جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام صفدر پناهی - مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد

حوزه/ با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد امیدها برای پویایی و سر زنده تر شدن حوزه‌ها چند برابر شد و شاهد مدعا اینکه در مقطع فعلی از حوزه‌ها در رسانه‌ها و مطبوعات بیش از گذشته خبر می‌شنویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، حوزه‌های علمیه در کنار رسالت تبلیغی و پژوهشی، به عنوان یکی از مراکز مهم آموزشی تربیت نیروهای زبده در بخش‌های مختلف به خصوص امور فرهنگی به شمار می‌روند که در طول تاریخ به واسطه روشنگری‌های حوزویان در کشور ایران اسلامی شاهد مطالبه‌گری، بیداری، هوشیاری و ظلم‌ستیزی مردم بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

روایتی از مشکلات و کمبود بودجه و اعتبارات حوزه‌های علمیه کهگیلویه و بویراحمد

مدارس علمیه کهگیلویه و بویراحمد فرسوده و نیازمند تعمیر هستند

استان کهگیلویه و بویراحمد نیز هر چند حوزه‌های علمیه تاریخی به قدمت حوزه های بسیاری از استان‌ها ندارد، اما با تاسیس حوزه‌ها طلاب جوان زیادی جذب آن‌ها شدند که برای تبلیغ دین و آموزش سبک زندگی اسلامی در مناطق مختلف به خصوص در دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق قدم‌های بزرگی برداشته اند.

 کهگیلویه و بویراحمد استانی نوپا و البته بر مبنای زندگی و فرهنگ عشیره‌ای و عشایری شکل گرفته و نباید مشکلات کلان شهرها در آن دیده شود اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات معیشتی و حاشیه نشینی و البته گسترده شدن دامنه تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی آسیب‌های بسیاری حتی به مناطق روستایی و بافت‌های کوچک و محدود عشایری رسوخ و نفوذ کرده که همین کار را برای حوزه فرهنگ و مسوولان امور فرهنگی استان سخت کرده است.

با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد امیدها برای پویایی و سر زنده شدن حوزه‌های علمیه چند برابر شد و در چند ماه اخیر علی‌رغم هجمه مرگبار ویروس کرونا شاهد فعل و انفعالات زیادی در حوزه‌های علمیه استان هستیم و شاهد مدعا اینکه در مقطع فعلی از حوزه‌ها در رسانه‌ها و مطبوعات بیش از گذشته خبر می‌شنویم.

دست روی دست نمی‌گذاریم

در همین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین صفدر پناهی، مدیر حوزه‌ علمیه استان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در سالیان اخیر دچار آسیب‌های اجتماعی فراوانی شده و باید همه برای فرهنگ‌سازی در مقابل این آسیب‌ها کنار هم باشیم، اظهار کرد: اکنون تمام فکر و ذکر ما چگونگی مقابله با این آسیب‌هاست و همکاران ما و طلاب جوان و مبلغین دغدغه زیادی برای ریشه‌کنی و مقابله با آسیب‌ها دارند تا کمتر دچار ضرر و خسران شویم.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه استان متاسفانه از نظر زیرساختی رشد موزونی نداشته و در سال‌هایی که با بودن اعتبارات می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم و زیرساخت‌ها آماده شود، کار چندانی انجام نشد، افزود: با همه این مشکلات امروز دست روی دست نمی‌گذاریم و برای ایجاد فضای مناسب آموزشی، تهذیبی و پژوهشی قدم برمی‌داریم.

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قبل از هر اقدامی باید در درون خود حوزه‌ها همبستگی و اتحاد و یکدلی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: فلسفه شکل‌گیری حوزه‌ها هم مبتنی بر همین اصول بوده و سعی بر این است که در حوزه‌های علمیه بر اساس مرام مدیریتی رئیس و مرئوسی فعالیت نکنیم و همه در کنار هم زیر پرچم حوزه، برای خدمت به مردم و تربیت طلاب عالم و فاضل حرکت کنیم.

پناهی با اشاره به تعاملی که حوزه با دستگاه اجریی دارد، افزود: به دنبال هم افزایی با مسئولان دولتی به خصوص مدیران ارشد استانی هستیم تا بتوان در همه زمینه‌ها در کنار بخش اجرایی اولا زیرساخت‌های مورد نیاز را آماده کرد و در ثانیاً بتوانیم با همفکری و تعامل و خرد جمعی به مقابله با آسیب‌ها و مشکلات برویم.

پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله اعرافی

 نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان رئیس شورای حوزه‌ استان پیگیر مشکلات حوزه است و نشست‌های مختلفی تاکنون چه در استان و چه در مرکز با مسئولان حوزوی داشته و این روزها همراه با مدیر حوزه‌ علمیه استان پیگیر مصوبات سفر آیت‌الله اعرافی است.

در آن سوی میدان مسئولان ارشد استانی به ویژه استاندار با ورود به مشکلات حوزره‌های علمیه و همکاری و همفکری با مسئولان حوزه و نماینده ولی‌فقیه و شرکت در نشست‌های درون استان و قم، مصمم به کمک برای رفع مشکلات سخت‌افزاری و ... حوزه‌ها بوده و همین همراهی و هماهنگی نوید روزهای بهتر برای حوزه‌های استان را می‌دهد.

 استفاده از نیروهای کارآمد و جوان؛ ایجاد فضای دوستی و همدلی در حوزه‌های علمیه استان؛ پیگیری مشکلات زیرساختی، پیگیری موضوع مهم پژوهش در حوزه‌های علمیه و همچنین بررسی مشکلات مدارس توسط نماینده ولی‌فقیه و مدیر حوزه‌ علمیه استان نویدبخش پویایی و تحرک هر چه بیشتر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha