جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اهانت به بزرگان اهل سنّت و دیگران، اثبات تشیّع نیست و خلاف سیره ی ائمّه(ع) است. اینکه شما می بینید رادیوها یا تلویزیون هایی در دنیای اسلام به وجود می آید که با عنوان شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّه فِرق اسلامی بدگویی کنند، بودجه آنها بودجه خزانه داری انگلیس است؛ این شیعه انگلیسی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تبریز حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در برنامه  پیام با تبیین ذات تقریبی و وحدت گرای اسلام ناب محمدی(ص)، گفت: امامین انقلاب همواره به طور نظری و عملی، پیگیر تقریب و وحدت جهان اسلام بودند و تصریح فرموده اند «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان ها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه از منظر امامین انقلاب قضیه شیعه و سنی اصلاً در کار نیست، ما همه با هم برادریم، ادامه داد: امامین انقلاب در این موضوع، تنها به توصیه و فراخوان بسنده نکردند و به طراحی و تعیین راهبردهای وحدت اسلامی نیز اهتمام داشته اند.

وی ادامه داد: نامگذاری هفته میلاد رسول اکرم (ص) به «هفته وحدت»، معرفی قرآن به عنوان محور اجتماع امت اسلامی، ابتکار روز جهانی قدس، تبیین حج ابراهیمی، معرفی جنبه وحدت آفرینی عید غدیر، نامگذاری روز آتش سوزی مسجد الاقصی به روز جهانی مسجد، هشدار در رابطه با دشمن واحد جهان اسلام، افشاء و مبارزه علیه جریانهای تفرقه افکن در جهان اسلام نظیر جریان های تکفیری، اهل سنت آمریکایی، تشیع انگلیسی، تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، برگزاری کنفرانس های بین المللی وحدت که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، از مصادیق عملی تعیین راهبردهای وحدت اسلامی از سوی امامین انقلاب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به جریان های وحدت ستیز، از جمله تشیع انگلیسی گفت: دست های اندک که با عنوان «ولایتی ها»، یا «اسلام برائتی» با شعار صیانت از مرزهای اعتقادی شیعه وجه تقریب را نپذیرفتند و با برگزاری آئین هایی به اسم «عیدالزهراء و یا «غدیر ثانی» و با نامگذاری هفته برائت در صدد موضع گیری سیاسی برابر انقلاب و نظام اسلامی هستند.

وی تعیین هفته ای به نام هفته برائت، توهین به برخی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله، همچنین ابداع دهه های عزاداری در کنار دهه اول محرم، ترویج نوع موهن عزادارای برای سیدالشهداء علیه السلام مثل قمه زنی، تیغ زنی را هم از جمله تلاش های مخالفان وحدت امت اسلامی برشمرد و ادامه داد: اهانت به بزرگان اهل سنّت و دیگران، اثبات تشیّع نیست و خلاف سیره ی ائمّه(ع) است. اینکه شما می بینید رادیوها یا تلویزیون هایی در دنیای اسلام به وجود می آید که با عنوان شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّه فِرق اسلامی بدگویی کنند، بودجه آنها بودجه خزانه داری انگلیس است؛ این شیعه انگلیسی است.

امام جمعه تبریز با یادآوری اینکه پیشینه رویکرد تقریبی انقلاب اسلامی، به اندیشه های مرحوم آیت الله بروجردی باز می گردد، گفت: هدف آیت الله بروجردی از تقریب و وحدت، نه ذوب کردن مذهبی در مذهبی دیگر، بلکه بیان مشترکات میان دو گروه اسلامی برای وحدت و همدلی امت اسلام به عنوان یکی از راه های قدرتمندی اسلام در مقابل دشمن مشترک مسلمین جهان بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: ایشان تا آخرین روزهای حیات شان، با درک صحیح از موقعیت جهان اسلام، سعی می کرد از عواملی که وحدت مسلمین را به خطر می اندازد، جلوگیری کند.

وی گفت: سرانجام تلاش های آیت الله بروجردی، منجر به فتوای شیخ شلتوت رئیس دانشگاه الأزهر و مفتی اعظم مصر مبنی بر رسمیت مذهب شیعه اثنی عشری، جواز عمل به فقه آن همانند مذاهب اربعه و اختصاص کرسی تدریس برای مذهب تشیع به عنوان یکی از مذاهب بزرگ اسلامی شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha