جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجاب

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: مطرح کردن بحث حجاب اجباری مغالطه آشکار دشمنان اسلام و به انحراف کشیدن جامعه است.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص زوایای بحث حجاب اجباری اظهار داشت: در این بحث مغالطات آشکاری صورت می گیرد و عده ای آن بحث را به انحراف می کشند، دشمنان ما به جهت شیطنت‌هایی که دارند این بحث را به صورت انحرافی مطرح می کنند.

مدیرگروه قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی بنت الهدی افزود: اگر بتوانیم جایگاه و حکمت حجاب را برای زنان و مردان تبیین کنیم، می بینیم که به کار بردن واژه اجبار در حجاب معنا ندارد.

وی با بیان اینکه حجاب یکی از ضروریات دین اسلام است بیان داشت: بر اساس آیه لا اِکْراهَ فِی الدّین (سوره بقره: ۲۵۶) هیچ اجباری در دین نیست، این آیه بخشی از آیة الکرسی است که به مسلمانان توصیه می‌کند، غیرمسلمانان را به پذیرش دین اسلام مجبور نکنند و بر آزادی و اختیار انسان در پذیرش دین تأکید دارد.

ماهروزاده ادامه داد: در اصل پذیرش اسلام ما هیچ اجباری نداریم اما وقتی اسلام را پذیرفتیم موظف هستیم که کلیه احکام و قوانین آن را بپذیریم و به آن عمل کنیم همانگونه که وقتی وارد مدرسه ای می شویم باید بر اساس قوانین آن مدرسه پوشش ظاهری را حفظ کنیم و به قوانین آن احترام بگذاریم.

وی بیان داشت: دین اسلام نیز مانند مدرسه ای است که وارد آن شده ایم. در دین اسلام خداوند مسیر سعادت و کمال مطلوب را در قرآن کریم به صورت قوانین و احکام بیان نموده است؛ پیامبر اسلام--صلی الله علیه و آله- را فرستاده تا احکام را تشریح نماید و امامان به عنوان معلمان دین اسلام آن را آموزش داده اند از این رو وقتی در این کلاس درس نشسته ایم باید با گوش جان بشنویم و عمل کنیم تا به سعادت و حیات طیبه که آرزوی هر انسانی است برسیم.

استاد جامعة الزهرا(س) با تأکید بر اینکه حجاب نیز از جمله احکامی است که جزو ضروریات دین است؛ گفت: کسی که مشرف به دین اسلام شده است، توحید، امامت و نبوت را پذیرفته است، بنابر این عمل به احکام و قوانین آن ضروری است.

وی ابراز داشت: البته می توان به دنبال فلسفه احکام بود؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که عقل مادی ناتوان از فهم حکمت تمامی احکام الهی است.

ماهروزاده با اشاره به اینکه حجاب نمود اجتماعی دارد؛ گفت: بعضی از احکام دین، نمود اجتماعی دارد که انجام ندادن آن منجر به تضعیف دین می شود به همین لحاظ است که عمل به آن اهمیت پیدا می کند؛ این در حالی است که بعضی دیگر از احکام دین اسلام جنبه فردی دارد و اگر مسلمانان انجام ندهند در جامعه ظهوری ندارد و تنها بین فرد و خدای اوست، حجاب از جمله احکامی است که حقیقت فرد مسلمان را می رساند، حجاب نماد دین اسلام است؛ لذا دشمنان با هجوم به حجاب می خواهند این حقیقت را از زن مسلمان بگیرند.

وی افزود: بحث حجاب اجباری مغالطه ای است که دشمنان اسلام برای ما بیان کرده اند و بعضی از روشنفکران که با مبانی دین اسلام آشنایی ندارند خواسته یا ناخواسته با همین عنوان به دفاع از حجاب یا انتقاد از آن می پردازند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه اضافه کرد: در بحث حجاب به جهت ظهور اجتماعی و اهمیتی که در تقویت و گسترش اسلام دارد، ضرورت آن در جامعه مطرح می شود. از این رو باید بتوانیم با فرهنگ سازی و اعتلای بینش به مسلمانان و جوانان جایگاه این بحث را تبیین کنیم که حجاب به عنوان یکی از ضروریات دین لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم وجوب حجاب و پوشش ظاهری و حد و کیفیت آن در سوره نور آیه ۳۰ و سوره احزاب آیات ۲۳، ۳۳و ۵۹ کامل تبیین شده است؛ گفت: فرهنگ سازان ما و نهادهای فرهنگی وظیفه سنگینی دارند که جایگاه این بحث را در منظومه احکام اسلامی تبیین کنند و عبارت اجبار را در این مباحث به کار نبرند.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: همانگونه که در کشورهای دیگر قانونی وضع می شود و این قانون لازم الاجراست بر همه کسانی که در آن کشور زندگی می کنند موظف به اجرای آن می باشند. حجاب نیز در قانون اساسی کشور جمهور اسلامی ایران آمده است و به عنوان یک قانون برای همه افراد لازم الاجرا است، از هر کیش و مذهبی که در این کشور زندگی می کنند و به ویژه برای مسلمانان علاوه بر قانون از ضروریات دین اسلام شمرده شده است.

مدیرگروه قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، بحث حجاب را دارای ابعاد فرهنگی عنوان کرد و گفت: کسانی که بحث حجاب اجباری را مطرح می کنند مانند کسانی هستند که اعتقاد دارند باید رانندگی کرد ولی قانون آن را نمی پذیرند، و عقلاء این امر را مردود می دانند. در همین راستا بحث حجاب نیز علاوه بر قانون بودن آن دارای ابعاد فرهنگی است که لازم است کارشناسان اسلامی، کانونهای فرهنگی و آموزشی به ویژه صدا و سیما و مراکز آموزش عالی بینش و نگرش جامعه زنان و همه مسلمانان را نسبت به احکام اسلام از جمله حجاب بالا ببرند.

وی در بخش دیگری به رویکرد روانشناسی در بحث حجاب اشاره کرد و گفت: آموزه های دینی نقش مهمی در عزت نفس انسان و کرامت دارند این آموزه ها بر اساس شناخت خداوند از انسان شکل گرفته است، وقتی انسان خود را مخلوق خداوند بداند احساس ارزشمندی برای خود قائل است و این احساس منجر به اطاعت از احکام و فرامین الهی می شود.

ماهروزاده بیان داشت: حجاب ارزش و شخصیت برای انسان ایجاد می کند، حرمت انسان را در مقابل دیگران بالا می برد، دین اسلام یک نقش موثری در ایجاد شخصیت سالم دارد؛ چرا که آموزه های غنی اسلامی یک الگوی کامل از انسان ارائه می کند که اگر مسلمانان به آن عمل کنند یک نوع ارزشمندی وجودی و کرامت نفس در خودشان ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه دین اسلام به زنان جایگاه و ارزش والایی بخشید گفت: زنانی که در صدر اسلام و جاهلیت جایگاهی نداشتند با ایمان به پیامبر جایگاه وجودی خود را بر اساس آموزه های دینی بدست آوردند اکنون دشمنان اسلام درست روی این نکته دست گذاشته اند تا عزت نفس مسلمانان به ویژه زنان را از بین ببرند بعضی از مسلمانان بخصوص زنان و دختران جوان غافل از این مساله هستند.

پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا ، تاکید کرد: کسی که برای خود حرمت قائل نشود دیگران هم برای او حرمتی قائل نخواهند شد. در روایتی از امام علی(ع) آمده است که می فرمایند :«الکریم یزدجر عما یفتخر به اللئیم؛ انسان کرامت یافته، از هرگونه پستی که انسان های پست به آن می بالند نفرت دارد». بی حجابی و بدحجابی به معنای این است که ارزشی برای جسم قائل نیستند، از این رو آن را بر همگان عرضه می کنند. حجاب حفظ حرمت و کرامت نفس زنان مسلمان و بالا بودن ارزش زنان است که دشمنان میخواهند این عزت را بگیرند.

وی گفت: فرهنگ لیبرالی و غربی با در دست داشتن فضای مجازی اینگونه به زنان و دختران مسلمان القا می کنند که اگر میخواهی ارزشمند باشی خودت را در معرض دید همگان قرار بده و زیباییهای ظاهرت را عرضه کن، اکنون با این جهل و ناآگاهی رو برو هستیم؛ در حالی که خداوند برای جسم زنان ارزش قائل شده است. بدین گونه که زنان که می خواهند به عقد رسمی مردان در آیند، برای این بهره بردن، مهریه تعیین می کند؛ این از آموزه های اسلامی ارزشمند اسلام است؛ که باید برای زنان و جوانان تبیین کنیم و نشان دهیم که دشمنان اسلامی و کسانی که بحث حجاب اجباری را بیان می کنند از سر کینه و عناد است نه سر دلسوزی برای زنان مسلمان؛ و کشف حجاب حیله و نقشه دشمنان، در جهت ربودن عزت و حرمت زنان مسلمان و تهی نمودن از حقیقت اسلام است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha