سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی - مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: نقش اصلی زن، انسان سازی و تربیت نسل در خانواده است. امور خانه اعم از اداره شوهر و روابط اعضاء خانواده، تدبیر امور منزل و... بر عهده بانوان است و این زن است که خانواده را رو به کمال و تعالی می‌برد و این امر درباره فرزندان به صورت جدی‌تر رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، در نشست تجلیل از واحد خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور، به مناسبت ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و روز زن، با اشاره به نامگذاری روز ولادت حضرت به عنوان روز زن گفت: این نامگذاری قطعا مسئولیت‌هایی را متوجه خواهران می‌کند که بانوان محترم به آن توجه دارند. موضوع بعدی بحث سنجش موقعیت ما با حضرت زهرا(علیه‌السلام) است که آیا ما شیعیان آن حضرت به حساب می‌آییم؟ آن حضرت سیده نساء العالمین هم در دنیا و هم در آخرت است و جایگاه بس عظیم و رفیعی دارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها) گفت: وجود نورانی این بانوی گرامی از جایگاه و شان بالایی برخوردار است و مکررا نبی گرامی اسلام از جایگاه ایشان با عناوین مختلف تجلیل بعمل می آورند ؛ امام حسن عسکری(علیه السلام) در روایتی می‌فرمایند که مادر ما حضرت زهرا(سلام الله علیها) حجت بر ما ائمه و اهل بیت(علیهم‌السلام) هستند و این نشان از معنای عظیم و شگرفی دارد که قابل توجه است. وقتی پیامبر گرامی اسلام در جایی خطاب به حضرت زهرا(سلام الله علیها) می‌فرمایند: فداها ابوها و یا ایشان را ام‌ابیها می‌نامند، و حضرت را مادر خودشان می‌نامند، این سخنان نشان دهنده این است که نقش پر رنگ مادری ایشان حتی برای رسول عظیم الشان اسلام(صلی الله علیه و آله) است.

وی در ادامه افزود: کسی خدمت حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمد و از حضرت سوال کرد که همسر من می‌پرسد آیا ما از شیعیان واقعی شما هستیم؟ حضرت در پاسخ سوال می فرمایند: "به همسرت بگو اگر تو به آنچه که ما می گوییم عمل می کنی شیعه ای و اگر نسبتی بین عمل و ادعایت نباشد، شیعه نیستی و از آنچه که ما نهی می کنیم باید اجتناب نمایی" ؛ آن فرد به همسرش پاسخ حضرت را رساند و همسرش نگران شد و گفت به حضرت بگو که ما نمی‌توانیم به تمام آنچه که می گویید عمل کنیم آیا باز هم با این شرایط ما شیعه به حساب می آییم؟ حضرت پاسخ دادند: " شیعه واقعی یعنی عمل به آنچه که ما اهل بیت(علیهم السلام) گفته ایم اما این را هم بدانید که ما به کسانی که حب و محبت ما اهل بیت را در دل دارند توجه ویژه‌ای داریم" . حضرت زهرا(سلام الله علیها) بانویی هستند که نصاب و حد و مرز شیعه بودن را تعیین می کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی گفت: علیرغم اینکه ما در نهاد برای همکاران مسئولیت هایی در شرح وظایف تعیین کرده‌ایم اما آن چیزی که اولویت دارد مسئولیت‌های اجتماعی و وظایفی است که برای بانوان در سطح جامعه مطرح می شود و این مسئولیت‌های اجتماعی مسئولیتی در کنار نقش و مسئولیت اصلی بانوان است.

وی با اشاره به نقش اصلی زنان در خانواده افزود: نقش اصلی زن، انسان سازی و تربیت نسل در خانواده است. امور خانه اعم از اداره شوهر و روابط اعضاء خانواده، تدبیر امور منزل و... بر عهده بانوان است و این زن است که خانواده را رو به کمال و تعالی می‌برد و این امر درباره فرزندان به صورت جدی‌تر رخ می‌دهد؛ این سخن مهمی است که از دامان زن مرد به معراج می‌رود و هر خیری که برای مرد رخ می‌دهد در قالب فضایی است که تحت تاثیر فداکاری زنان و مادران از بدو تولد تا آخر عمر به دست می‌آید؛ این نقش اصلی بانوان است و نباید با هیچ نقشی معاوضه شود و البته در کنار آن در صورت وجود زمان و فرصت مناسب، وظایف اجتماعی دیگری هم برای بانوان مطرح می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه افزود: از ابتدای شکل گیری نهاد واحدهای خواهران و همکاران خواهر در این بخش تلاش‌های زیادی را انجام داده‌اند اما هنوز به آن نقطه تعالی در شرح وظایف در محیط دانشگاه و میدان عمل نرسیده‌ایم و این نکته باید مورد توجه جدی قرار گیرد و فرصت ها و ظرفیت‌هایی که در بخش خواهران در دانشگاه قابل پیگیری است، باید بازنگری شود. همکاران محترم مناسب است که به دنبال ارتباط، حضور و نقش موثر در بین دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها مخصوصا در بخش خواهران تشکل‌های دانشجویی باشند که این کار خیلی مهم است.

وی در پایان گفت: البته بنده انتظار دارم، ذیل کارگروه تخصصی منابع انسانی کمیته ای برای بخش بانوان برای توجه ویژه به مسائل این بخش تشکیل شود و جلسات آن به صورت مستمر و جدی برگزار شود تا اثرگذاری فعالیت‌های نهاد در این بخش جدی‌تر باشد. قطعا آنگونه که شایسته است از خدمات و زحمات بانوان در نهاد تجلیل نمی‌‍‌شود؛ بنده توفیق خدمت برای شما عزیزان و خدمت‌گزاران را از خداوند منان طلب می‌نمایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha