پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مریم جعفری

حوزه/مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمه معصومه(س) بندرعباس گفت: پوشش زنان، سنبل تفکر اسلامی و نماد اقتدار زن مسلمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، خانم مریم جعفری، مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمه معصومه(س)، صبح امروز در کرسی آزاد اندیشی آنلاین «حجاب قانونی یا اجباری» در مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس بیان کرد: بسیاری از اندیشمندان در مقالات از نگاه فمینیستی و یا نگاه درون مذهبی با توجه به آیات و روایات، به مساله حجاب اشکال وارد می کنند.

این استاد حوزه، با اشاره به شأن نزول آیات حجاب و تدریجی بودن احکام اسلام گفت: کلمه حجاب ۷ مرتبه در قرآن آمده و قانونی تدریجی بوده که با ورود اسلام و یازده سال پس از بعثت پیامبر توسعه یافته و مطرح شده است.

جعفری، با بیان اینکه امروزه حجاب به عنوان سنبل و تفکر اسلامی و نماد اقتدار زن مسلمان مطرح بوده که این بحث در ۲ محور دینی و فرا دینی قابل بررسی است، تصریح کرد: حس، تجربه و عقل در محور فرا دینی، خوبی و بدی اشیا را درک کرده و لزوم حجاب برای زنان را ثابت می کنند.

وی با اشاره به نگاه فرادینی به مسأله حجاب افزود: حجاب و نوع پوشش زن با توجه به طبیعت، نقش و اقتضائات وجودی اش با مرد تفاوت هایی دارد که عقل هم این تفاوت و عدم تساوی را پذیرفته است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد: طبیعت و فطرت انسان با ابزار معرفتی حس، تجربه و عقل و به جهت تفاوت میان زن و مرد، مسئله عدم اختیاری بودن حجاب را برای زن پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه حجاب از امور شخصی نیست بلکه از مقتضیات عمل به قانون اجتماعی است، عنوان کرد: کشورهای دیگر، حجاب را به عنوان قانون اجتماعی منع کرده اند، بنابراین حجاب و بی حجابی در کشورها به دلیل عمل به قانون و اقتضائات اجتماعی مطرح است.

جعفری با اشاره به نگاه دینی در مسئله حجاب یادآور شد: حجاب از ضروریات دین است که با ابزار معرفتی حس، تجربه، عقل و وحی سنجیده شده و باید توجه داشت که احکام واجب و حرام بر اساس مصالح و مفاسد صادر می شود.

استاد حوزه در پایان با بیان اینکه، اصل انسانیت، رشد و تکامل با ایجاد احکام از سوی خداوند شکل گرفته است اضافه کرد: مسأله بدحجابی و بی‌حجابی نیز مانند بسیاری از محرمات دیگر در جامعه تاثیرگذار بوده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha