دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصلح

امام جمعه برازجان با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت ها، گفت: تحمل گرانی ها برای مردم بسیار سخت و غیرقابل توجیه است و مسئولان باید چاره ای بیندیشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام حسن مصلح امام جمعه شهر برازجان در پیام آدینه این هفته به حاکمیت فرهنگ دینی و نفی فرهنگ بیگانه اشاره کرد.

در این پیام آمده است: این هفته نیز به دنبال سلسله مباحث اخلاقی با موضوع اعتقاد به معاد و نقش تربیتی آن در زندگی انسان به بخش های دیگر این مبحث می پردازیم. تاکنون به پنج عاملی که موجب جلوگیری از گسترش و تعمیق معاد در جامعه می شود اشاره کرده ایم. حال راهکارهای گسترش و تعمیق اعتقاد به معاد با عنایت به موانع مذکور را مورد بررسی قرار می دهیم.

حاکمیت فرهنگ دینی و نفی فرهنگ بیگانه

اعتقاد به قیامت، رکنی مهم از ارکان اعتقادات مذهبی است که در سایه حاکمیت فرهنگ دینی گسترش و عمق می یابد. در نتیجه برای تعمیق این باور باید در راستای حاکمیت فرهنگ دینی و نفی فرهنگ بیگانه و غربگرایانه تلاش کرد.

نکته قابل تأمل آن است که فرهنگ، شامل همه روابط آشکار و پنهان فردی و اجتماعی می شود، بنابراین، حاکمیت فرهنگ دینی نیز باید تمامی زوایای زندگی فردی و اجتماعی و روح حاکم بر جامعه را در بر گیرد و کلیه نهادها و ارگان های اجتماعی را متأثر سازد. 

در جامعه دینی کلیه روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از اهداف و آرمان های دینی نشأت می گیرند و متناسب با ارزش ها و برنامه های الهی سازماندهی می شوند. نهادهای اجتماعی برای تحقق اهداف و برنامه های دینی مسوؤلیت مشترک دارند و ضمن تلاش برای اجرای برنامه های خود، باید برای حاکمیت فرهنگ دینی نیز برنامه ریزی و تلاش نمایند. از این رو، حاکمیت فرهنگ دینی را نباید صرفا از ارگان ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی انتظار داشت بلکه همه و همه باید دینی بیندیشند، دینی برنامه ریزی کنند و دینی عمل کنند.

به بیان دیگر، کافی نیست که یک نهاد اجتماعی یا اقتصادی در کنار فعالیت خود به فعالیت های فرهنگی بپردازد، بلکه باید تحقق اهداف جامعه و گسترش فرهنگ دینی را وظیفه اصلی خود بداند و در راستای تحقق آن فعالیت اقتصادی و اجتماعی خویش را ساماندهی کند.

برای گسترش باور به معاد نیز تمامی ارگان های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید تلاش مشترک و همسو را سازماندهی کنند. در غیر این صورت فعالیت یک نهاد می تواند فعالیت بخش دیگر را آسیب پذیر و خدشه دار سازد. از آن جا که تعدادی از سازمان های اجتماعی در زمان حکومت غیر دینی گذشته به وجود آمده و برنامه ها و اهداف خویش را متأثر از فرهنگ ضد دینی غربی طراحی و اجرا نموده اند و متأسفانه با گذشت چندین سال از حکومت اسلامی هنوز نتوانسته اند، اهداف و برنامه های خویش را متناسب با تعالیم و ارزش های مکتب توحید متحول و اصلاح نمایند.

لذا آسیب زایی عملکرد آنها بر باورهای اخروی مردم به خوبی مشهود است و ناخواسته مردم را به سوی ارزش های فرهنگ غرب، نظیر مادی گرایی، مصرف زدگی، تجمل گرایی، ارزش های طبقاتی و دوری از ارزش های معنوی و الهی سوق می دهند.

برای نمونه، یکی از پایه های اصلی اقتصاد در فرهنگ غرب دریافت مالیات از مردم است. اجرای ناقص آن در کشورهای جهان سوم سبب می شود کارگزاران حکومت معمولاً با اجبار و اکراه نسبت به اخذ آن از مودیان مالیاتی اقدام کنند. بنابراین، مردم نیز معمولاً برای فرار از پرداخت آن به انواع حیله ها و پنهان کاریها روی میآورند. این اعمال، رابطه مالیات دهنده را با باورهای دینی و آخرتی خدشه دار می سازد. در حالی که در سیستم اقتصاد اسلامی، برای پرداخت خمس، فرد خمس دهنده سعی می کند آگاهانه با پرداخت بیشتر، رابطه خود و خدا را محکم تر کرده و برای آبادی آخرت خویش ذخیره ای از قبل بفرستد. در نتیجه، این دو روش دو اثر متفاوت را بر رویکرد انسان نسبت به معاد بر جای می گذارد.

بنابراین، گسترش و تعمیق اعتقاد به معاد نیازمند نفی فرهنگ و دستاوردهای فرهنگ غربی در جامعه و حاکمیت جدی فرهنگ دینی در تار و پود و در زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه است.

گرانی ها و مدیریت نابسامان اقتصادی

این هفته رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در روز میلاد با سعادت پیامبر رحمت حضرت  محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) بیانات مهمی را ایراد فرمودند که بخش دوم پیام آدینه را به این امر و بررسی بخشی از این پیام اختصاص می دهم.

امروز مردم عزیز کشور ما با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مردمی که در بحران های مختلف و در عرصه‌های گوناگون در صحنه بودند و از آرمان‌ها و حیثیت نظام دفاع کردند و جانانه ایثارگری نمودند.

این مردم می بایست بیشتر از اینها در رفاه و آسایش باشند متأسفانه بر اثر ناهماهنگی بین مسئولین گاهی مشکلاتی گریبانگیر مردم عزیز می شود که تحمل آن برای همگان سخت و غیرقابل توجیه است.

در همین زمینه رهبر عزیز انقلاب فرمودند:

بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند. بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاهها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

بنابراین فرمایشات معظم له فصل الخطابی است برای کسانی که در بُعد نظارت و یا اجرای قوانین اهمال و  کوتاهی می‌کنند و آن وظیفه قانونی خودشان را به نحو مطلوب انجام نمی‌دهد. 

انتظار می‌رود مسوؤلین مربوطه با هماهنگی یکدیگر و دستگاه‌های ذیربط  در حل مشکل گرانی و نابسامانی اقتصادی اهتمام داشته باشند و منویات رهبر عزیز انقلاب را به نحو احسن اجرایی و محقق نمایند.

وصلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین

حسن مصلح
امام جمعه دشتستان
۱۶ آبان ۱۳۹۹

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha