جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ذوالفقاری

حوزه/ حجت الاسلام ذوالفقاری گفت: رسالت حوزه علمیه همان مسئولیت انبیا و اهل بیت(ع) است، که در قرآن ترسیم شده است.

حجت الاسلام احمد ذوالفقاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، گفت: از رسالت های اصلی حوزه های علمیه، مسئله تهذیب و تزکیه مردم، تبیین معارف دینی و اسلامی، تربیت و هدایت انسان ها و در نهایت مسئولیت حاکمیت بر مردم در قالب نظام ولایت فقیه است.

وی افزود: اهمیت حوزه های علمیه در ادامه دادن مسیر انبیاء و اهل بیت(ع) و روشن نگه داشتن چراغی که انبیاء و اهل بیت(ع) بر افروخته اند، است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین اظهار کرد: طبیعتاً چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت، به عده ای نیاز داریم که به تعابیر قرآن در زمینه مسئولیت هایی که پیامبر و اهل بیت(ع) داشتند، متخصص شوند و مردم را به آن مسیری که آنها مشخص کرده اند راهنمایی کنند.

حجت الاسلام ذوالفقاری با بیان فواید طرح مطالعاتی که در این مدرسه اجرا می شود، عنوان کرد: طرح مطالعاتی که ما در نظر گرفتیم یکی از عوامل مؤثر برای رسیدن به اهداف و آرمان هایی است که به نظر ما در حوزه های علمیه پیگیری می شود.

وی ادامه داد: از جمله آن آرمان ها و اهداف این است که ما باید مردم را به معرفت زایی سوق دهیم و تربیت کنیم.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین خاطرنشان کرد: طبیعتاً تربیت و تعلیم تقوا از طریق کلاس و آموزش های رسمی در غالب یک نظام آموزشی ممکن و مقدور نیست و به همین دلیل به نظر آمد بحثی از معارف اسلامی باید از طریق سیر مطالعاتی به طلاب منتقل شود تا یک سری از فوائدی که ما در این زمینه در نظر داشتیم تحقق پیدا کند.

حجت الاسلام ذوالفقاری به بیان فوائد این طرح مطالعاتی پرداخت و بیان کرد: از جمله فوائد این طرح، بدین شرح است:

۱- ایجاد فرهنگ کتابخوانی،

۲- ایجاد توانایی علمی در طلاب در جهت حضور در عرصه های فرهنگی وتبلیغی و برای دفاع از دین در برابر اندیشه های معارض،  

۳- تعمیق فکر دینی یعنی آن بخشی که از نظام آموزشی رسیمی حوزه به طلاب منتقل می کند یک لایه ای است که به نظر می آید که در بخشی ودر برخی قسمت ها عمق پیدا می کند،  

۴- انتقال یک نگرشی نسبتاً جامع و کامل از زوایای مختاف دین به طلاب،

۵- شناسایی استعدادهای طلاب مثل مباحث سیاسی، کلامی، تربییتی و مسائل اخلاقی،

۶- کسب مهارت های تجزیه وتحلیل معارف دینی است،

۷- ایجاد آمادگی و پیش زمینه های لازم در امر تبلیغ با تأکید بر مبانی دینی،

۸- ایجاد نشاط و شادابی علمی در میان طلاب،

۹- ایجاد فرهنگ سیر مطالعاتی در میان اقشار مختلف مردم،

۱۰- شناخت کتاب های مختلف دینی.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین عنوان کرد: استفاده از ظرفیت های ممکن نظام آموزشی با یک محدودیت هایی مواجه است، در واقع ما ۵ ساعت کلاس آموزشی داریم طبیعتاً با این ساعت محدود نمی توان توقع داشت که شخص اسلام شناس شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha