سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله موسوی همدانی

حوزه/ آیت الله موسوی همدانی، در دوران دفاع مقدس همانند دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی، نه تنها خود در جبهه های حق علیه باطل حضوری جدی داشت، بلکه با تشکیل محافل نورانی زمینه ساز تقویت روحیه رزمندگان در برابر دشمن بعثی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی (دبستانی) فرزند سید محمد در سال ۱۳۰۸ در روستای شورین همدان متولد شد و پس از گذشت چند سال همراه خانواده به شهر مقدس قم به جهت کسب علوم دینی، هجرت کرد.

این عالم وارسته در دوران حیات پربرکتش از محضر علما و بزرگانی چون حضرات آیات آخوند همدانی، بروجردی، سلطانی، گلپایگانی و امام خمینی(ره) کسب فیض کرد و بهره برد.  

آیت الله موسوی همدانی، در سال ۱۳۳۹ با حکم آیت‌الله سید حسین بروجردی به عنوان مبلغ به قروه کردستان سفر کرد و پس از سه سال در سال ۱۳۴۲ به پیشنهاد آیت الله شهاب الدین اشراقی، داماد حضرت امام خمینی(ره) برای فعالیت‌های دینی و قرآنی به شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی اعزام شد و تا سال ۱۳۵۳ نزدیک به ۱۳ سال در این شهر سکونت داشت.

تلاش و خدمات و ارتباط وی با مردم در این شهر خصوصا در مسیر تفهیم مسائل دینی و مذهبی تا جایی بود که بسیاری از جوانان آنجا شیفته ورود به حوزه های علمیه شدند.

آیت الله موسوی همدانی با وجود خفقانی که در آن دوران رژیم پهلوی ایجاد کرده بود، اما با حضور در مغازه افراد مذهبی و روشنفکر منطقه، جلساتی را به صورت غیر محسوس برگزار می کرد و در آنجا به زبان ساده شخصیت امام خمینی(ره) و اهداف ایشان و لزوم مبارزه با محمدرضا شاه پهلوی را تبیین می کرد.

مقصد بعدی مرحوم آیت الله موسوی همدانی تهران بود، و لذا با وجود تمامی تعلقات خاصی که به نراق و مردمانش داشت، در سال ۱۳۵۳ این دیار را ترک و به تهران نقل مکان کرد و در مسجد فرشته تهران به عنوان امام جماعت به تبلیغ دین و مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت.

مبارزات ایشان و آگاه سازی مردم تا پیروزی انقلاب ادامه داشت و لحظه ای از این کار غافل نبود، تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله موسوی همدانی به دستور حضرت امام(ره)، مامور اجرای فرمان هشت ماده ای امام در استان آذربایجان غربی شد.

اما این آخرین مسئولیت و سنگر این روحانی عالم نبود و در تاریخ ۱۳۶۳/۷/۱۰ با حکم حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نماینده امام در استان و امام جمعه شهر همدان منصوب شد و به مدت ۱۹ سال عهده‌دار این مسئولیت در دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان بود.

آیت الله موسوی همدانی، در دوران دفاع مقدس نیز همانند دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی، نه تنها خود در جبهه های حق علیه باطل حضوری جدی داشت، بلکه با تشکیل محافل نورانی زمینه ساز تقویت روحیه رزمندگان در برابر دشمن بعثی بود.

امام جمعه فقید همدان پس از ۱۹ سال، در سال ۱۳۸۲ به علت بیماری و مشکلات جسمی و با هدف تقویت جایگاه نمایندگی ولی فقیه در استان استعفای خود را تقدیم رهبر معظم انقلاب کرد و مجددا به قم بازگشت، اما متاسفانه پس از سه سال بیماری، ظهر روز سه‌شنبه، دهم آبان ۱۳۸۶ در سن هفتاد و هشت سالگی در بیمارستان ولیعصر(عج) قم به علت سکته مغزی به دیدار معبود شتافت.

پیکر آیت‌الله موسوی همدانی، از مسجد امام حسن عسکری (ع) قم تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع و سپس به همدان منتقل گردید و در گلزار شهدای همدان به خاک سپرده شد.

نمایندگی مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری طی دوره‌های دوم و سوم، تجدید بنای حوزه علمیه زنگنه، تجدید بنای کتابخانه بزرگ غرب کشور و حوزه علمیه آیت‌الله آخوند همدانی و تدریس کتاب کفایه از دیگر فعالیت‌های این عالم ربانی در طول حضور در همدان می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha