پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجاب دختران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حوزه‌های علمیه در سوگ آیت الله سیاه پوش شد

مدیرحوزه‌های علمیه با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی و مجاهد خستگی ناپذیر آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین را تسلیت گفت و اعلام کرد: به پاس مجاهدت های عالمانه بیش از نیم قرن این مجاهد بصیر و بزرگداشت این شخصیت، حوزه‌های علمیه روز پنجشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ تعطیل می باشد. خاطرنشان می شود: علاوه بر مدارس و دروس حوزه های علمیه سراسر کشور، مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز فردا پنج شنبه تعطیل خواهد بود.

مسلمانان  جنگ" حجاب" را بردند

دادگاه قانون اساسی اتریش (VfGH) قانون ممنوعیت حجاب در این کشور را لغو کرد. در جلسه عصر امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ این دادگاه، قانون "ممنوعیت روسری در مدارس ابتدایی" که پیش از این تصویب و از پاییز سال ۲۰۱۹ اجرا می‌شد، خلاف قانون اساسی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی آن را لغو کرد. قضات این دادگاه اعلام کردند که قانون منع روسری، با بی طرفی مذهبی و ایدئولوژیک دولت منافات دارد و برابری شهروندان را نقض می‌کند. به دستور دادگاه قانون اساسی، صدراعظم اتریش باید بلافاصله این حکم را ابلاغ و لغو قانون سابق را اعلام کند. لازم به ذکر است که قانون جنجالی منع حجاب در مدارس ابتدایی، توسط آخرین دولت ÖVP-FPÖ تصویب شده بود و عناصر اسلام ستیز سعی داشتند که آن را پس از مدارس ابتدایی، به دبیرستان‌ها و سپس دانشگاه‌ها و ادارات سرایت دهنددر واکنش به این اقدامات، مسلمانان اتریش، با محوریت جامعه شیعیان، اقدامات قانونی متعددی انجام داده و شکایت خود را به دادگاه قانون اساسی رساندند. خوشبختانه این فعالیت‌ها نتیجه داد و دادگاه مذکور، عصر امروز حکم نهایی خود را صادر کرد؛ لذا زین پس دانش‌آموزان مسلمان مجبور نیستند که برای رفتن به مدرسه، کشف حجاب نمایند. این موفقیت بزرگ را به مسلمانان و فعالان حقوق شهروندی اتریش - بویژه «حجت الاسلام والمسلمین منتظری مقدم» امام و رییس مرکز اسلامی امام علی(ع) وین، به عنوان کانون همگرایی جامعه شیعیان اتریش - تبریک می‌گوییم.

آیت الله العظمی نوری همدانی پرده خوش بینی ها را برای مسئولین کنار زد

نمی دانم عده ای چطور باید باور کنند که آمریکا دشمن شماره یک ملت ایران است کشوری که ٤٠سال است ما را تحریم کرد حمله نظامی انجام داد ترور را مدیریت کرد و هر عمل غیر انسانی حتی تحریم دارو را انجام داد به تعهدات خودش پایبند نبود ولی باز عده ای با خوش بینی نگاه می کنند.حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار خانواده شهید محسن فخری زاده گفتند: آرزوی ائمه طاهرین علیهم السلام همانطور که در بیان حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه و دعاهای حضرت زین العابدین علیه السلام در صحیفه سجادیه پیداست شهادت در راه خداست. ایشان شهادت شهید فخری زاده را ثمره یک عمر مجاهدت در مسیر پیشرفت علم در راه خدا و خدمت به مردم دانستند وافزودند: اینکه این دانشمند هسته ای به فوز عظیم شهادت نائل گردید برای ایشان و ملت افتخار است و نبودن جسم ایشان برای جامعه علمی مایه تأسف، ولی باید به این نکته توجه کرد و به عاملان ترور این عزیز فهماند که راه پیشرفت این ملت با عنایت خدا متوقف نخواهد شد و شاگردان این شهید با انگیزه بیشتر این مسیر را ادامه خواهند داد. این مرجع تقلید ترور شهید فخری زاده را سند جنایت و دشمنی استکبار غرب با ملت ایران دانسته و بیان کردند: من نمی دانم عده ای چطور باید باور کنند که آمریکا دشمن شماره یک ملت ایران است کشوری که ٤٠سال است ما را تحریم کرد حمله نظامی انجام داد ترور را مدیریت کرد و هر عمل غیر انسانی حتی تحریم دارو را انجام داد به تعهدات خودش پایبند نبود ولی باز عده ای با خوش بینی نگاه می کنند. ایشان گفتند:همه باید بدانند که آنها می خواهند ما از همه چیز دست بکشیم تسلیم محض باشیم و برگردیم به قبل انقلاب که تمام اختیارات و انتصابات این کشور را آنها بر عهده بگیرند و رژیم نامشروع صهیونیستی که عامل این ترور است را به رسمیت بشماریم  که این موضوع یک امر محالی است. حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: ما معتقدیم این مردم با مقاومت خود که تنها راه برون رفت از مشکلات است و ارتباط با احترام متقابل و عزتمند با دنیا گرفتاری های موجود را رفع خواهند نمود و ان‌شاءالله جواب این ترورها هم داده خواهد شد و این انقلاب منتهی به ظهور خواهد شد.

ترکها به رهبر معظم انقلاب پیام تسلیت دادند

اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه در پیامی به رهبر معظم انقلاب ارتحال آیت الله «محمد یزدی» رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و عضو مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. متن پیام اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم محضر مبارک ولی امر مسلمین حضرت آیة الله العظمی خامنه ای دام ظله الشریف سلام علیکم رحلت دانشمند گرامی و فقیه وارسته آیة الله یزدی، یار صادق و دیرین امام و رهبری را به حضرت عالی  خانواده گرامی آن مرحوم تسلیت عرض نموده، علو درجات آن خادم بزرگ اسلام و انقلاب و طول عمر با برکت رهبر و مقتدای خویش را از خداوند علی قدیر خواستاریم. اتحادیه علمای اهل بیت ترکیه احلادر

دیوان عالی علیه اف‌بی‌آی رای داد

به حکم دیوان عالی آمریکا سه مرد مسلمان که می‌گویند بعد از خودداری از کمک اف‌بی‌آی در فهرست پرواز ممنوع قرار گرفتند، حق شکایت از ماموران این سازمان را دارند دیوان عالی آمریکا اعلام کرد که این مردان، که همگی ساکن آمریکا هستند، می توانند براساس قانون احیای آزادی دینی درخواست غرامت کنند. این افراد استدلال کردند که اف بی آی با فشار بر آنها برای جاسوسی از سایر مسلمانان اعتقادات آنها را زیر پا گذاشت. آنها به علاوه می گویند زندگی حرفه ای و درآمد آنها به دلیل قرار گرفتن در فهرست پرواز ممنوع تحت تاثیر قرار گرفت. وکلای این سه نفر گفتند هیچ یک از آنها هرگز رسما مظنون به فعالیت های غیرقانونی نبوده اند. یکی از سه نفر گفت به دلیل ممنوعیت پرواز نتوانسته بود به دیدار مادر بیمارش برود و دیگری گفت نتوانست با همسرش ملاقات کند. ماموران اف بی آی - پلیس آگاهی فدرال آمریکا - می توانند این دعوی را خارج از دادگاه حل و فصل کنند یا به مقررات مصونیت مشروط توسل جویند. «محمد تنویر» شاکی اصلی پرونده، که اقامت دایمی آمریکا را دارد به عنوان راننده کامیون های باربری در نیویورک کار می کرد و بعد از رانندگی در مسیرهای طولانی باید با پرواز به خانه بازمی‌گشت. اما در سال ۲۰۱۰ مقام ها مانع پرواز او از آتلانتا شدند. ماموران اف بی آی او را تا ایستگاه اتوبوس بردند تا زمینی به خانه بازگردد که مسیری ۲۴ ساعته بود. دو مرد دیگر گفتند تجارب مشابهی داشتند. «نوید شینواری» یکی از آنها گفت: خیلی راضی و خوشحالم. خدا را شکر می کنم. وی به رادیو ان پی آر گفت: این یک پیروزی بزرگ برای تک تک مسلمانان و غیرمسلمانانی است که صدایشان در برابر نفرت و سرکوب به جایی نمی رسد. امیدوارم این هشداری به اف بی آی و سایر سازمان ها باشد که به خاطر وحشتزده کردن مردم و ویران کردن زندگی آنها پاسخگو خواهند بود.

کانادا مفتی سازشی را راه نداد

یک کنفرانس اسلامی در کانادا، مشارکت یکی از مفتیان امارات را که طرفدار عادی سازی است، لغو کرد منابع نزدیک به این کنفرانس اعلام کردند: علت لغو مشارکت «عبد الله بن بیه» به حمایت او از عادی سازی با اشغالگران صهیونیست باز می‌گردد. این کنفرانس اسلامی در کانادا تصمیم گرفت مشارکت عبدالله بن بیه، رئیس شورای فتاوای شرعی امارات را در فعالیت‌های خود لغو کند که قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ دسامبر جاری انجام شود. کنفرانس احیای میثاق روح اسلامی (RIS) در توئیتی اعلام کرد: برنامه به روز رسانی شد. شیخ عبدالله بن بیه امسال در کنفرانس شرکت نخواهد کرد. بن بیه از عادی سازی روابط امارات با اشغالگران اعلام حمایت کرد. وی همچنین موافقت کامل خود را با بیانیه هیئت علمای ارشد عربستان درباره گروه اخوان المسلمین اعلام کرد، بیانیه‌ای که این گروه را گروهی تروریستی نامیده است. پایگاه الأمة به نقل از منابع نزدیک به کنفرانس اسلامی کانادا از جمله «اسامه الاعظمی» و «محمد تکریتی»، علت لغو مشارکت بن بیه را اعتراض مسلمانان آمریکای شمالی با مواضع خصمانه او در قبال مسلمانان عرب و حمایتش از عادی سازی با اشغالگران اعلام کرد.

اردوغان به ایاصوفیه هدیه قرآنی داد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تابلویی مزین به یکی از آیات قرآن به مسجد ایاصوفیه اهداء کرد. این تابلو قرآنی به اندازه ۲۳۴x۳۵۰ است و آیه "ِان یَنصُرکُمُ اللهُ فَلا غالِبَ لَکُم" بر روی آن نقش بسته است. گفتنی است ایاصوفیه یک بنای هنری و معماری در منطقه "سلطان احمد" در استانبول و در ورودی تنگه بسفر است که به عنوان یک کلیسا در قرم ششم ساخته شد، اما امپراطوری عثمانی در قرن پانزدهم آن را به مسجد تبدیل کرد، این بنای معماری حدود ۴۸۱ سال و تا سال ۱۹۳۴ که "مصطفی کمال آتاتورک" دستور تغییر کاربری آن به موزه را داد، مسجد بوده است. دیوان عالی ترکیه پنجشنبه (۱۹ تیر ۱۳۹۹) برای بررسی طرح تغییر کاربری موزه ایا صوفیه تشکیل جلسه داد و روز جمعه مصوبه هیأت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ میلادی را که طی آن مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد و روز ۲۴ ژوئیه (جمعه ۳ مرداد ۹۹) نماز جمعه در آن اقامه شد.

کمیته حقوقی رژیم سعودی را محکوم کرد

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان تأکید کرد که روش‌های ظالمانه اعمال شده از سوی رژیم سعودی و ظلم و ستم علیه علمای دینی اصلاح طلب، متفکران، دانشگاهیان و فعالان و دستگیری آنها، نه تنها دروغ بودن ادعاهای اصلاح‌طلبی محمد بن سلمان را نشان می‌دهد بلکه نشانه تحکیم سلطه و اقتدارگرایی، جلوگیری از اصلاحات، محدود کردن آزادی‌ها، خاموش کردن صدای منتقدان و محدود کردن آزادی‌های قانون اساسی و حقوق بشری است. در این بیانیه آمده است: روز یکشنبه، اعضای سرویس‌های امنیتی رژیم سعودی پس از محاصره و حمله وحشیانه به منزل سید هاشم الشخص در منطقه الاحساء بدون رعایت حرمت خانواده اقدام به دستگیری وی کردند. این دستگیری‌ها از سوی رژیم آل سعود بخشی از سرکوب هماهنگ علمای دینی در منطقه است که با اقامه نمازهای جماعت و آموزش احکام دین به مردم، نقش طبیعی خود را در جامعه انجام می‌دهند. رژیم سعودی همچنین هفته گذشته دو روحانی دیگر به نام‌های عباس السعید و خضر العوامی از قطیف را بدون هیچ توضیحی بازداشت کرد. کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان این اقدامات سرکوبگرانه و این دستگیری‌های مداوم و خودسرانه را محکوم می‌کند و از رژیم سعودی می‌خواهد که فوراً همه زندانیان عقیدتی، فعالان و سیاستمداران را آزاد کند. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به سازمان‌های حقوق بشری اجازه دهد تا شکایات و گزارشات خود را در مورد اقدامات سرکوبگرانه این رژیم مطرح و عاملان این اقدامات را محاکمه و مجازات کنند. علامه سیدهاشم الشخص، از علمای شیعی بارز عربستان و دارای جایگاه علمی و اجتماعی بالایی نزد شیعیان منطقه الشرقیه این کشور است. بر اساس اعلام منابع خبری، نیروهای سعودی همچنین امروز به مسجد «امام حسین(ع)» در جنوب شهر العوامیه واقع در استان شیعه‌نشین قطیف در شرق عربستان حمله و این مسجد را محاصره کردند.

زندانی انقلابی بحرینی در آستانه شهادت قرار گرفت

مادر "محمد حمید الدقاق" زندانی انقلابی بحرینی بعد از اصرار زندان رژیم آل خلیفه بر محرومیت وی از درمان، نسبت به وضعیت سلامت پسرش ابراز نگرانی کرد و گفت: محمد به بیماری کم خونی شدید مبتلا است. مادر محمد الدقاق اشاره کرد: پسرم به بیماری کم خونی شدید مبتلاست و به هنگام تولد یک کلیه داشته و در معرض حمله های سخت قرار دارد و در هشت سالگی به خاطر تأثیرات کم خونی، طحال او برداشته شده است. مادر زندانی بحرینی ادامه داد: بیماری کم خونی به ویژه با آغاز فصل سرما به مراقبت ویژه نیاز دارد، به گونه ای که درد های شدید بیشتر می شود و نیازمند دارو و گرم نگهداشتن است، امّا او از این امور محروم است. وی با بیان اینکه زندان مرکزی "جوّ" رژیم آل خلیفه دو ماه است که ارتباط تصویری با پزشکان را متوقف کرده است، تأکید کرد: به موسسه ملّی حقوق بشر و دبیرخانه شکایات خبر داده است و جواب آنها فقط این بود که "پیگیری می کنیم".مادر محمد حمید الدقاق زندان مرکزی "جوّ" را مسئول سلامتی پسرش دانست و از مسئولین خواست برای درمان و آزادی او و همه بازداشت شدگان، اقدام کنند.

نیوزیلند از مسلمانان عذرخواهی کرد

کمیسیون حقوق بشر از عذرخواهی دولت «نیوزیلند» از جامعه مسلمانان این کشور به خاطر وقوع حملات تروریستی به مساجد کریستچرچ استقبال کرد. این معذرت خواهی پس از انتشار گزارش کمیسیون تحقیقات سلطنتی در مورد حمله تروریستی به مساجد کریستچرچ در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ میلادی انجام شد. «پاول هانت» ، کمیسر ارشد حقوق بشر در این باره گفت: با توجه به گزارش دقیق گزارش در مورد ناتوانی های نهادین طی سالهای متوالی و عدم تمرکز بر ترویسم برتری طلب های سفیدپوست ما عذرخواهی دولت را از جوامع مسلمان نیوزلند تحسین می کنیم. وی افزود: پذیرش مسئولیت این ناتوانی ها هم در گذشته و هم آینده بسیار داای اهمیت است. این کمیسیون در حال بررسی گزارش چهار جلدی در مورد نقش خود به عنوان ناظر مستقل حقوق بشر است. این سازمان با اعضای گروهی که به طور مستقیم تحت تاثیر حمله تروریستی به مساجد کریستچرچ قرار گرفته اند و سایر نمایندگان جوامع مسلمان وارد گفتگو و تعامل شد شوند تا متوجه شود چگونه می توان نیازها و نگرانی های آنها مرتفع کرد. کمیسیون سلطنتی در گزارش خود نتیجه گرفت که تمرکز نامناسبی بر روی تهدید بالقوه افراط گرایان اسلام گرا (از سوی گروهی محدود که نام اسلام و مسلمانان را خدشه دار کرده اند) بدون ارزیابی واقعی تهدیدات ناشی از سایر سیستم ها مانند افراط گرایی راست گرایان وجود دارد.

حج ۱۴۰۰ بلاتکلیف باقی ماند

هر ساله در این ایام طرف سعودی برای انجام مذاکرات حج تمتع سال بعد، از کشورهای مختلف دعوت می‌کرد تا پس از ، تفاهم‌نامه حج منعقد و به امضای طرفین برسد. بر همین اساس، آذرماه سال گذشته نیز به دعوت سعودی‌ها، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در صدر هیأتی به عربستان رفت و در این سفر پس از انجام مذاکرات مختلف، تفاهم‌نامه حج ۹۹ به امضای مسؤولان حج ایران و عربستان رسید. اما امسال با وجود بازگشایی درهای مسجدالحرام و از سرگیری عمره مفرده در ایام شیوع کرونا، طرف سعودی تصمیم قطعی برای برپایی حج تمتع نگرفته است و کشورها در انتظار تصمیم دولت عربستان هستند. به گفته یک منبع آگاه، سعودی‌ها هنوز از هیچ کشوری برای برنامه‌ریزی حج تمتع و امضای تفاهم‌نامه حج دعوت نکرده‌اند؛ در حالی که در سال‌های گذشته تا این زمان بیش از ۲۰ کشور برای مذاکرات حج و تفاهم‌نامه به عربستان سفر کرده بودند. بر همین اساس به نظر می‌رسد که عربستان همچنان در انتظار است تا درباره وضعیت حج تمتع به نتیجه برسند و تصمیم‌گیری کنند. سال گذشته با وجود آمادگی بسیاری از کشورها برای تشرف به خانه خدا در ایام حج، عربستان چند هفته قبل از آغاز عملیات حج، از نپذیرفتن زائر خارجی خبر داد و حج تمتع ۹۹ برای حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان برپا شد که این تصمیم سعودی‌ها با مخالفت‌هایی از سوی بسیاری از کشورهای اسلامی مواجه شد؛ تا جایی که متولیان حج کشورمان از برپایی حج تمتع به صورت داخلی انتقاد کرده و خواستار اعزام گروهی کوچک از هر کشور شده بودند. با این وجود عربستان مدعی بود با توجه به اینکه ۷۰ درصد سهمیه حج امسال را به زائران خارجی ساکن عربستان داده است، با توجه به نبود رابطه سیاسی و وجود کنسولگری ایران در عربستان، هیچ یک از شهروندان ایرانی در این کشور حضور ندارند و به همین ترتیب در حج امسال زائر ایرانی هم نداشتیم. حج تمتع امسال برای کشورهای مختلف لغو شد و فقط مردم ساکن عربستان پس از انجام آزمایش کرونا و طی کردن قرنطینه به مناسک حج و مسجدالحرام مشرف شدند.

شهیدان دفاع مقدس به جمع یارانشان پیوستند

در جریان تفحص پیکر شهدا در عراق و به منظور گسترش عملیات تفحص، دیروز سه‌شنبه جلسه‌ای در مرکز فرماندهی عملیات بصره با حضور سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر حازم قاسم مجید (نماینده وزارت دفاع عراق در امور مفقودان) برگزار شد. سردار باقرزاده درباره مسائل مطرح شده اظهار کرد: در این نشست در خصوص نحوه تقویت و گسترش عملیات تفحص مذاکراتی صورت گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد وی افزود: متاسفانه به دلیل اختلالی که در بحث دسترسی به اطلاعات انسانی جنگ بعد از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها بوجود آمده و ربودن کلیه اسناد وزارت دفاع عراق از جمله اسناد مربوط به شهدا، عملیات تفحص در بخش‌هایی دچار اختلال شده است. سردار باقرزاده افزود: این موضوع هم از طریق صلیب سرخ و هم عراق دائما مورد پیگیری قرار گرفت، اما آمریکایی‌ها با بهانه‌جویی‌های مختلف تا الان از باز پس فرستادن این اسناد سر باز زده‌اند و اخیراً هم به دروغ مدعی شدند که این اطلاعات را به عراق برگردانده‌اند که این مسئله هم رد شده است. در هر حال پیگیری این موضوع همچنان در دستور کار است. گفتنی است در این جلسه فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از کشف پیکر ۳۷ شهید دوران دفاع مقدس خبر داد.

پاریس تنها مدرسه اسلامی را بست

دولت فرانسه در ادامه سرکوب گسترده مسلمانان در این کشور، تنها مدرسه اسلامی در شهر پاریس در پایتخت این کشور را که به دختران اجازه گذاشتن حجاب می‌داد، تعطیل کرد. در ادامه سرکوب گسترده جمعیت ۴.۵ میلیون نفری مسلمانان در فرانسه، تنها مدرسه اسلامی در پاریس، پایتخت این کشور تعطیل شد. در حالی که فشارها بر بزرگترین جامعه مسلمان اروپا افزایش می‌یابد ، تنها مدرسه مسلمانان پاریس توسط مقامات فرانسه تعطیل شد. کالج و دبیرستان ام‌اچ‌اس یک مدرسه متوسطه خصوصی در پاریس است، که در اصل در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده و اگرچه این مدرسه رسماً سکولار است و از برنامه درسی ملی پیروی می‌کند، دانش آموزان آن عمدتا مسلمان هستند. یکی از بنیانگذاران این مدرسه با شرط ناشناس ماندن با خبرنگاران صحبت کرده و گفت: ما یک مدرسه باز برای همه فرهنگ‌ها هستیم که ریشه اعتقادات‌مان مذهبی است. وی اضافه کرد که این مدرسه تدریس مذهبی ندارد، اما یک ویژگی منحصر به فرد این مدرسه این است که به دانش آموزان دختر این امکان را می‌دهد که براساس انتخاب و عقاید مذهبی‌شان از حجاب استفاده کنند. این مقام مدرسه افزود: زیرا ما فکر می کنیم همه باید لباس مورد نظر خود را بپوشند! این در حالی است در سال ۲۰۰۴ ، فرانسه حق دختران مسلمان را برای استفاده از روسری در محوطه مدرسه سرکوب کرد و بسیاری را مجبور کرد تا در ورودی دروازه مدرسه روسری خود را بردارند. از آن زمان ، گزینه‌های کمی وجود داشته است که در براساس آنان زنان مسلمان قادر به ورود به موسسات آموزشی باشند و در عین حال ایمان خود را نیز حفظ کنند. این مدرسه تنها موسسهدر بیانیه‌ای، مقامات این موسسه آموزشی، تصمیم در مورد تعطیلی مدرسه را «خودسرانه» خوانده ، و اعلام کرد که این تعطیلی بیش از ۱۱۰ دانش آموز را در اواسط یک سال تحصیلی آواره کرده و همچنین ۱۸ معلم و پرسنل پشتیبانی را بیکار کرده اند. دستور تعطیلی پس از بازرسی در ۱۷ نوامبر صادر شد.

مصر مدال‌ اسلامی ضرب کرد

مقامات مصر از مجموعه‌ای از مدال‌ها به مناسبت ۱۰۵۰ اُمین سالگرد تاسیس شهر قاهره به عنوان پایتخت این کشور پرده برداری کردند. مقامات خزانه‌داری و ضرابخانه مصر از مجموعه‌ای از مدال‌ها به مناسبت ۱۰۵۰اُمین سالگرد تاسیس قاهره رونمایی کرده‌اند. این مدال‌ها با همکاری وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر صادر شده و به رسمیت شناختن وضعیت قاهره به عنوان پایتخت فرهنگی و تمدن اسلامی برای سال ۲۰۲۰ است.امان زیدان ، دستیار وزیر گردشگری و آثار باستانی در توسعه مکان‌های باستانی گفت که در این مدال‌ها اماکن برجسته اسلامی از جمله مسجد الازهر ، مسجد الاقمر ، گنبد الامام الشافعی، مسجد سلطان حسن و مسجد محمد علی وجود دارند. سایر مدال‌ها مناره و گنبدهایی را همراه با نماد معماری تاریخی قاهره و مهر اختصاصی آن نشان می‌دهند. این مهر اختصاص داده شده به کارگرانی که آب آشامیدنی را بین خیابان‌ها و محله های شهر حمل می‌کرده‌اند. قاهره یکی از برجسته ترین شهرهای باستانی در سراسر جهان است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است ، زیرا غنی از بناهای معماری و هنری بی نظیر اسلامی است.

پزشکان مسلمان انگلیس واکسن کرونا را تأیید کردند

انجمن پزشکان مسلمان بریتانیا (BIMA) در بیانیه‌ای اعلام کرد: واکسن کرونایی را که به طور مشترک از سوی دو شرکت فایزر و بایوان‌تک تولید شده است، تأیید می‌کند. این بیانیه BIMA پس از مشورت با متخصصان بهداشت و درمان مسلمان، دانشمندان اسلامی و نهادهای نمایندگی از سراسر انگلستان صادر شد. این انجمن اعلام کرد: با توجه به اطلاعات موجود، توصیه می‌شود که این واکسن به افراد واجد شرایط در معرض خطر در جوامع مسلمان تزریق شود. BIMA همچنین تأیید کرد که هیچ محصول حیوانی در این واکسن وجود ندارد و از سلول‌های حیوانی نیز استفاده نشده است. واکسن فایزر _ بایوان‌تک اخیراً از سوی مقامات وزارت بهداشت انگلیس تأیید شده است. طبق اعلام این انجمن همه واکسن‌ها به طور مستقل بررسی می‌شوند. از سوی دیگر علمای برخی از تأثیرگذارترین نهادهای اسلامی در انگلیس فتوا داده‌اند که این واکسن جدید، حلال است. این فتوا از سوی یوسف شبیر و مفتی شبیر احمد از دارالعلوم بلکبرن، مفتی محمد طاهر از دارالعلوم بری (Bury) و مولانا کالینگال ریاض مشاور وزارت بهداشت انگلیس امضا شده است. آنها اعلام کردند: ما با شرکت فایزر تماس گرفتیم و اطلاعات مربوط به ترکیب مواد اولیه واکسن را درخواست کردیم که در اختیار ما گذاشتند. با توجه به اینکه در این واکسن از فرآورده‌های حیوانی استفاده نشده حلال است.

بریتانیا برای مرکز تأمین مالی اسلامی خیز برداشت

بانک مرکزی بریتانیا که با نام بانک انگلستان شناخته می‌شود، سپرده‌گذاری براساس قوانین شریعت اسلامی را به رسمیت شناخته و قرار است آن را از سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ فعال کند. این وب‌سایت در گزارشی به این اقدام بانک انگلستان اشاره کرده و آن را اولین از نوع خود در نظام بانکداری کشورهای غربی دانسته استدر این گزارش با اشاره به رشد استقبال از خدمات مالی مبتنی بر شریعت اسلامی آمده است: به گفته بانک انگلستان، این تسهیلات ـ که در آن سپرده‌های بانک‌های اسلامی توسط صندوق بازدهی دارایی‌های مطابق با شریعت اسلامی پشتیبانی می‌شود ـ نقش بریتانیا را به عنوان مرکز مالی بین‌المللی پیشرو در امور مالی اسلامی خارج از جهان اسلام بیشتر تقویت می‌کند، تا جایی که حتی غیرمسلمانان هم جذب این خدمات می‌شوندگزارش مذکور به سخنرانی یکی از مقامات بانک انگلستان اشاره کرده و نوشته است: در سخنرانی‌ای که به مناسبت هفته تأمین مالی اسلامی بریتانیا انجام شد، اندرو هاوزر(Andrew Hauser) از بانک انگلیس گفت که جنبه‌های کلیدی موجود در نظام تأمین مالی اسلامی آن را به‌ویژه برای بهبود وضعیت اقتصادی بعد از کرونا مناسب می‌کند. این جنبه‌ها مسائلی مانند در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و زیست محیطی در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری و پذیرش راه حل‌های نوین مالی فراتر از بانکداری است. وی با بیان اینکه بانک‌های اسلامی چالش‌های طولانی در مدیریت کارآمد نقدینگی خود دارند، اظهار کرد: تسهیلات جدید سپرده بدون بهره بانک مرکزی انگلیس برای کمک به تساوی شرایط بین بانک‌های اسلامی و سنتی طراحی شده است. در گزارش مذکور همچنین با اشاره به استقبال کشورهای اسلامی از این تصمیم بانک انگلستان تصریح شده است: جهان اسلام از آخرین تصمیم بانک انگلستان بسیار خوشحال است زیرا در نهایت می‌تواند زمینه را برای بانکداری مطابق با شرع فراهم کند. این گزارش با اشاره به گزارش عرب نیوز با عنوان «آینده درخشان برای اقتصاد مالی اسلامی بریتانیا» نوشت: لندن کاملاً خود را برای ادامه رشد به عنوان یک مرکز جهانی مالی اسلامی در دهه آینده آماده می‌کند اما علی‌رغم چالش‌های کوتاه مدت، مارتینا مکفرسون(Martina Macpherson) از معاونان ارشد شرکت Moody’s ESG، به عرب نیوز گفت: انتظار دارد صنعت مالی اسلامی جهانی در نهایت همچنان شاهد رشد صعودی باشد. در حال حاضر پایتخت بریتانیا میزبان بیش از ۲۰ بانک بین‌المللی است که در امور مالی اسلامی فعالیت می‌کند و پنج بانک کاملاً مطابق با شریعت است. لندن همچنین میزبان بیش از ۲۰ شرکت حقوقی است که خدمات حقوقی مربوط به امور مالی اسلامی را برای بازارهای جهانی و داخلی ارائه می‌دهند. جمعیت مسلمانان بریتانیا در کمک به تأسیس لندن به عنوان مرکز اصلی خدمات مالی اسلامی در غرب نقش مهمی داشته است. طبق سرشماری سال ۲۰۱۱، حدود ۴,۵ درصد از جمعیت بریتانیا مسلمان هستند و بیش از یک میلیون از ۲.۸ میلیون مسلمان این کشور در لندن زندگی می‌کنند.

قطیف علیه آل سعود بیانیه داد

اهالی منطقه شیعه نشین قطیف در عربستان سعودی تجاوزات آل سعود علیه شیعیان از جمله آوارگی، تبعید اجباری تخریب اماکن مقدس، بازداشت علما و فعالان و هتک حرمت مقدسات را محکوم کردند. مردم قطیف در بیانیه‌ای تاکید کردند، آنچه از جنایت‌های مقامات سعودی علیه شیعیان اتفاق می‌افتد یک تجاوز جنایتکارانه با هدف نابودی دین و هویت قطیف به بهانه ادعای توسعه این مناطق است. در این بیانیه آمده است، آیا تخریب مساجد و ساختن مراکز رقص و تفریحات نامتعارف توسعه است؟اهالی قطیف در این بیانیه همچنین جنایت مقامات سعودی در حمله به منطقه العوامیه و تخریب ده‌ها منزل و مساجد و حسینیه برای بر پایی مراکز رقص و سرگرمی در آنجا را محکوم کردند. در این بیانیه همچنین آمده است این روزها رژیم آل سعود در تلاش است با سناریو پردازی‌های دروغین موج جدیدی از اتهام زنی علیه علما و بازداشت شدگان از اهالی منطقه شیعه‌نشین قطیف و الاحساء را آغاز کند که باید نسبت به آن هوشیار باشیم روز سه شنبه نیروهای امنیتی سعودی بدون هشدار قبلی مسجد «امام حسین» (ع) در محله «الزاره» در جنوب العوامیه را به محاصره کامل خود درآورده و به دنبال آن با تعصب و طائفه‌گرایی هر چه تمام‌تر به طور غیرمنتظره مسجد را ویران کردند. این اقدام تنش‌زا از سوی مقامات سعودی نمایانگر رویکرد نژادپرستانه آل سعود علیه مخالفان خویش است، به ویژه با توجه به اینکه این مسجد در گذشته مقر شیخ شهید «نمر باقر النمر» بود که در آن امامت جماعت نمازگزاران را برعهده داشت و آنها را به سوی حق هدایت و راهنمایی می‌کرد. اقدام اخیر مقامات نظامی و امنیتی سعودی بیرون راندن اهالی محله " المسوره" در العوامیه از خانه و کاشانه‌شان و انهدام کامل این محله توسط نیروهای سرکوبگر سعودی را در اذهان تداعی کرد که طی آن مقامات این رژیم بیش از ۴۸۸ ساختمان مسکونی و تجاری متعلق به مردم را به زور تصاحب کردند و خانواده‌ها را از این شهرک و حومه قبرستان آن کوچ دادند.

رهبران مسلمانان نشست سبک زندگی حلال را برگزار کردند

نشستی با عنوان «حلال سبکی برای زندگی» در مسجد جامع شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد. حاضران در این نشست به بررسی توسعه و ترویج سبک زندگی حلال در جامعه از جمله در بین معلولان مسلمان پرداختند. به گفته تالیا مینولینا رئیس سازمان توسعه سرمایه‌گذاری روسیه، گردش مالی اقتصاد اسلامی در جهان به ۵ هزار میلیارد دلار در سال رسیده است و این میزان تا سال ۲۰۲۴ تا یک و نیم برابر رشد خواهد کرد. وی افزود: چندین مرکز صدور مجوز حلال در روسیه وجود دارد که کمیته استاندارد حلال در شورای مسلمانان تاتارستان یکی از این مراکز است. مینولیتا ادامه داد: همایش سالانه مشترک مسلمانان روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هر ساله با حضور صدها دیپلمات، کارشناس، تولیدکننده و کارآفرین فعال در زمینه توسعه اقتصاد اسلامی در کازان برگزار می‌شود. این همایش امسال به دلیل شوع کرونا برگزار نشد و به جولای سال آینده موکول شد. منصور جلال الدین رئیس شورای بزرگان کازان و امام جماعت مسجد جامع این شهر گفت: مفهوم حلال نه تنها در مورد غذا بلکه در حوزه دارو، جهانگردی، امور مالی و دیگر حوزه‌ها به کار می‌رود. وی ادامه داد: صنایع حلال، بیشتر در کشورهای عربی، مالزی و ترکیه توسعه یافته‌اند و هنوز روسیه و دیگر کشورهای اروپایی در این زمینه عقب هستند. جهانگردان مسلمان که به روسیه سفر می‌کنند مجبورند مسافت‌های زیادی را طی کنند تا غذای حلال تهیه کنند و به خدمات حلال دسترسی پیدا کنند. وی افزود: تاتارستان در این زمینه در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و رستوران‌ها و هتل‌ها، مراکز تفریحی و مراکز پزشکی حلال زیادی در آن ساخته شده است. 

چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن برترین‌هایش را شناخت

پس از یک هفته رقابت از ۱۵ تا ۲۱ آذرماه، اسامی برترین‌های چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء قرآن، اذان، دعاخوانی و همخوانی و همسرایی در بخش آقایان اعلام شد. نفرات برتر به شرح ذیل است؛رشته قرائت تحقیق۱.هادی موحدامین از استان تهران۲.سیدحمیدرضا مقدسی از استان قم۳. حمیدرضا نصیری از استان تهران۴. امید حسینی‌نژاد از خراسان رضوی۵. علیرضا مسیح‌پور از کهگیلویه و بویراحمدرشته حفظ کل۱.محمدرضا جاهدی‌نیا از خراسان رضوی۲.محمدجواد دلفانی از تهران۳.علیرضا سامری از خوزستان۴.امیدرضا رحیمی از گیلان۵.محمدحسین عربیان از قمقرائت ترتیل۱.سیدحجت ترحمی از خراسان رضوی۲.محمدمهدی بیگی از تهران۳.حسین رفیع پور از تهران۴.عبدالرحمن نیک‌خواه از هرمزگان۵.محمدحسین حدادزاده از یزدرشته حفظ ۲۰ جزء۱.رضا جانی‌پور از گیلان۲.علی سبزه از خراسان رضوی۳.صالح اخترشناس از خراسان رضوی۴.محمدامین میرزاخان‌پور از همدان۵.سعید قره‌داشی از خراسان رضویدعاخوانی۱.مهدی تاج‌ور از مازندران۲.حجت‌الاسلام شهاب امانت‌چی از قم۳.مهدی خطیب‌فر از البرز رتبه سوماذان۱.مجتبی کریمی از مازندران۲.حسین یزدان‌پناه از قم۳.علی غلامی از قزوین۴.محمدحسین ابراهیمی از قم۵.ابوالفضل چمنی از خراسان رضویگروه‌های هم‌خوانی و همسرایی ۱.گروه نور از تهران۲.گروه ال‌یاسین از خوزستان۳.گروه نصر از آذربایجان شرقی لازم به ذکر است، نفرات برتر رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن این دوره در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ شرکت خواهند کرد و نمایندگان ایران در دوره سی‌وهفتم مسابقات بین‌المللی که اسفندماه ۹۹ برگزار می‌شود، برترین‌های دوره چهل‌ودوم مسابقات سراسری قرآن خواهند بود.

مسلمان برتر سال آمریکا معرفی شد

مهلت پر کردن فرم از شب گذشته(۲۰ آذرماه) آغاز شده و افرادی که واجد شرایط نامزدی هستند، باید از طریق پر کردن یک فرم، نامزدی خود را اعلام کنند. بنا به اعلام شورای روابط آمریکایی - اسلامی برای واجد شرایط شدن دریافت جایزه، فرد یا نماینده گروه معرفی شده باید در ایالات متحده اقامت داشته باشد و بتواند به طور مجازی در مراسم جایزه شرکت کند. در این مراسم از یک فرد مسلمان، سازمان یا ائتلاف مسلمان آمریکایی که خدمات مثبتی به کشور و جامعه در سطح محلی یا ملی ارائه داده باشد، تجلیل می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این رقابت روز دوشنبه، ۱۴ دسامبر برابر با ۲۴ آذرماه پایان می‌یابد و مراسم اهدای جوایز به صورت مجازی در ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) برگزار خواهد شد. CAIR بزرگترین سازمان حمایت از حقوق مدنی و مسلمانان در آمریکا است. مأموریت آن افزایش درک از اسلام، حمایت از حقوق شهروندی، گسترش عدالت و توانمندسازی مسلمانان آمریکایی است.

حوزه علمیه فراخوان پژوهشی داد

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در آستانه هفته پژوهش و در راستای شکوفایی پژوهش در حوزه های علمیه،‌ از عموم اساتید، فضلا و طلاب دعوت بعمل می آورد تا نظرات خود را در ارتباط با آسیب ها، چالش ها و راهبردهای ارتقای نظام پژوهش حوزه های علمیه به اشتراک گذارند تا با بهره مندی از این نظرات، سیاستگذاری و برنامه ریزی نظام پژوهش حوزه های علمیه را پویاتر گرداند. مخاطبان حوزه نیوز می‌توانند با شرکت در این پویش، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات مرتبط با پژوهش همچون: مراکز پژوهش حوزوی، محتواهای پژوهشی در حوزه، محققان حوزوی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، انجمن‌های علمی، جشنواره‌های پژوهشی،  انواع قالب‌های پژوهشی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی، ترویج و آموزش پژوهش‌محور بیان کنند. تمام دیدگاه‌ها بدون کلمه‌ای حذف یا سانسور، تقدیم معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهد شد. برای ثبت و ارسال نظر و دیدگاه ها، ذیل همین خبر پیام بگذارید. نکته: نوشتن ایمیل و همین‌طور نام کامل هنگام ثبت نظر، ضرورت ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha