سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
عابدینی

حوزه/ امام جمعه قزوین با بیان اینکه خدای متعال عزت خود را در جاهایی قرار داده که باید آنها را کسب کنیم، گفت: باید بدانیم تمام عزت‌ها نزد خداست. هرکسی اراده کرده عزت کسب کند باید بداند که تمام عزت‌ها نزد خداست و برای کسب عزت دین خدا را پذیرفته و ملتزم به مبانی دین باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در برنامه «سروش آسمانی» که هرجمعه از شبکه قزوین پخش می‌شود، با عرض تسلیت مصائب اهل بیت علیهم السلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم به صورت فراوان خدای متعال فرموده هرچه عزت هست نزد خداست و بازار عزت در مال دنیا و مقامات دنیوی و در دستان مردم نیست، اگر تمام عمر خود را در دنیا بدون محور دین و خداوند به دنبال عزت باشی عزتی نصیب ما نمی‌شود.  

وی تصریح کرد: باید بدانیم تمام عزت‌ها نزد خداست. هرکسی اراده کرده عزت کسب کند باید بداند که تمام عزت‌ها نزد خداست و برای کسب عزت دین خدا را پذیرفته و ملتزم به مبانی دین باشد.  

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در آیه ۲۶ سوره آل عمران می‌خوانیم ای پیامبر به مردم بگو مالک الملک خداست و همه چیز به فرمان خداست و همه چیز به مشیت خدا رقم می‌خورد و به هرکس بخواهد قدرت و پادشاهی می‌دهد و از هرکس بخواهد این قدرت‌ها را می‌ستاند و به هرکسی بخواهد ذلت می‌دهد.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: سوره آل عمران به ما می‌فهماند که باید به گونه‌ای رفتار کنیم که خدای متعال ما را بخواهد تا به ما عزت بدهد. خدای متعال عزت و ذلت را براساس قومی و طائفه ای و پارتی بازی به کسی نمی‌دهد و عزت را به ظالمان و منافقین و دروغگویان و قدرت طلبان و مشرکان نمی‌دهد.  

وی بیان کرد: خدای متعال به انسان‌های باکرامت و اهل رحمت و محبت و با صداقت و اهل ایمان و قدرت عزت می‌دهد و به معاندان و ظالمان و مشرکان و منفعت طلبان ذلت می‌دهد.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: در حقیقت خدای متعال به بندگانی که دوست دارد عزت عطا می‌کند، بنابراین ما باید بندگی خدا را بجای بیاوریم و تسلیم مبانی الهی و اسلام باشیم. خدا می‌فرماید عزت تنها نزد خدا و پیامبرش است باتوجه به این سخن الهی باید رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم.  

راه‌های کسب عزت 

امام جمعه قزوین با بیان اینکه خدای متعال عزت خود را در جاهایی قرار داده که باید آنها را کسب کنیم، گفت: سیره و شیوه زندگی حضرت رسول اکرم(ص) یک مسیر برای کسب عزت است، زیرا خداوند فرموده عزت نزد پیامبر است و از سوی دیگر درجه ایمان و مومن بودن ما نشان از عزت ما دارد.  

 وی عنوان کرد: عامل دیگری برای کسب عزت، ارتباط با قرآن کریم است. آیات الهی منبع عزت است اگر ما ارتباط با این کلام الهی گرفتیم و صادقانه این قرآن را در زندگی پیاده کردیم به سمت عزت حرکت کرده ایم. خداوند آیات قرآنی را همچون بسته‌های عزت برایمان قرار داده که می‌توانیم به خدا نزدیکتر شویم.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: مسیر دیگر برای کسب عزت تقواست، تقوا یعنی هرکجا که نیاز است خدا ما را آنجا ببیند حاضر باشیم و هرکجا نباید حضور داشته باشیم در آنجا نباشیم. خدا می‌خواهد ما را در پای درس قرآن و اسلام و احترام به پدر و مادر و حمایت از مستضعفان و مبارزه با ظلم و حمایت از جریان مقاومت ببیند.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه ‌اطاعت از اولی‌الامر یکی دیگر از راه‌های کسب عزت است، خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) و چهارده معصوم(ع) اولی‌الامر هستند که باید از آنها اطاعت کنیم. در زمان غیبت، امام راحل و رهبر معظم انقلاب اولی‌الامر محسوب می شوند چرا که شخصیت‌هایی فقیه و شجاع و بصیر هستند. 

امام جمعه قزوین اظهار کرد: شاید افرادی را در زندگی ببینیم که دارای مقامات دنیوی و مال و قدرت هستند، اما اهل ایمان نیستند، این افراد عزت کاذب دارند و نزد مردم و خدا عزت ندارند.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: کظم غیظ یکی دیگر از راه‌های کسب عزت است. گاهی براساس عصبانیت و تندی رفتاری می‌کنیم که ایمان و اعتقاد خدا را زیر سؤال می‌بریم. گاهی مشکلات اقتصادی به ما فشار می‌آورد که براساس غفلت این خون‌های شهیدان که در راه حفظ امنیت ریخته شده را فراموش می‌کنیم و با خشم و عصبانیت اسلام و انقلاب را مقصر می‌دانیم اما متوجه نیستیم که انتخاب‌های اشتباه خودمان و عدم مدیریت برخی مسئولان زمینه ساز این مشکلات شده است. در روایت آمده است که هیچ بنده ای نیست که خشم خود را فرو بخورد مگر اینکه خداوند در دنیا و آخرت به او عزت بدهد.  

وی بیان کرد: امیرمومنان(ع) فرموده اند هرکس از هرچیزی گمان کند که به عزت رسیده، یعنی از مال دنیا و ثروت و مقام، این موارد جز ذلت چیزی نیست. همچنین هرکس از غیرخدا به عزت برسد در همان عزت دروغین به ذلت خواهد رسید. منافقین و شاه دوران پهلوی و بنی صدر همه در مسیر ذلت حرکت کرده و خود را ضایع کردند.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند "چیزی مثل طمع انسان را خوار نمی‌کند. " در روایت می‌خوانیم که عزت نفس ما به اندازه ای ارزشمند است که نباید آن را به مسائل دنیوی بفروشیم. خدا ما را آزاده آفریده بنابراین نباید خود را برده چیزی بکنیم.  

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرموده اند خدا اختیار هرچیزی را به انسان داده است مگر از بین بردن عزت نفس او را، خدا به هیچ کسی اجازه نداده که عزت و آبروی خود را تخریب کند.  

وی تصریح کرد: یکی از یاران امام حسن مجتبی(ع) از ایشان پرسیدند، ذلت چیست؟ ایشان فرمودند اینکه تو از صداقت ترس داشته باشی و بجای زندگی صادقانه از صداقت بترسی.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به مناسبت‌های هفته پیش یادآور شد: سالروز ارتحال آیت الله مرعشی(ره) را در هفته پیش رو داریم. ایشان شخصیتی بسیار مخلص و بزرگ بود و حج نرفت و نماز و روزه استیجاری گرفت تا کتابخانه بزرگی را برای شیعه راه اندازی کرد.  

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ارتحال آیت الله خویی(ره)، مجتهد بزرگ شیعه، سالگرد وفات سلمان فارسی و شهادت عمار یاسر که در سن ۹۳ سالگی همچون جوانی با بصیرت و دانا در رکاب امام علی(ع) بود، از مناسبت‌های دیگر تاریخی است.  

وی افزود: شهادت شهید هاشمی‌نژاد به دست منافقین، شهادت سرداران بزرگ اسلام نامجو و فکوری و کلاهدوز از دیگر مناسبت‌های تقویمی است که امیدواریم انس همه این عزیزان با سیدالشهدا(ع) زمینه‌ساز ترفیع درجه شان نزد خدای متعال باشد.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اضافه کرد: همچنین روز ایمنی و آتش نشانی هم جزو دیگر مناسبت‌هاست از این سربازان تلاشگر حوزه ایمنی و امنیت قدردانی می‌کنیم.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: درگذشت آیت الله ممدوحی که از بزرگان علم و دانش بودند، همچنین شهادت پاسدار و جانباز گرانقدر، همراه و همرزم شهید سلیمانی، سردار خدادی را گرامی می‌داریم، از خدای متعال می‌خواهیم ارواح همه را با شهدا محشور کند و امیدوارم بتوانیم قدردان حماسه آفرینی دفاع مقدس باشیم و قدردان چهلمین سالگرد دفاع مقدس و دستاوردهای آن باشیم.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha