جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کشمیری گفت: در شهادت امام باقر (ع) به ابعاد زندگی شخصی و علمی آن امام بزرگوار (ع) می پردازیم تا مسلمانان به ویژه جوانانی که برخی از آنان با زندگی ائمه (ع) آشنایی ندارند، مطلع شوند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا، شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) را به جهان اسلام تسلیت گفت.

وی طی سخنانی به همین مناسبت گفت: در شهادت امام باقر (ع) به ابعاد زندگی شخصی و علمی آن امام بزرگوار (ع) می پردازیم تا مسلمانان به ویژه جوانانی که برخی از آنان با زندگی ائمه (ع) آشنایی ندارند، مطلع شوند.

امام باقر(ع) به خاطر تلاش برای نشر علوم و معارف به باقر ملقب شدند

نماینده آیت الله سیستانی با بیان اینکه اولین نکته در خصوص زندگی امام باقر (ع)، ملقب شدن ایشان به باقر(ع) است، افزود: باقر به معنی گسترش دهند و نشر دهنده است. آن امام (ع) شکافنده علم یعنی گسترش دهنده و ناشر علم هستند و به خاطر تلاشی که در گسترش علوم و معارف داشتند، به این لقب معروف شدند.

امام باقر(ع) منزل خویش را مدرسه ارشاد، فرهنگ سازی، آموزش و آگاهی قرار دادند

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری ادامه داد: امام باقر (ع) باب علم جدّش حضرت نبی اکرم (ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) هستند و مَثَل ایشان، مَثَل تمامی ائمه دوازده گانه است؛ اگر شرایط سیاسی و اجتماعی به ایشان اجازه می داد، تمامی جهان را با انواع علوم و معارف سودمند روشنایی می بخشیدند و در دنیا اثری از نادانی و گمراهی بشر باقی نمی ماند، امّا امام باقر (ع) علی رغم شرایط سخت، تروریسم، خفقان و نظارت شدیدی که در آن به سر می بردند، توانستند حصار جهل، فریب و سرپوش گذاشتن که بنی امیه در میان مردم تثبت کرده بود را در هم شکسته و منزل خویش را مدرسه ارشاد، فرهنگ سازی، آموزش و آگاهی قرار دادند و شمار زیادی از صحابه، تابعین، جویندگان حدیث و فقها دور آن حضرت جمع شده و مجالس گفتگو و مناظره با علمای مذاهب اسلامی، اهل کتاب، خوارج، فلاسفه، پیروان دهری، ملحدان و غیره برگزار می کردند.

امام باقر(ع) بنیانگذار مدرسه بزرگی بودند که علمای بزرگی را در خود جای داد

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: امام محمد باقر (ع) به نشر فقه اسلامی که حامل روح و بنیان اسلام است و با زندگی در ارتباط است، پرداختند و برای احیای آن بسیار تلاش کرده و مدرسه ای بزرگ بنیان نهادند که علمای بزرگی همچون "ابان بن تغلب"، "محمد بن مسلم"، "برید الاسدی"، "فضیل بن یسار"، "معروف بن خربوذ"، "زرارة بن اعین" و غیره را در خود جای داد و اینان در تدوین احادیث اهل بیت (ع) صاحب فضل بوده و اگر آنها نبودند، آن ثروت بزرگ فکری که جهان اسلام به آن افتخار می کند و از منابع اساسی برای فقهای شیعه در استنباط احکام شرعی است، وجود نداشت.

امام باقر(ع) هزینه فقها را تأمین کردند تا آنان به دنبال تحصیل علم بروند

نماینده آیت الله سیستانی در ادامه اشاره کرد: امام باقر (ع)، این فقها را تربیت کرده، آنان را ستودند و مراکز آنان را تقویت نموده و امت را به فتوای آنها ارجاع دادند.  آن امام (ع) هزینه های آنان را تأمین کرده و نیاز های زندگی را برایشان فراهم کردند تا بتوانند بدون دغدغه به دنبال تحصیل علم و ثبت و تدوین اصول و مبانی آن بروند و بعد از آن به امام صادق (ع) فرمودند که از آنها حمایت کرده و برایشان هزینه کنند تا مسائل اقتصادی آنها را از پراخت به وظیفه خود باز ندارد.

مرجعیت در طول زمان حامی حوزه های علمیه بوده و به حکومت وابسته نبودند

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری در پایان گفت: از زمان غیبت کبری تاکنون، مرجعیت در طول زمان حمایت از حوزه های علمیه را بر عهده گرفته و به حکومت و اوقاف آن وابسته نبودند تا بتواند حکم صحیح شرعی را از منابع معتبر از طریق ائمه اهل بیت (علیهم السلام) نقل کنند و اگر این شیوه ای که ائمه اطهار (ع) تعیین کردند، نبود، دین به انحراف کشیده می شود و اعتقادات از بین می رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ریحانه پورزکی JP ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    لطفا اعلام کنید ولادت اما باقر کی هست