبی ذوالنور» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: از همه دستگاه‌ها ازجمله نیروی انتظامی، سپاه و بسیج و آستانه مقدس تقدیر و تشکر کنیم که علیرغم وجود بیماری کرونا با نمایش گذاشتن شور و شعور حسینی برنامه‌های محرم امسال را برگزار کردند. وی که در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سالن کرامت استانداری قم سخن می گفت، ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم و وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) از سوی نشریه فرانسوی گفت: سفیر فرانسه را به مجلس فراخواندیم و تذکرات لازم به آن‌ها داده شد و مراتب انزجار و ناراحتی مردم را به آن‌ها اعلام کردیم، سفیر فرانسه نیز قول داد که از طریق دولتشان این موضوع را پیگیری کند. وی به اجتماع امروز مردم قم در صحن امام رضا(ع) حرم حضرت معصومه(س) در محکومیت مقدسات اسلامی اشاره و اظهار کرد: مردم خشم و انزجار خود را با حالت تجمع و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این اقدام وقیحانه اعلام می‌کنند. روز گذشته فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه در تهران با مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کرد. ذوالنوری در بخش دیگری از سخنانش با محکوم نمودن اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو در توهین به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام گفت: اهانت و بی احترامی به پیامبر مکرم اسلام و دیگر پیامبران الهی به بهانه وجود آزادی بیان باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمانان شده و موجب تشدید پیچیدگی تحولات منطقه خواهد شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بخش دیگری از این دیدار با تاکید بر برقراری ثبات، صلح و امنیت در منطقه گفت: دخالت کشورهای بیگانه عامل بی ثباتی و تداوم ناامنی در منطقه شده است و احترام به تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

سازمان‌ های حقوق بشری بیانیه صادر کردند

یک سازمان غیر دولتی سوئیسی به نام ائتلاف سازمان‌های جامعه مدنی (The coalition of Civil Society Organisations) نقض فاحش حقوق اساسی مسلمانان شیعه نیجریه را تحت رهبری شیخ ابراهیم الزکزاکی محکوم کرده است. در بیانیه مشترک این سازمان و یک سازمان حقوق بشری در نیجریه به نام CEDRA آمده است: قتل، تخریب املاک و بازداشت‌های غیرقانونی به عنوان مواردی برای نقض حقوق شیعه بوده و محکوم شده است. در این بیانیه با اشاره به قانون اساسی نیجریه آمده که قانون اساسی نیجریه هرگز درباره حقوق اساسی انسانی شهروندان خود که در فصل چهارم قانون اساسی اصلاح شده در سال ۱۹۹۹ ذکر شده، سکوت نکرده است. در قانون اساسی در مورد این حقوق آمده است که هر شخصی حق زندگی دارد و هیچ کس عمداً از زندگی محروم نمی‌شود، مگر به دلیل انجام جرمی که در نیجریه به عنوان مجرم شناخته شده باشد. (ماده ۳۳ قانون اساسی ۱۹۹۹) در بخش دیگری از این بیانیه از جنایات ارتش نیجریه در کشتار شیعیان این کشور در دسامبر ۲۰۱۵ یاد و تصریح شده است که جنایات مرتکب شده علیه اقلیت شیعه هرگز در تلاش ما برای دستیابی به حقوق بشر مطلوب در سیستم دموکراتیک نیجریه فراموش نمی‌شود. در این بیانیه به رفتارهای بد با اعضای این اقلیت مذهبی و رهبر آنها شیخ زکزاکی و همسرش زینت و بی‌توجهی به حکم دادگاه عالی آبوجا در مورد آزادی آنها اشاره شده و آمده است: قتل، بردگی، تبعید یا انتقال اجباری جمعیت، زندان و دیگر محرومیت‌های شدید از آزادی، بر خلاف قوانین عرفی حقوق بین‌الملل و قانون ضد شکنجه سال ۲۰۱۷ و جنایت علیه بشریت است. امضاکنندگان این بیانیه همچنین از دولت فدرال خواستند که از تصمیمات دادگاه اطاعت و از حفظ حقوق بشر در این کشور اطمینان حاصل کند.

نظر الازهر درباره صحیفه سجادیه ابلاغ شد

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی صحیفه سجادیه را کتابی ارزشمند توصیف کرد که مبانی آموزشی آن کمتر مورد توجه است. این پژوهشگر در ادامه با تاکید بر اینکه باید مبانی صحیفه سجادیه تشریح و آموزش داده شود، به نامه مرحوم آیت الله «مرعشی نجفی» به «محمد سید طنطاوی»، رییس دانشگاه الازهر مصر اشاره کرد و گفت: در این نامه نگاری ها «شیخ طنطاوی» پرسیده بود که آیا شیعه غیر از نهج البلاغه کتاب مفصل دیگری دارد، آیت الله مرعشی نیز کتاب صحیفه سجادیه را برای وی ارسال کرد. وی افزود: آیت الله مرعشی پاسخ نامه شیخ مسجد الازهر مصر را با جمله «من الشقاء» دریافت کرده مبنی بر اینکه که آن عالم بزرگ اهل سنت، از شقاوت و بدبختی خود دانسته که تاکنون با این کتاب ارزشمند آشنا نبوده است. حجت الاسلام و المسلمین قمی، ادامه داد: تعبیر طنطاوی، این شیخ اهل تسنن در نامه به آیت الله مرعشی از صحیفه سجادیه تعبیر ِبیان فراتر از مغز بشر و دون از کلام خالق بود، اعتراف این عالم بزرگ نشان از جایگاه این مجموعه مکتوب بی نظیر است. وی در خاتمه بار دیگر با تاکید بر عظمت تعالی بخشی کتاب صحیفه سجادیه، قرائت و تعلیم مبانی این را مورد توجه قرار داد و گفت: انس و آشنایی با صحیفه سجادیه و آموزش شرح آن در جامعه بسیار ضروری است.

افراط گرایان برای تظاهرات ضد اسلامی آماده شدند

حزب راست‌گرای افراطی «خط سخت» دانمارک سه هفته پس از برگزاری تظاهرات علیه مسلمانان و آتش زدن یک جلد قرآن در شهر مالمو، قرار است شنبه این هفته راهپیمایی مشابه دیگری در ۵ حومه استکهلم، پایتخت سوئد برگزار کند. این برنامه در حالی اعلام می‌شود که حومه‌های پایتخت سوئد، مانند بسیاری دیگر از حاشیه‌های شهرهای بزرگ اروپا، سکونتگاه هزاران مهاجر عمدتا مسلمان از خاورمیانه و آفریقا است. «راسموس پالودان» رهبر دست راستی‌های دانمارک به یورونیوز گفت: ما می‌خواهیم مردم سوئد بیدار شوند. دعوت مردم به بیداری در بسیاری از کشورهای اروپایی یادآور شعار نازی‌ها در آلمان است. هفته گذشته طرح شعار مشابهی در فرانسه از سوی مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی اتحاد ملی موجی از انتقادها را در پی داشت. پالودان درباره طرح خود برای بیداری مردم سوئد گفت: یکی از راه‌های بیدار کردن سوئدی‌ها این است که به آن‌ها نشان دهیم بعضی افراد وقتی شما یک قرآن را آتش می‌زنید، چه واکنشی نشان می‌دهند. از قرار معلوم دولت سوئد به مردمش می‌گوید که اسلام دین صلح است. بسیار خوب. در این صورت درست خواهد بود که به مسلمانان سوئد یک فرصت بدهیم که این فرضیه را اثبات کنند. مقام‌های سوئد در هفته پایانی ماه اوت و در زمانی که راسموس پالودان در حال ورود به این کشور بود وی را با دستور دولت و برای جلوگیری از پایمال شدن منافع بنیادین سوئد بازداشت و اخراج کردند. وی تا دو سال دیگر حق ورود به سوئد را ندارد. به گزارش رسانه‌های محلی، گروه‌های راست‌گرای افراطی درخواستی را برای مجوز برگزاری تظاهرات در شنبه آینده در وزارت کشور سوئد ثبت کرده اند. با این حال به نظر می‌رسد که هواداران این جریان ۱۲ سپتامبر با یا بدون مجوز در استکهلم راهپیمایی کنند. جامعه مسلمانان سوئد روز سه‌شنبه برای چگونگی مواجهه با این راهپیمایی جلسه برگزار کرد. امام محمد خلیفی، یکی از ائمه جماعت استکهلم به یورونیوز گفت: قرار شد رفتار آرام و دوستانه تشویق شود. نباید با زور پاسخ داد. فقط باید نادیده گرفت. خلیفی همچنین گفت با پلیس برای تامین امنیت مساجد استکهلم صحبت کرده است. احتمال قدرت گرفتن جریان‌های دست راستی افراطی نگرانی سیاستمداران و نهادهای سوئد را برانگیخته است.

پاپ اولین دیدار عمومی را کلید زد

پاپ فرانسیس ۸۳ ساله که از شش ماه پیش و همزمان با شیوع کرونا در ایتالیا و دیگر نقاط جهان در انظار عمومی حاضر نشده بود، موعظه‌های هفتگی خود را نیز از طریق ویدئوکنفرانس به اطلاع مسیحیان می‌رساند. حالا بعد از گذشت این مدت، پاپ برای اولین بار با استفاده از ماسک در میان جمع حاضر شد اما برخلاف معمول با دیگران دست نداد و بر سر کودکان نیز دست نکشید. پاپ که بعد از پیاده شدن از خودروی خود ماسک را از صورت برداشته بود، در میان جمع ۵۰۰ نفره از هواداران خود صحبت کرد. او به کشورهای جهان هشدار داد از شیوع بیماری کرونا به دنبال سوءاستفاده‌های اقتصادی و سیاسی نباشند. وی به شرکت‌های دارویی نیز هشدار داد از واکسن احتمالی کرونا سوءاستفاده اقتصادی نکنند.

تجمعات سراسری ضد اسلام هراسی برگزار شد

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: در اعتراض به اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی توهین مجله فرانسوی به پیامبر اکرم (ص) تجمعات سراسری برگزار شد. نصرت الله لطفی در نشست روسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در استانها و مسئولان نهادهای مختلف گفت: بعد از صدور پیام رهبر معظم انقلاب در محکوم کردن توهین به پیامبر اکرم (ص) گروه های مختلف برای برگزاری راهپیمایی و تجمع اعتراضی اعلام آمادگی کردند و امروز ابلاغیه ای به استانها داده شد تا فردا پنجشنبه به صورت سراسری تجمعاتی برای برائت از آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار شود. وی افزود: این برنامه کشوری در سراسر استانها به عنوان تجمعات سلامت محور با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد. (نسخه الکترونیکی شماره جدید مجله فرانسوی «شارلی ابدو» که کاریکاتورهای توهین آمیزی از پیامبر اسلام روی جلد آن نقش بسته، از ظهر روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور در دسترس قرار گرفت. نسخه کاغذی جدید این مجله نیز روز بعد توزیع شد.) لطفی با اشاره به مناسبت های نیمه دوم سال گفت: در نیمه اول امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از برنامه ها شاهد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی در ۱۴ خرداد در همه استانها بودیم و مراسم ۱۷ شهریور نیز به صورت هماهنگ و با رعایت اصول بهداشتی برگزار شد. وی افزود: در نیمه دوم سال برنامه هایی همچون روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در ۱۳ آبان، تجدید میثاق با ولایت در نهم دی و جشن بزرگ پیروزی انقلاب را خواهیم داشت. لطفی ادامه داد: ما با شعار تعطیل ناپذیری و سلامت محوری این مناسبت ها را با سیاستگزاری کلی و در قالب کارگروه های تخصصی برگزار خواهیم کرد. وی یکی از برنامه های جدید این شورا را برپایی مراسم اربعین حسینی با توجه به تعطیلی مراسم پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا دانست که در سراسر ایران برگزار خواهد شد. لطفی از مراسم محرم امسال به عنوان یک الگوی بسیار خوب به منظور برگزاری برنامه های دهه فجر یاد کرد که هم می توان به اصول بهداشتی پایبند بود و هم از وظایف دینی غفلت نکرد. وی ادامه داد: از ابتدای مهر طبق روال سال های گذشته کارگروه های تخصصی بزرگداشت مناسبت ها در استان ها و نهادهای مرکزی تشکیل خواهد شد و کارگروه ویژه ۱۳ آبان نیز همچون گذشته تشکیل می شود ولی باید توجه کنیم که مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی فقط به دانش آموزان و دانشجویان ارتباط ندارد و یک مراسم ملی و برای همه مردم است. علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما نیز در این نشست با اشاره به اهمیت اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی را باید سردار صلح و مقاومت بدانیم و نقش حیاتی او در برقراری صلح و امنیت در منطقه شاید ۵۰ سال دیگر مشخص شود. حجت الاسلام حمید احمدی معاون فرهنگی ستاد اربعین کشور نیز با اشاره به برنامه های این ستاد در ایام اربعین حسینی از برپایی پویش مهر همزمان با اول تا هفتم مهر ماه به منظور جمع آوری کمک های مردمی برای دانش آموزان بی بضاعت خبر داد. وی افزود: برنامه های امسال در فضای مجازی و در سطح بین المللی در سطحی وسیع خواهد بود و با همکاری صدا و سیما ۴۰ برنامه قرآنی برگزار خواهیم کرد. در این مراسم نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، عقیدتی سیاسی ارتش و مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان های مرکزی و قزوین پیشنهادهایی را برای هرچه بهتر برگزار کردن مناسبت های نیمه دوم سال به ویژه ایام الله دهه فجر و سالروز شهادت قاسم سلیمانی ارائه کردند.

بحرین برای قاریان زیارت عاشورا زندان برید

فعال بحرینی از صدور قرار بازداشت برای یک شهروند به اتهام قرائت زیارت عاشورا خبر داد. «یوسف الجمری» وبلاگ نویس و فعال فضای مجازی در توئیتی نوشت: دادستانی برای «ناجی احمد» قرار یک هفته بازداشت را به اتهام قرائت زیارت عاشورا صادر کرد. چند روز پیش نیز «عبد النبی السماک» شهروند دیگر بحرینی به اتهام خواندن زیارت عاشورا در حسینیه السماکین در منامه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

خطبای بحرینی بازداشت شدند

محمدالغریفی یکی از سخنرانان بحرینی به جرم اشاره به جنایات یزید بن معاویه بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. بازجو به این خطیب بحرینی اظهار کرده است: یزید بن معاویه مورد احترام گروهی از مردم است!. ملا قاسم زین الدین از دیگر خطبای بحرینی احضار شده است. همچنین «عبدالنبی السماک» یکی از قاریان بحرینی نیز به جرم قرائت زیارت عاشورا در مجلس عزای حسینی و علی رغم عدم قرائت فراز آخر این زیارت بازداشت شد. «ابراهیم شریف» از رهبران مخالفان بحرینی در واکنش به این بازداشت‌ها در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ادعای آزادی‎های دینی و اعتقادی با افزایش بازداشت‌ها و محاکمه خطبا و عالمان دینی همخوانی ندارد. وی افزود: متاسفانه اجداد بی‌سواد ما در پذیرش اختلافات فقهی و تاریخی بهتر از نسل تحصیل کرده‎ای که انتظار می‌رفت به مرحله پذیرش نظر دیگران رسیده باشند، عمل می‌کردند.

اتحادیه شیعیان سوئد در محکومیت جنایت مالمو بیانیه داد

به دنبال جسارت و توهین به قرآن مجید از سوی تعدادی از افراط‌گرایان در شهر مالمو در جنوب سوئد، اتحادیه شیعیان سوئد و مرکز اسلامی امام علی(ع) بیانیه‌ای مشترک را در محکومیت این حرکت ضد دینی صادر کردند. بیانیه اتحادیه شیعیان سوئد و مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم در واکنش به آتش کشیدن قرآن در شهر مالمو بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم

اتحادیه شیعیان سوئد و مرکز اسلامی امام علی (ع) به طور مستمر و با دقت جنایت به آتش کشیدن قرآن کریم و توهین به کلام وحی را که چند روز پیش در شهر مالمو در جنوب کشور سوئد رخ داد و همچنین خبرهای مربوط به احتمال تکرار این عمل زشت و محکوم در تاریخ ۱۲ سپتامبر را دنبال می‌کنند. افراط‌گرایان ضمن زیر پا گذاشتن قانون و بدون در نظر گرفتن احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان و مسلمانان سوئد که بخش قابل توجهی از جامعه این کشور را تشکیل می‌دهند، دست به این اقدام زدند. ما طی تماس‌ها و ملاقات‌های مختلف در روزهای اخیر، انزجار و ناراحتی خود را به اطلاع مسئولان وزارت فرهنگ، اداره حمایت از مراکز دینی، پلیس محلی، پلیس امنیت و وزارت خارجه سوئد به این عمل غیراخلاقی و غیرانسانی، که هدف از آن برانگیختن احساسات مسلمانان در سوئد به صورت خاص و مسلمانان جهان به صورت عام است، رسانده‌ایم. ما ضمن محکومیت این عمل ناشایست، از هیچ اقدامی در منع تکرار مجدد این اقدام نابخردانه دریغ نخواهیم کرد. همچنین از همه برادران و خواهران درخواست می‌کنیم که با حکمت و خرد با این اقدام مقابله کنند تا هیچ بهانه‌ای به دست بدخواهان داده نشود. اتحادیه شیعیان و مرکز اسلامی امام علی(ع) از هیچ تلاشی برای دفاع از حقوق مسلم مسلمانان و شیعیان اهل بیت (ع) در سوئد فروگذار نخواهند کرد و همواره با توکل به خدای متعال حامی و خدمتگزار جامعه مسلمان این کشور خواهند بود.

نیروهای مقاومت آتش به اختیار شدند

شیخ هاشم ابوخمسین گفت : نیروهای مقاومت اسلامی عراق خودشان برای اخراج نیروهای آمریکایی اقدام کردند و موشک های پی درپی تقریبا هرشب به پایگاه "التاجی" و پایگاه فرودگاه بغداد شلیک می کنند. با گذشت چند ماه از تصویب مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و بعد از رسیدن مصطفی الکاظمی به پست نخست وزیری عراق، هنوز هیچ گام عملی در اجرای این مصوبه برداشته نشده است و این در حالی است که در عملکرد سیاسی الکاظمی گرایش به محور غربی آمریکایی و دوری از محور مقاومت اسلامی مشاهده می شود.چندی پیش «هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده بود که مصوبه اخراج نظامیان اشغالگر، از لحاظ قانونی الزام‌آور نیست زیرا همه طیف‌های سیاسی عراق در پارلمان روی آن اجماع نکرده‌اند! همچنین در ادعایی عجیب، مرجعیت را حامی بقای اشغالگران در عراق خوانده بود.این اظهارات مشاور «مصطفی الکاظمی» با واکنش شدید احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله شماری از نمایندگان عراقی همراه شد. در حقیقت  پیش بینی های  نیروهای مقاومت اسلامی عراق در خصوص نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی محقق شده است. آنها قبل از رسیدن مصطفی الکاظمی به پست نخست وزیری پیش بینی می کردند؛ که او خائن بوده و اهل حمایت از وطن نیست و انتظار داشتند با حضور او  روابط  عراق با آمریکا ، فرانسه و انگلیس قوی تر شود و یا  توافق نامه اقتصادی چین و عراق به تعویق بیفتد و یا  روابط اقتصادی و امنیتی و برادری دو کشور برادر ایران و عراق ضعیف شود، که ضعیف هم شد و تمام این پیش بینی ها محقق شدند. از اول کتائب حزب الله اعلام کرده بود؛ که این نخست وزیر امانتدار و حافظ منافع عراق و مورد اطمینان مردم عراق نیست  و یک نخست وزیر شوم خواهد بود و تمام این پیش بینی ها را قبل از رسیدن او به نخست وزیری اعلام کردند. مخصوصا ابوعلی العسکری دبیر کل کتائب حزب الله و شیخ قیس خزعلی رسما و به طور مکتوب و در تلوزیون و در فضای مجازی از طریق توئیتر اعلام کردند؛ که این نخست وزیر مورد اعتماد ما نیست. خصوصا در مورد حفظ امنیت مهمان عزیز ما "سردار شهید حاج قاسم سلیمانی" که وی آن زمان مدیر کل اطلاعات عراق بود و هیچ وقت ممکن نیست هواپیما و تشکیلات هواپیمایی هدف قرار بگیرند، مگر با اطلاع مسوول اطلاعات، بنابراین الکاظمی آن زمان هم مورد اتهام رسمی کتاب حزب الله و عصائب اهل الحق قرار گرفت؛ چرا که معتقد بودند وی  در این جنایت دخالت داشته و یا اسرار تماس  ها و تحرکات سردار سلیمانی  و ابو مهدی المهندس را فاش کرده و به نوعی با آمریکایی ها در این خصوص هماهنگ بوده است. تقریبا طبق مقررات ماه ۶ سال آینده انتخابات عراق برگزار می شود و بعد از انتخابات ۳ تا ۴ ماه زمان هست تا در این پست باقی بماند و  تقریبا یک سال دیگر در حکومت عراق  وی حضور دارد. الکاظمی با رای و انتخابات روی کار نیامد  او یک شخصیت شناخته شده نیست و نه حزبی دارد و نه مجاهدتی و نه دارای موسسه یا سازمان  فرهنگی هست و اصلا نمی توان او را  با احزب و نیروهای مقاومت اسلامی مقایسه کرد. درباره او ادعا شده که خبرنگار بوده در حالی که در رشته خبرنگاری تحصیلاتی ندارد و رشته مدیریت و اقتصاد خوانده و تنها با هماهنگی سفارت آمریکا به پست های حساس در عراق رسیده است  و با تهدید و فشار خیانت رئیس جمهور به نخست وزیری رسید. متاسفانه هنوز هیچ گام عملی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق برداشته نشده است. فقط در ابتدای تصویب این مصوبه  صحبت هایی انجام شد و همانطور که در جریان سفر الکاظمی به آمریکا اظهاراتی در رسانه ها مطرح شد؛ که آن هم  به خاطر نزدیک شدن انتخابات آمریکا است . این درحالی است که اخیرا  وزیر دفاع عراق و مشاور نخست وزیر طی اظهاراتی اعلام کرد؛ که ما  نمی خواهیم در حال حاضر نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند و مدعی شد و دروغ بزرگی گفت که این موضوع خواسته مرجعیت و نیروهای مرجعیت شیعه عراق و  نیروهای مردمی و مقامات سیاسی و نظامی عراق است. مرجعیت با اقدامات الکاظمی در خصوص تعلل در اخراج نیروهای آمریکایی از عراق مخالف است و در رسانه های عراق نماینده شخصی نخست وزیر هم  ادعای وی را تکذیب و محکوم کرد و بارها از سوی شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در نماز جمعه خواسته و موضع مرجعیت در این خصوص اعلام شده است. اما نیروهای مقاومت اسلامی عراق خودشان برای اخراج نیروهای آمریکایی اقدام کردند و با موشک های پی درپی که تقریبا  هرشب به پایگاه التاجی و پایگاه فرودگاه بغداد شلیک می کنند و مخالفت خود را با حضور نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کردند و این موشک ها باعث شده تا  آمریکایی ها عقب نشینی کنند. واقعا  از جهت بهداشتی و پزشکی آمادگی وجود ندارد و امکانات بسیارضعیف است و بر اساس اخبار رسیده هیچ امکاناتی برای جلوگیری از گسترش این ویروس نیست و  اوضاع مردم عراق در این زمینه خیلی خطرناک است. البته مردم عراق در ایام دهه اول محرم و روز عاشورا این ایام را عزداری نموده و احیا کردند و حدود ۳ تا۴ میلیون نفر جمعیت در روز عاشورا در کربلا حضور داشت که امکان  فاصله گذاری اجتماعی میسر نبود و انشاء الله خداوند مردم عراق را حفظ نماید. اما در خصوص مراسم بزرگ اربعین حسینی خود مردم عراق در برخی از مناطق راهپیمایی خود را  آغاز کردند؛ اما با وجود اوج گیری ویروس کرونا و افزایش مبتلایان و فوتی ها در اثر این بیماری اوضاع عراق برای پذیرش مهمان خارجی مناسب نیست و بسیار خطرناک است و بیمارستان ها آلوده هستند و خود مردم عراق نیز از مراجعه به مراکز درمانی می ترسند. حقیقت این است که در  طول این ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته مشاهده کردیم، اثر مثبتی در اثر روابط عراق و کشورهای غربی بر روی وضعیت جامعه عراقی ندیدیم و نمی توانیم  به غربی ها اعتماد کنیم. هر زمان که عراق دست نیاز به  سمت آنها دراز کرد، آنها  پاسخی ندادند و خیانت کردند. در عمل مردم عراق خیری از فرانسه، انگلیس و آمریکا ندیدند و نشانه ای از پیشرفت و کمک فرانسه را در سطح جامعه، بیمارستان ها، مدارس و مراکز  ندیدیم. سفر اخیر رئیس جمهور فرانسه به عراق در حد تبلیغات رسانه ای بود و فکر نمی کنیم در بعد  اقتصادی، امنیت و آینده اقتصادی عراق موثر باشد، آن ها نمی خواهند عراق قوی، مستقل و پیشرفته شود.

اولین درس خارج نجف آغاز شد

درس خارج فقه حضرت آیت الله فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف آغاز می‌شود. درس خارج فقه حضرت آیت الله فیاض در نجف آغاز می‌شود. همچنین درس خارج اصول معظم له از چهارشنبه آغاز شده است. این دروس به صورت غیر حضوری ایراد می‌شود و از طریق وب سایت و کانال تلگرام رسمی دفتر منتشر می‌گردد. آخرین جلسه درس ایشان در تاریخ ۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۱ (اسفند ۹۸) ایراد شد و به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود. حضرت آیت‌الله شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید برجسته شیعه می باشند که آثار فقهی و اصولی مهمی دارند. «محاضرات فی اصول الفقه» تقریر درس حضرت آیت‌الله خویی و «تعالیق مبسوطة» در شرح عروة الوثقی از جمله این آثار است.

ترکیه هم به جمع ضد موهنین پیوست

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای، تظاهرات دیروز، ۲۰ شهریورماه، گروهی از اسلام‌هراسان در سوئد و سوزاندن نسخه‌ای از قرآن را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما بی‌احترامی به کتاب مقدس خود از سوی یک گروه نژادپرست در استکهلم را محکوم می‌کنیم. در ادامه این بیانیه آمده است: متاسفانه دیده می‌شود که بی‌احترامی به اسلام رواج یافته و کشورهای اسکاندیناوی به بهانه آزادی بیان نتوانسته‌اند مانع آن شوند. دولت سوئد، مجوز راهپیمایی برای این گروه افراطی صادر نکرد، اما آن‌ها به صورت غیرقانونی تظاهرات ضداسلامی خود را در منطقه مسلمان‌نشین استکهلم برگزار کردند. اعضای حزب راست‌گرای «Stram Kurs» دانمارک در این تظاهرات، نسخه‌ای از قرآن کریم را در منطقه «رینکبی» واقع در حومه شهر استکهلم به آتش کشیدند. وزارت خارجه ترکیه با اشاره به دو حمله نژادپرستانه و ضداسلامی در نیوزیلند و نروژ در سال‌های اخیر که منجر به کشته‌شدن ۱۰۰ نفر شد، اعلام کرد: اگر جلوی چنین جریانات افراطی گرفته نشوند، چنین حملاتی باز هم تکرار خواهد شد.

قرآنیان در محکومیت هتک حرمت مقدسات یک‌صدا شدند

در روزهای ابتدایی این هفته و با توجه به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن و پیامبر اکرم(ص) از سوی نشریه فرانسوی، شاهد موضع‌گیری‌های افراد، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی و نیز تشکل‌های مردم‌نهاد و همچنین برپایی جلسات شوراهای تصمیم‌گیر قرآنی در بخش‌های مختلف بودیم، به طوری که اخباری از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دو کمیسیون از مجموع کمیسیون‌های آن مخابره شد. برگزاری نشست هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز اعلام زمان برپایی مرحله کشوری و بین‌المللی مسابقات قرآن از جمله مهم‌ترین عناوین هفته بود. در ادامه نگاهی گذرا به این رویدادها خواهیم داشت. پس از هتک حرمت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر(ص)، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این حوزه در کنار دستگاه‌های عمومی کشور این اقدام هتاکانه را محکوم کردند. از جمله این سازمان‌ها، سازمان دارالقرآن الکریم بود که با انتشار بیانیه‌ای هتک حرمت مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) و قرآن را به شدت محکوم کرد. در حالی که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد روزهای نسبتاً کم‌خبری را پشت سر می‌گذارد، در این هفته شاهد انتشار خبری درباره مؤسسات بودیم که بر اساس آن مؤسسات تا اطلاع ثانوی، حق راه‌اندازی شعبه نخواهند داشت. بر همین اساس مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: این روند تا زمان ابلاغ آئین‌نامه ساماندهی شعب، که مهرماه به تصویب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت می‌رسد، ادامه خواهد داشت. رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به احتمال برگزاری مرحله پایانی سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به صورت غیر حضوری گفت: تمامی دستگاه‌های دانشگاهی تا پایان آذرماه جشنواره داخلی خود را برگزار کنند تا شرایط لازم برای برگزاری جشنواره ملی فراهم شود. بحرالعلوم درباره وضعیت برپایی حضوری یا غیرحضوری جشنواره ملی گفت: راه‌کارهایی در نظر گرفته شده، اما هنوز در حال بررسی بیشتر شرایط هستیم تا مسابقات را با حداقل حضور برگزار کنیم، اما برگزاری غیر حضوری محتمل‌تر است. یک‌سری از بخش‌های جشنواره ملی به صورت ارسال آثار است و از قبل نیز غیرحضوری برگزار می‌شد. برخی بخش‌ها همچون آوایی، که مبتنی بر حضور شرکت‌کننده است، می‌تواند به صورت ارسال فایل برای دبیرخانه انجام شود. در این صورت فینال و اهدای جوایز را می‌توان با حضور حداقل شرکت‌کنندگان برگزار کرد. امسال وزارت بهداشت، میزبان جشنواره ملی شده است.

زمان برپایی مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن اعلام شد

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تلاش برای برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن و همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: مرحله کشوری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در آبان‌ماه، مصادف با ایام ربیع و ولادت پیامبر اکرم(ص) برگزار شود. وی افزود: این‌ مرحله از مسابقات با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا این دستورالعمل به بهترین نحو ممکن اجرا شود تا مشکلی برای شرکت‌کنندگان به وجود نیاید. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد دلایل حضوری شدن مسابقات بیان کرد: با توجه به اینکه سطح فنی مسابقات کشوری بسیار بالاست، در جمع‌بندی‌ها به این نتیجه رسیدیم که با رعایت کامل شیوه‌نامه بهداشتی می‌توانیم مسابقات را به صورت حضوری برگزار کنیم. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: طی روزهای گذشته، پیشنهادی به ریاست محترم سازمان ارائه دادیم و در آن بر امکان برگزاری غیرحضوری مسابقات بین‌المللی با توجه به زیرساخت‌های موجود تأکید شد که مورد موافقت ایشان قرار گرفت. دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی در بهمن‌ماه و ایام دهه فجر برگزار خواهد شد، اظهار کرد: اگر مسابقات برگزار شود، اولین کشوری خواهیم بود که به صورت غیرحضوری و از بستر فضای مجازی، چنین کاری را انجام می‌دهد. هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای این کار هستیم تا با یاری خدا بتوانیم سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را بدون وقفه برگزار کنیم .قره‌شیخلو در پایان اظهار کرد: پس از نهایی شدن زمان‌بندی دقیق، جزئیات بیشتری از مسابقات طی یک نشست خبری تشریح خواهد شد. یادآور می‌شود، سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بر اساس تقویم، باید به ترتیب در فروردین‌ و شهریورماه برگزار می‌شدند که شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن باعث تعویق چندماهه این رقابت‌ها شد.

آستان حسینی برای هفتمین جشنواره بین‌المللی «تراتیل سجادیه» اعلام آمادگی کرد

شیخ علی القرعاوی، معاون رئیس بخش فعالیت‌های عمومی آستان در این باره گفت: این جشنواره با اتخاذ تدابیر و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با انتشار ویروس کرونا و با شعار «امام سجاد(ع)؛ علم و عبادت» برگزار می‌شود. وی افزود: این جشنواره متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود، به‌طوری که برخی از شرکت‌کنندگان به صورت مجازی و شخصیت‌های استان کربلا نیز به صورت حضوری در آن شرکت دارند. شیخ علی القرعاوی تصریح کرد: جلسات پژوهشی، مسابقه عکاسی «خطوة»، نمایشگاه پروژه‌های آستان حسینی و اقدامات این آستان در مقابله با کرونا، اجرای نمایشنامه با موضوع شخصیت امام سجاد(ع) و نمایشگاه کتاب از بخش‌های این جشنواره به‌شمار می‌رود. معاون رئیس بخش فعالیت‌های عمومی آستان حسینی گفت: در این جشنواره همچنین از انتشار کتابی با نام امام سجاد(ع) رونمایی می‌شود. یادآوری می‌شود، ششمین جشنواره بین‌المللی «تراتیل سجادیه» سال گذشته با مشارکت شخصیت‌های دینی، اجتماعی و دانشگاهی از  ۱۴ کشور جهان در حرم امام حسین (ع) برگزار شد. این جشنواره همه ساله همزمان با سالروز شهادت امام سجاد (ع) در ۲۵ محرم برگزار می‌شود و «عدالت اجتماعی در رساله حقوق امام سجاد(ع)» شعار سال گذشته این مسابقات بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 0
    این نتیجه عدم موضع گیری صریح و شفاف(مسامحه کاری) حوزه و حوزویان است نسبت به حرفهای امثال محمد سروش و سید کمال و ...پس باید از حوزه شروع کرد.