یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رزق و روزی

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از آذربایجان شرقی در تحقیقی «مصادیق رزق و روزی از منظر قرآن و روایات» را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سمیه عباسی پور خورجستان، طلبه مدرسه علمیه فاطمه الزهراء شهرستان هشترود با اشاره به تحقیق پایانی خود با عنوان «بررسی مصادیق رزق و روزی از منظر قرآن و روایات»، اظهار داشت: در این تحقیق بعد از کلیات، مفهوم شناسی رزق و روزی به همراه اقسام رزق و توصیفات قرآنی آن آورده شده و در ادامه به بررسی اقسام رزق دنیوی و اخروی پرداخته شده است.

وی افزود: مهم‌ترین هدف آفرینش انسان در آیات و روایات رسیدن به رشد و کمال معنوی معرفی شده است؛ لذا به حکم عقل و شرع انسان برای رسیدن به این هدف متعالی به یک سری از اسباب و لوازم نیازمند است که در قرآن کریم از این اسباب و لوازم تحت عنوان رزق یاد شده است.

برگزیده جشنواره علامه حلی از آذربایجان شرقی با بیان این که رزق چیزی است که همه زندگی انسان را فرا گرفته و برای شناختن پدیده ای به این وسعت نمی‌توان به تجربه‌های روزمره بسنده کرد، ادامه داد: اگر می خواهیم با بصیرتی کامل نسبت به رزق و اقسام آن برخورد کنیم تا از هلاکت نجات یابیم، باید از منظر خالق انسان، مصادیق رزق را تجزیه و تحلیل کرده و به سخنان ائمه علیهم السلام که بازگوکننده سخنان خدا هستند توجه خاص نماییم.

وی تصریح کرد: آدمی همواره احتیاج به انواع رزق دارد، تا بتواند نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف جسمی و روحی در دنیا و آخرت برآورده سازد.

خانم عباسی پور خورجستان با اشاره به این که برخی از انسان ها مسأله رزق و روزی را محدود و محصور به مادیات می دانند و از امور معنوی همچون علم، نبوت و شهادت که در آیات و روایات تحت عنوان رزق معنوی معرفی شده است غافلند، گفت: بسیاری از افراد نیز هستند که در زندگی شخصی و اجتماعی خود برای رزق مادی ارزش و اهمیتی بس فراتر از رزق معنوی قائلند.

وی افزود: برای مقابله با چنین نگرش هایی، لازم است تا مصادیق رزق در آیات و روایت مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا از این طریق در راستای ارتقاء و تعمیق تفکر دینی و مقابله با جهل و غفلت در رابطه با موضوع رزق و مصادیق آن گامی برداشته باشیم.

این طلبه مدرسه علمیه فاطمه الزهراء شهرستان هشترود با بیان این که تحقیق پایانی بنده با عنوان «بررسی مصادیق رزق و روزی از منظر قرآن و روایات» در ۴ فصل تهیه و تنظیم شده است، ادامه داد: کلیات تحقیق، مفهوم شناسی، مصادیق رزق دنیوی و مصادیق رزق اخروی فصل های این تحقیق را تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در فصل اول تحقیق مباحثی چون «تعریف و تبیین موضوع»، «اهمیت و ضرورت تحقیق»، «اهداف و فوائد تحقیق»، «پیشینه موضوع تحقیق»، «سؤال های تحقیق»، «فرضیه تحقیق»، «پیش فرض تحقیق»، «روش تحقیق»، «مفاهیم و متغیرها» و همچنین «ساختار کلی تحقیق» بیان شده است.

خانم عباسی پور خورجستان با اشاره به فصل دوم تحقیق که از مباحث مفهوم شناسی تشکیل شده است، گفت: در این فصل عناوینی چون «مفهوم اهمیت رزق و روزی»، «مفهوم رزق و اقسام آن» و نیز «توصیفات قرآنی رزق» آورده شده است.

وی با بیان این که در فصل سوم تحقیق مصادیق رزق دنیوی در دو گفتار با عناوین «مصادیق رزق مادی در دنیا» و «مصادیق رزق معنوی در دنیا» ذکر شده است، اظهار داشت: فصل چهارم و پایانی تحقیق نیز مصادیق رزق اخروی را تشکیل می دهد که دارای سه گفتار «ویژگی‌های رزق در آخرت»، «مصادیق رزق مادی در آخرت» و «مصادیق رزق معنوی در آخرت» است.

چکیده تحقیق پایانی:

رزق یعنی عطاء و بخشش دائمی دنیوی یا اخروی و در اصطلاح به هر چیزی گفته می‌شود که مایه‌ی دوام حیات موجودات زنده است. آدمی همواره احتیاج به انواع رزق دارد، تا بتواند نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف جسمی و روحی در دنیا و آخرت برآورده سازد. برای رسیدن به این هدف ضرورت دارد به مصادیق رزق از منظر آیات و روایات پرداخته شود تا انسان‌ها بتواند با شناخت درست و با هوشیاری کامل، گامی در جهت کسب رزق معنوی و مادی، روحانی و جسمانی مورد رضایت خداوند بردارند.

قرآن کریم در آیات گوناگونی مصادیقی برای رزق عنوان کرده‌ است، که هم شامل رزق دنیوی و امور مادی و معنوی انسان ها می‌شود و هم شامل رزق اخروی و جهان بعد از مرگ می‌باشد. از مصادیق رزق مادی در دنیا مانند: باران، چشمه، خوراک، مائده‌ها و انواع میوه‌ها و از مصادیق‌ رزق‌معنوی ‌در دنیا می‌توان به قرآن، نبوت، حکومت و شهادت اشاره کرد. همچنین از مصادیق رزق در آخرت می‌توان به میوه‌های بهشتی، نوشیدنی‌های فراوان، همنشینی با صالحان و امامان و... اشاره نمود.

بنابراین، نوشتار حاضر با روش کتابخانه‌ای و رویکرد توصیفی در صدد بیان عناوین و مصداق‌های رزق در دنیا و آخرت براساس دیدگاه قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم السلام) می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha