سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
رضا نوری

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه نقش تولی به ولایت صدیقه طاهره (س) در طهارت عباد است، گفت: در حقیقت لازمه ایمان و نتیجه عینی بشارت از حضرت زهرا(س) توفیق یافتن در حمایت و حراست از حریم دین خداست که این یاری و حراست نیز همراه تعظیم و تکریم و برخاسته از عشق و معرفت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تبریک سالروز میلاد دخت نبی مکرم اسلام (ص)، با اشاره به اهمیت درک بلا و ابتلای حضرت صدیقه طاهره (س)، اظهار کرد: اثر عینی و عملی این درک، تصدیق ولایت ایشان است.

وی افزود: کسی که چنین عقیده و باوری دارد که از دوستان حضرت است و به بلا و وفای به عهد ایشان توجه می‌کند، به توفیق عظیم درک و تصدیق ولایت ایشان نائل می‌شود؛ یعنی اهل تسلیم و پذیرش محض نسبت به حضرت می‌شود و درواقع درک و تصدیق ولایت ایشان از مدخل توجه به بلا و میثاق آن حضرت امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: توجه به بلای حضرت؛ یعنی ادراک عظمت وجودی حضرت زهرا (س)، سیطره حبّی دادن ایشان بر وجود خود و توسل و استمداد به ساحت آن حضرت که نتیجه این ادراک، استیلای حبّی و استمداد، اتباع فکری و عملی از حضرت، ترک معصیت، قدرت وجودی انسان برای خروج تام از ولایت طاغوت چه طاغوت انفسی و چه طاغوت آفاقی است.

وی افزود: اگر انسان از این مدخل معرفتی وارد شود آنگاه است که می‌تواند پای ولایت حضرت زهرا (س) بایستد و ایشان را تصدیق کند وگرنه تصدیق ایشان، کار سهل و آسانی نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اضافه کرد: در جریان موسای کلیم (ع) و خضر نبی (ع) کاملاً مشهود است که با اینکه موسی (ع) با ارشاد و امر خداوند متعال معلمی الهی پیدا کرده و لکن به خاطر سختی آزمایش‌ها و ابتلائات، توان تصدیق ایشان را ندارد و از همراهی با خضر نبی (ع) بازمی‌ماند.

وی ادامه داد: در جریان حضرت صدیقه طاهره (س) نیز بسیاری از تولّی و تصدیق حضرت دست برداشتند. شیطان در بسیاری از موارد با شبهه‌ها و وسوسه‌های سنگین، کار تصدیق را بسیار دشوار می‌سازد و اگر انسان متوجه به بلای اولیا نباشد نمی‌تواند به تصدیق برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: حتی توجه به بلای اولیای خداست که شبهات را برمی‌دارد، در جریان بردن امیرالمؤمنین (ع) با دستان بسته به سمت مسجد نقل کرده‌اند که در بین راه فردی یهودی حضرت را با آن حال دید و شهادتین گفت، وقتی علّت امر را از او جویا شدند گفت: قدرت و شجاعت امیرالمؤمنین (ع) را در خیبر دیده بودم، حال که این‌چنین شخصیتی را دست‌بسته دیدم یقین کردم که شمشیر زدن او و صبر و شکیبایی‌اش هر دو برای رضای خداست وگرنه آن‌کس که باب خیبر را آن‌گونه از جای درآورد اگر همه کارهایش «لله» نبود امروز هرگز نمی‌توانستند او را دست‌بسته ببرند، درک این بلاست که انسان را به تصدیق می‌رساند.

وی افزود: در قضیه عاشورا بسیاری از بزرگان زمین‌گیر شدند و حتی سیدالشهدا (ع) را به خیال خود نصیحت می‌کردند، این افراد چون بلای حضرت را درک نکرده‌اند به تصدیق حضرت هم نرسیدند. از آن‌طرف حضرت قمر بنی‌هاشم ابوالفضل العبّاس (ع) نه‌تنها در اوج تصدیق است بلکه در اوج تسلیم و محو شدن در سیدالشهدا (ع) است و می‌فرماید: «أَشْهَدُ لَک بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِی صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ».

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اهمیت توجه به بلا و ابتلای حضرت و تصدیق ولایت ایشان به برکت این توجه، ایستایی بر نبوت و ولایت را برکت این تصدیق دانست.

وی با اشاره به الحاق به نبی و ولی به‌واسطه حضرت زهرا (س) و به برکت این صبر و ایستایی، اظهار کرد: دریافت بشارت طهارت به برکت ولایت حضرت زهرا (س) است؛ زیرا نقش تولی به ولایت صدیقه طاهره (س) در طهارت عباد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: در حقیقت لازمه ایمان و نتیجه عینی بشارت طهارت از حضرت زهرا (س) توفیق یافتن در حمایت و حراست از حریم دین و رسول خداست که این یاری و حراست نیز همراه تعظیم و تکریم و برخاسته از عشق و معرفت است.

وی تصریح کرد: بی‌تردید از مصادیق بارز کسی که توانسته است این مراحل مبارک را طی کرده و به کمال و سعادت در ذیل ولایت و محبت حضرت فاطمه (س) نائل آید، شخصیت امام راحل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha