جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی

حوزه/امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سفر سفیر انگلیس به یزد، گفت: وزارت امور خارجه که رسما اعلام می‌کند ما در جریان این دعوت نیستیم و از طرفی این‌ افراد بدون دعوت وارد یک استان نمی‌شوند، مهم ترین نکته اینکه پشت پرده این جریان چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کام مدرسی در خطبه‌های نمازجمعه بخش مرکزی یزد در« دهنو» که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد پس از توصیه به رعایت تقوا اظهار داشت: درآستانه اربعین امام حسین (ع) قرار داریم و باید درس‌ها و عبرت‌های عاشورا را مورد توجه قرار دهیم.

وی با یادآوری پرسش تاریخی«چرا کوفیان امام حسین (ع) را تنها گذاشتند و یاری نکردند»در پاسخی تحلیلی گفت: مردم این شهر چند ویژگی داشتند که باعث شد امام حسین (ع) تنها بماند، اولین اینکه در شناخت امام خود که حق مطلق بود ناتوان بودند و چون نتوانستند امام زمان خودشان را بشناسند  به همین دلیل نسبت به آن حضرت هم کوتاهی ورزیدند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: دومین دلیل عدم همراهی کوفیان با امام  اینکه دین را با تعصبات قومی و قبیله‌ای مخلوط کرده و به همین دلیل با یکدیگر در موضوع حق  تفاهم و همدلی نداشتند لذا باطل بر آن‌ها سوار شد و آن‌ها هم مجبور به سواری دادن بر باطل شدند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تصریح کرد: سوم اینکه کوفیان اهل تفکر و تبادل نظر نبودند و اگر مختصری با هم اختلاف پیدا می‌کردند سریع دست به شمشیر می‌شدند و البته این خصوصیت مردم کوفه نبود و آن را از عرب جاهلی به  ارث برده بودند.

وی در خصوص چهارمین دلیل اضافه کرد: علما و بزرگان کوفه زمان شناس نبوده و دین را تنها در انجام عبادات خلاصه کرده بودند در واقع جایی که باید سکوت می‌کردند قیام می‌کردند و جایی که باید قیام می‌کردند سکوت می‌کردند و نمونه بارز آن نیز در رابطه با قیام سیدالشهدا (ع) بود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد پنجمین دلیل را دنیازدگی کوفیان نام برد و گفت:  اقتصاد خودشان را هم از طریق حکومت زمان به وسیله تقسیم ماهیانه دریافت می‌کردند و لذا بزرگان قبیله وقتی دیدند ممکن است قبیله خودشان از لحاظ ارتزاق مشکل پیدا کند با توجه به حساسیت‌های قبیله ای تسلیم شدند و گفتند نمی‌توانیم ارتزاق خانواده و قبلیه خودمان را تحت الشعاع قرار دهیم و لذا به دلیل اینکه اقتصادی مستقل نداشتند بر همین مبنا ضربه خوردند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی در بخش دیگری از خطبه های امروز اظهار داشت: امروز در  کشور با پول متغیر مواجه هستیم، یعنی پولی که ارزش آن دائما و سریعا در حال تغییر است و این بدترین نوع مدیریت در اقتصاد کلان کشور است، چراکه هم باعث افت ارزش پول ملی می‌شود و هم باعث تورم و گرانی شدید و هم درآمدهای جمع زیادی را کاهش خواهد داد و سرمایه‌های جمعی را افزایش می‌دهد و این فاصله طبقاتی را بسیار زیاد می‌کند.

وی ابراز کرد: ما هیچ مدیریتی را در طول انقلاب با این نوسان، تورم، عدم نظارت و کوتاهی در مدیریت ندیده بودیم و مردم نیز تجربه نکرده بودند، چرا مدیران نسبت به امضاهای خود در اقتصاد وفادار نیستند مگر امضای مدیرکل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در پای پول‌های کاغذی ما فقط جنبه زیبایی دارد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد هشدار داد: آیا نباید صاحبان این امضاها و مسئولیت‌ها ارزش پول را نیز تضمین کنند و به نظر می‌رسد مفهوم امضا این دو شخصیت در پای پول یعنی ما داریم ارزش و پشتوانه این پول را تضمین می‌کنیم، اما هیچ حرکتی از سوی آن‌ها برای تضمین و تعیین ارزش پول دیده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی بیان کرد: ملت ما نسبت به این جریان بی وفایی‌ها دیده و نگرانی‌های زیادی را تجربه می‌کند که البته  پشتمان به خدای متعال گرم است و امیدواریم که اقتصاد کشور از دست مدیران کم توجه نجات پیدا کند.

*پشت پرده جریان سفر عناصر نامطلوب به یزد

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر برخی سفرای کشورهای بیگانه به استان یزد گفت: با توجه به حضور عناصر نامطلوب در شهر یزد به اسم گردشگری آن هم در شرایط کرونایی که وضعیت قرمز است، چندسؤال در اینجا مطرح است و مهم ترین نکته اینکه پشت پرده این جریان چه کسانی هستند؟

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: وزارت امور خارجه که رسما اعلام می‌کند ما در جریان  این دعوت نیستیم و اما از طرفی این‌ افراد هم بدون دعوت و پشتوانه وارد یک استان نمی‌شوند و حضور عناصر نامطلوبی که در ماجرای ۹۸ توسط افرادی هنگام نقض عهدشان گرفتار شدند و ماهیت آن ها بر همگان نیز روشن شد که این ها عنصر نامطلوبی برای کشور ما هستند مثل سفیر انگلیس.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یادآور شد: البته ما عرف دیپلماتیک را کاملا می‌پذیریم و باید به آن توجه کنیم، اما عناصر نامطلوبی که با سفرهای متعدد جز خسارت برای استان  و زیان برای مردم چیز دیگری را به همراه نداشتند  نیز کار درستی نیست.

وی اذعان کرد: این کشورهایی که در حال حاضر سفرای آن‌ها در کشور ما دارند به راحتی زندگی می‌کنند اما  دائما برای تضعیف نظام ما  در مجامع بین المللی هم به صورت دولتی و هم  فردی  تلاش می‌کنند؛ مردم ما از این عناصر نامطلوب بی وفایی دیده اند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد هشدار داد: حضور این‌ها در یزد می‌تواند برای مدیریت اغتشاشات به نفع آن‌ها مؤثر باشد، از حساسیت های مردمی و بعضی از مدیران در شورای تأمین استان نسبت به این موضوع سپاسگزارم.

وی ادامه داد: امیدوارم این سفرها بتواند مدیریت شود و ما با رعایت عرف دیپلماتیک نیاز به سفر کسانی داریم که برای استان ما توسعه، فکری، اشتغال، اقتصاد و حرکتی نو را  همراهی و کمک کنند و نه اینکه بیایند و نکات ضعف ما را شناسایی کنند و بعد در توئیت‌های خودشان در فضاهای مجازی منتقل و منتشر کنند و حتی نشست و برخواست هایشان را از جنسی مشکوک رقم بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در خصوص تأسیس جاده سلامت که حد فاصل یزد و تفت برای دوچرخه سواری ایجاد شده است، گفت: از کسانی که در این زمینه سرمایه گذاری، اقدام و برنامه ریزی کردند  از جمله استانداری، شهرداری و شورای شهر  برای سلامت جوانان و ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری سالم نیز تقدیر می شود.

وی خطاب به مسئولان شورای شهر گفت: اگر نگویند امام جمعه بخش و روستا چه ربطی به شهر دارد، اگر نگویند امام جمعه کج فکر دوباره چه می‌خواهد بگوید؟لازم به توجه است نسبت به مسائل جامعه همه ما مسئولیم و باید در این زمینه پاسخگوی یکدیگر باشیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ابراز کرد: چه  فردی امام جمعه بخش باشد چه امام جمعه روستا یا شهر باشد یا هر فرد و مقام دیگری، حق دارد دیدگاه‌های خود را با تأمل و دقت بیان کند.

وی افزود:  توصیه ام  به بعضی از عزیزان شورای شهر با توجه به حرکت‌هایی که دارد صورت می‌گیرد این است که به اسلام توجه بیشتری داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی بیان کرد: بیشترین واژه ای که امام از آن استفاده کردند واژه اسلام بود، «چرا می‌خواهید از دامن اسلام خودتان را دور کنید و به دامن غیرمسلمانان پناه بیاورید، به دامن اسلام پناه بیاورید و از غیر اسلام و غیر مسلمانان دل بکنید و اینقدر آبروی خودتان را در گرو غیرمسلمانان قرار ندهید».

وی تأکید کرد: اینقدر سابقه خود را با رفت و آمد با افراد غیر مسلمان خراب نکنید و هر کسی حد و اندازه ای دارد و این حد را باید با دیدگاهی که دارد معلوم کرد، مسلمانان حد و حقوقشان معلوم است و غیر مسلمانان هم معلوم و نباید غیرمسلمان بر مسلمان سلطه پیدا کند و در آداب اجتماعی و برنامه‌های جمعی جلو انداخته شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: همین اندازه به صورت سربسته عرض می‌کنم ما نباید به جای اینکه ترویج اسلامی را داشته باشیم، ترویج غیراسلامی را برای خودمان شعار قرار دهیم، گرچه در کنار آن هم ترویج های اسلامی خواهیم داشت اما به هر حال شما باید گرایش به اسلام کامل داشته باشید  زیرا  شعارهای بین اسلام و کفر درست نخواهد بود.

وی، راهپیمایی اربعین را یادآور شد و گفت: امسال متأسفانه توفیق حضور در جریان و راهپیمایی اربعین را نداریم و در ایران اسلامی هم با توجه به شرایط ویروس کرونا اصلا لازم نیست راهپیمایی صورت گیرد و هر چه مسئولین بهداشتی مطرح می‌کنند باید مورد  توجه قرار داد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد پیشنهاد کرد: ما می توانیم موکب‌هایی ر ا جایگزین طرح‌های سال گذشته کنیم، یعنی موکب‌هایی که سلامت برای مردم  تبیین سلامت کنند و روش برخورد با بیماری کرونا را همراه با توزیع لوازم بهداشتی در پی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ابراز کرد: امروز نیت مردم ما این بوده است که در راهپیمایی اربعین حضور داشته باشند قطعا کسانی که نیت خالصانه داشته اند از این ثواب نیز بهره مند خواهند شد ولی اگر در کنار همین جریان در شهر هر خانه‌ای را در روز اربعین زیارتگاه و عزاخانه ای کنیم برای سیدالشهدا همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: هر دو ثواب را برده ایم.

وی ابراز کرد: اگر با همین پاهای پیاده ای که برای اربعین حرکت می‌کردیم، امروزبرای کمک به دیگران و حل مشکلات معیشتی بخشی از جامعه که واقعا در تنگنا هستند قدم برداریم بسیار ارزشمند است و حل مشکلات و کمک به تأمین هزینه‌ درمان بیماری‌های سخت نیز اقدامی بسیار خوب و به جا خواهد بود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد از همراهی مردم در این زمینه سپاسگزاری کرد و افزود: باز هم تأکید می کنم  سعی کنید در این رابطه آنچه را که مد نظر رهبر معظم انقلاب و ستادکرونا است برای حفظ سلامت جامعه و ریشه کن کردن بیماری منحوس کرونا مورد توجه قرار داده و رعایت کنید.

مدرسی در پایان خطبه های امروز نماز جمعه بخش مرکزی یزد از همه  برگزار کنندگان برنامه‌های هفته دفاع مقدس، به ویژه از مجریان طرح های دهکده مقاومت و عزیزان سپاه پاسدران انقلاب اسلامی استان به خاطر این اقدام ارزشمند قدردانی کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد AU ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    قبل از شروع آشوبها در سوريه سفير امريكا در دمشق فردي بنام فورد بود كه سفرها و ديدارهاي زيادي با قبايل و روستاييها و افرادي در مناطق خارج از محل ماموريتش در دمشق داشت كه وقتي دولت سوريه از آنها مطلع شد و به اين سفرهاي مشكوك اعتراض كرد كه بسيار دير شده بود و او تحريكهاي خودش و قولهايي براي مسلح كردن و حمايت به معارضين داده بود و شبكه خود را بكمك اسرائيل و عربستان ساخته بود