سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ دیدار دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با آیت الله اعرافی

حوزه/ بعضی شاید گمان کنند حوزه انقلابی حوزه ای است که باید آن سنت های پیشین را کنار بگذاریم. هرگز حوزه عصر انقلاب به این معنا نیست، بلکه باید هم آن تراث گذشته را مراقبت و هم حوزه را وارد مدار جدید و آماده پاسخگویی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، ، آیت الله اعرافی امروز در اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه و معاونان و مدیران ستادی که به صورت حضوری و مجازی در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گفت: حضرت علی(ع) در خطبه ۱۱۳ در تصویر دنیا فرموده اند«  دنیا دار فناء است و نمی شود به صورت ابدیت به آن نگاه کرد، نعمت هایی در آن با سختی هایی همراه است و جاودان هم نیست.  نکته مهم عبرت آموزی آن است و اگر انسان نگاه دقیق به این موارد داشته باشد، قطعا مسیر سعادت را طی خواهد کرد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه عصر انزوا و انقلاب تعبیری است که در سخنان رهبر انقلاب آمده و برای حوزویان و کارگزاران حوزه قابل توجه است. ما در عصر انزوا و انقلاب باید از میراث بلند و ذی قیمت حوزه و تراث عظیم علمی، اخلاقی و... مواظبت و پاسداری کنیم؛ اما وقتی وارد عصر جدید شدیم، رسالت های جدیدی به دوش ما قرار می گیرد. بعضی شاید گمان کنند حوزه انقلابی حوزه ای است که باید آن سنت های پیشین  را کنار بگذاریم. هرگز حوزه عصر انقلاب به این معنا نیست، بلکه باید هم آن تراث گذشته را مراقبت و هم حوزه را وارد مدار جدید و آماده پاسخ گویی نیازهای جامعه و نظام کنیم.

امام جمعه قم با بیان این که در آغاز و آستانه ایام الله دهه فجر قرار داریم اظهارداشت: حوزه را در این ۴۲ سال باید در همه مسائل مورد ارزیابی قرار دهیم؛ داشته ها و اندوخته ها را ببینیم که با این سرمایه عظیم انقلاب چه کرده ایم و چگونه به مسائل نظام پاسح داده ایم و چه نقش موثری روحانیت در صحنه ایفاء کرده و چه کاستی داریم و چگونه باید باید جبران کنیم. این سوال بزرگی از حوزه و روحانیت است که با آن مواجه است.

تجربیات نو در مقابل حوزه قرارگرفته است

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه در عصر انقلاب از امتیازات خوبی برخوردار است و تجربیات نو در مقابل حوزه قرارگرفته است گفت: هیچ‌گاه حوزه برابر این همه سوال و پرسش و نیازها قرار نداشته است. برای اولین بار حوزه با دنیای بی پایانی از سوال و ضرورت ها مواجه شد. در این عصر جدید و دنیایی که از علم و فناوری و اندیشه های مختلف برخوردار است، دنیایی که با فناوری اندیشه های گوناگون مواجه گردید و تحولات عملی و... در آن رقم خورد، همه اینها مستقیم یا غیر مستقیم با حوزه در ارتباط بود و اتفاق دیگر حدوث انقلاب بزرگ بود و اینها پدیده بزرگی است و سوال های جدید را عرضه کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: در این رابطه حوزه اقدامات خوبی برای پاسخگویی انجام داد، ولی ضعف هایی وجود دارد که باید آن را بشناسیم.

تربیت نیروی تراز انقلاب

رویکرد فرهنگ اداری بر کار روحانیت؛ دنیا زدگی و تجمل گرایی و فرو افتادن در مدار سطحی و فاصله از مردم و جوانان و عدم درک از وقایع و  پاسخ گویی به نیازها و جهان، از جمله نگرانی هایی بود که آیت الله اعرافی بیان کرد و گفت: حوزه با تکیه بر سابقه دیرین و سرمایه گذشته، نقش های بی بدیلی ایفا کرد، اما باید نگران بود که در برابر این همه حجم تولید فکر و اندیشه، علم و دانش پاسخ گو هستیم  و آیا توانسته ایم تربیت کننده نیروی تراز انقلاب و جهان باشیم؟

آیت الله اعرافی در ادامه گفت: اگر ۴سال گذشته را بخواهیم ارزیابی کنیم که با حمایت رهبر انقلاب و مراجع و بزرگان و با نگاه بلند مدیران استانی، شاهد تولید حجم انبوهی از منظومه فکری و سرمایه بزرگی در حوزه بوده ایم باید از آنها تشکر و قدرانی کرد،  اما با وجود همه ضعف ها برای اولین بار است که با حمایت همه بزرگان حوزه ۲۰ سند بلند مدت، برنامه ۵ ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح و عنوان مهم حوزه برخوردار است. این حجم مهم سرمایه است که در حوزه با تلاش های زیاد فراهم آمده است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در مقام اجرا هم بیش از ۵۰ عنوان می توان برشمرد که با وجود مشکلات محقق شده و قابل ارائه است. در بخش استانها با وجود این که موجب رضایت ما نیست ولی در بحث واسپاری و واگذاری مدارس و مراکز گام های خوبی برداشته شده ودر محور ارتقا و تکامل هم نیز کارهای خوبی شده است. این مجموعه ای انباشته ها وسرمایه هایی است که گذشتگان هم فعالیت کرده بودند.

وی افزود: اگر چه در مواردی ضعف جدی است و باید جبران کرد که از جمله تراکم برنامه است که گاهی موجب شلوغی در عمل می شود. در همین رابطه باید به عدم اطلاع رسانی جامع، دانش افزایی و توجیه درست اسناد و برنامه کلان برای مدیران و اساتید هم اشاره کرد.

آیت الله اعرافی گفت: در عین حال می دانیم همه اسناد و طرح های تولیدشده وقتی به سمت اجرا می رود که مدیر در استان و ... از آگاهی و دانش لازم نسبت به این منظومه فکری برخوردار باشند. اما در دور جدید ضمن تکمیل شدن طرح ها، عمده باید به سمت اقدام و عمل و جبران ضعف پیش رویم. در این روزها، جبران ضعف و اقدام باید مورد نظر و توجه جدی باشد و در متن برنامه و زندگی طلاب و به تدریج در جامعه اثر بخش باشد.

انتظار مدیر حوزه از عهد خود با مدیران استانی

وی افزود: برخی از انتظارات از جمله مصوبات سفر ما در مناطق است. باید این مصوبات و عهدی که بسته شده پیگیری و اجرا شود؛ مجموعه پیوست های احکام و وظائف، برش های برنامه ۵ساله و آمایش استانی، ارتباط بیشتر با مدارس و طلاب و توجیه طلاب نسبت به طرح های بزرگ از دیگر وظائف مهم است.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: تعامل با نهادهای دینی و فرهنگی و برنامه ریزی برای تشکیل جبهه واحد با حضور مدیران نسبت به همه کنشگران فعال، توجه ویژه به سطوح عالی و ارتقا، توجه به رشته ها و درس خارج، توجه به ممتازان و استعدادهای برتر، توجه به دوره های بصیرت افزایی و توجه به طرح های مطالعاتی شهید مطهری و ولایت فقیه و ارتقا دانش طلاب، توجه به شبکه های جهادی و تقویت آن، پذیرش و ارتقاء پذیرش، توجه به گروه های علمی و توجه به بحث وقف ومنابع پایدار مهمترین انتظاری است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha