پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت السالام سبحانی نیا

حوزه/ مدیر کتابخانه امام صادق(ع) حوزه علمیه گفت: دسترسی راحت مردم به کتاب و منابع غنی، گام بزرگی در توسعه کتابخوانی است و باید اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام محمدرضا سبحانی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، گفت: امروز در مراسم تجلیل از کتابداران کتابخانه امام صادق(ع) حوزه علمیه قزوین گفت: در فرهنگ ایرانی ما ۲۴ آبان مصادف با سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی است که این مناسبت با عنوان روز کتابدار، کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

حجت الاسلام سبحانی نیا خاطرنشان کرد: در عصر ما که رایانه و فضای مجازی خلأهای بسیاری را پر کرده و دوره انفجار اطلاعات است، هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد.

وی افزود: متأسفانه در یکی دو سال اخیر رونق کتابخوانی کم شده و اکثریت مردم دوست دارند به جای خواندن کتاب اطلاعات خود را از لابه‌لای صفحات مجازی به دست آورند، در حالی که کسب اطلاعات از این طریق اطمینان لازم را نمی دهد و جای کتاب را نمی گیرد.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) حوزه علمیه قزوین ادامه داد: متأسفانه کتابخوان کم شده و بیشتر کتابخوان ها که طلبه و دانشجو هستند برای مباحث درسی مراجعه به کتابخانه دارند و در واقع تعداد کسانی که در زندگی خود ساعاتی را برای کتابخوانی اختصاص می دهند، کم شده است.

وی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: مقام معظم رهبری پرچمدار علم و فرزانگی هستند و بسیار کتاب می خوانند به طوری که ایشان در حوزه های مختلف شعر، تاریخ و جغرافیا اطلاعات فراوانی دارند و الگوی بسیار خوبی هستند برای اینکه فرهنگ کتابخوانی را در کشور بیشتر رواج داده و رونق دهیم.

حجت الاسلام سبحانی نیا با اشاره به راهکارهای سوق دادن افراد به مطالعه، اعلام کرد: یکی از پیشنهادات برای افزایش مطالعه، استفاده از کتاب های الکترونیکی یا کتاب های صوتی است و یا اینکه مباحثه کتابخوانی داشته باشیم تا ایجاد انگیزه شود و خلاصه کتاب ها را برای هم بازگو کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون کتابخانه امام صادق(ع)، ۱۲ هزار عضو دارد که ۴ هزار عضو آن فعال هستند و این اعضا شامل اساتید، طلاب و دانشجویان دانشگاه‌های استان و سایر اقشار فرهیخته می‌ شود.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) حوزه علمیه قزوین به شرح منابع موجود در کتابخانه امام صادق(ع) پرداخت و بیان کرد: منابع موجود در کتابخانه به طور عمده منابع چاپی با موضوعات علوم انسانی و علوم حوزوی است و در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار جلد کتاب و بیش از دو هزار عنوان نسخه خطی و دو هزار عنوان چاپ سنگی در این کتابخانه وجود دارد که فهرست نسخ خطی آن در دو جلد منتشر شده است.

وی یادآور شد: این کتابخانه با این سرمایه ارزشمند هم اکنون به صورت های مختلف در شرایط کرونایی خدمات ارائه می دهد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha