جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: بیشترین خطاب سوره فرقان به پیامبر اکرم(ص) است و در این سوره بیشترین شبهاتی که علیه پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم وارد شده، مطرح و به آن پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در ویژه برنامه شرح شمس که همزمان با ماه مبارک رمضان در نمازخانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد به تشریح سوره فرقان پرداخت.

وی با بیان این که سوره فرقان چهل و دومین سوره ای است که به پیامبر اکرم(ص) در مکه نازل شده است، افزود: این سوره در مصحف رسمی که اجازه تغییر در آن وجود ندارد در جزء ۱۸ و ردیف ۲۵ قرار دارد که بعد از سوره نور و قبل از سوره شعراء قرار گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، تعداد آیات این سوره را ۷۷ آیه عنوان کرد و ادامه داد: همه به این تعداد آیه قائل هستند و باید بدانیم که شماره گذاری مصحف رسمی قرآن کریم براساس شماره گذاری کوفی است و تقریبا اکثر راویان جز یک یا دو مورد اظهارنظری که مورد تضعیف واقع شده، این سوره و تمام آیات آن را مکی می دانند.

وی با اشاره به نام گذاری سوره های قرآن، خاطرنشان کرد: در بحث نام گذاری سوره ها غالبا به آیات ابتدایی سوره توجه شده است و در برخی سوره ها نیز به موضوعات مهم و غیرتکراری که در سوره مطرح شده توجه کرده اند مثل سوره بقره که داستان گاو بنی اسرائیل را نقل می کند و این داستای در جای دیگر قرآن ذکر نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که پیامبر اکرم(ص) به شدت از سوی مشرکین و کفار مورد هجمه واقع می شد و عمده هجمه ها تردید در مورد قرآن و رسالت حضرت بود، گفت: در جای جای قرآن به این شبهات پرداخته شده و به آن پاسخ داده شده است.

وی بیان داشت: بیشترین خطاب سوره فرقان به پیامبر اکرم(ص) است و در این سوره بیشترین شبهاتی که علیه پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم وارد شده، مطرح و به آن پاسخ داده شده است و در بخشی از سوره نیز مشخصات عبادالرحمن مطرح گردیده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که آیات ۱ تا ۶۲ سوره فرقان در مقام گفت و گو با مشرکین و کفار بوده و چگونگی پاسخ به شبهات و گفت و گوی پیامبر با مشرکان را مطرح کرده است، افزود: آیات ۶۳ تا ۷۶ نیز به معرفی عبادالرحمن پرداخته و در آیه پایانی سوره نیز پیامبر اکرم(ص) پاسخ دلسرد کننده ای به کفار می دهند و سوره پایان می یابد.

وی تصریح کرد: آیات اول تا سوم سوره فرقان در مورد بعثت پیامبر اسلام و لطف خدا به جهانیان صحبت می کند و در ادامه شش شبهه مشرکین و کفار شامل «قرآن از سوی خدا نازل نشده است»، «چرا پیامبر مانند مردم عادی زندگی می‌کند»، «چرا فرشتگان بر ما نازل نمی‌شوند»، «چرا قرآن یکباره نازل نمی‌شود»، «استهزای دعوت توحیدی پیامبر» و «ادعای بی‌فایده‌بودن بندگی خدا» پاسخ داده می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha