جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کشمیری شهادت امام محمد باقر (ع) را به جهان اسلام تسلیت گفت و اشاره کرد: امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) به نشر فقه اسلامی که حامل روح و بنیان اسلام و ارتباط آن با زندگی است، توجه و اهتمام ورزیدند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشیمری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) را به جهان اسلام تسلیت گفت و اشاره کرد: امام محمد باقر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) به نشر فقه اسلامی که حامل روح و بنیان اسلام و ارتباط آن با زندگی است، توجه و اهتمام ورزیدند.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری طی سخنانی به مناسبت شهادت امام باقر (ع)، گفت: امام باقر (ع) در زمانی که مسلمانان نسبت به دینی و احکام شریعت ناآگاه و جاهل بودند، عمر خویش را در راه خدمت اسلام و مسلمین در زمینه تدریس، تربیت و تعلیم صرف کردند؛ چراکه حکومت های آن زمان به امور دینی کاملاً بی توجه بودند، به گونه ای که برخی حتی چیزی از امور دینی مثل تعداد رکعت های نماز واجب نمی دانستند.

وی ادامه داد: به همین خاطر امام باقر (ع) به نشر فقه، علم و معرفت متمرکز شده و از درگیری های سیاسی کاملاً دور شدند و در هیچ اقدامی که مرتبط با حکومت آن زمان بود، مشارکت نکردند و در مسیر علم قدم برداشتند. امام (ع) مناره های علم را برافراشتند، قواعد آن را پایه ریزی نموده و اصول آن را تحکیم بخشیدند. ایشان رهبر، معلّم و فرمانده امت در مسیر فرهنگی بودند و در میادین بحث و پژوهش علمی گامی های بزرگی را برداشتند که عامل بنیانی در شکوفایی زندگی اسلامی و تشکیل تمدن اسلامی در نسل های بعدی به شمار می رود.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا تصریح کرد: از مهمترین مسائلی امام باقر (ع) به آن توجه داشتند، نشر فقه اسلامی بود که حامل روح و بنیان اسلام و ارتباط آن با زندگی است. آن امام بزرگوار برای احیای فقه، شب و روز تلاش کردند و مکتب بزرگ خویش را که علمای بزرگی مثل "ابان بن تغلب" و "محمد بن مسلم" و "برید الاسدی" و " فضیل بن یسار" و "زرارة بن اعین" را در خود جای داد، بنیان نهادند. این علمای اعلام نقش مهمی در ثبت احادیث اهل بیت (علیهم السلام) داشتند و اگر آنان نبودند این ثروت عظیم فکری که جهان اسلام به آن افتخار می کند و یکی از اسناد اساسی فقهای شیعه در استنباط احکام شرعی به شمار می رود، از بین می رفت.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری گفت: یکی از مسائلی که در سیره امام باقر (ع) موجب افتخار است، این است که آن بزرگوار، این فقها را تربیت کردند، آنان را ستودند و امت را به فتوای آنان ارجاع دادند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    3 1
    در واقع ، عمل مبارک امام باقر علیه الصلوة و السلام ، حفاظت از ریشه ی ساست صحیح الهی و احیاء فرهنگ و ادب دین و دیانت آنگونه که خدای تعالی می خواهد بوده است . سیاست مگر غیر از این است که علم ___زند تکیه بر کرسی صبر و حلم ؟ ____بسازد کسانی که با جرأتند ____شجاعند و هم صاحب حرمتند ___بتدبیر نیکو مدام کار کنند ___عموم خلایق بدین یار کنند ___بسازند خویش و جهان را همی ___نورزند غفلت ز عقبی دمی ___بگیرند بفکر و عمل هر کسی ___همیشه براه امامان بسی ؟
  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    0 0
    با سلام واحترام بر عزیزان بزرگوار خبر گزاری شریف ، ضمن تشکر از محبتتان ،خیلی شرمنده ام و پوزش میخواهم ا ز این که در ارسال نظر م سهواََ نامم (محمد مهدی اسلامی _نام مستعار )را ننوشته ام ، باور بفرمائید این فقط برای اولین بار است که ان اتفاق افتاده است ، اصلاََ تعمدی در کار نبوده است . عفوم بفرمائید .از خدای تعالی برای شما سروران عزیزم طول عمر پربرکت و سعادت خواهانم . با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .
  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 0
    با سلام و احترام بر کاربر محترمی که به نظر این بنده ی حقیر ،نمره ی منفی داده اند ، عرض میکنم که کاش عیب سخنم را نیز بطور مستدل بیان می فرمودید که اگر اصلاح پذیر است اصلاح کنم و اگر کلّاََ نا درست است کنارش بگذارم ، چون اگر بنده خودم میدانستم سخنم معیوب یا باطل است که نمی نوشتم ، حال اگر خود آن بزر گوار یا هر عزیز دیگری این لطف را بکنند منتی بر بنده نهاده اند ، بسیار سپاسگزارشان میشوم .با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    مگر غیر سیاسی هم در دین داریم ؟ دین برنامه طاعت الهی برای وصول به قرب و مثوبتش در دنیا و آخرت است . و سیاست که به معنای تدبیر است غیر این است ؟ امام باقر علیه السلام و همچنین امام صادق علیه السلام هیچ وقت گزینه تشکیل حکومت را بلا دلیل حذف نکرده بودند ، قضیه سوال از چرایی عدم قیام و‌ پاسخ به این که اگر به تعداد گوسفندان مورد مشاهده (حدود ۱۸ گوسفند احتمالا) یار می داشتم قعود برایم جایز نبود و ... همگی به وضوح نشانه از عدم بی تفاوتی آنان از سویی و البته متاسفانه مهیا نبودن شرایط از سوی دیگر دارد ...
    • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 0
      با سلام واحترام بر جنابعالی عرض می کنم که این حقیر نیز کاملاََ فرمایش متین حضرت عالی را قبول دارم و بر همین اساس نیز سروده ام را نوشته ام ، اما دوست دارم بدانم ایراد و اشکال بر عرایضم چه بوده است که هنوز بزرگواری پاسخ بنده را نداده است .خداوند توفیقات روز افزون بر جناب شما عطا کند . با عرض ادب محمد مهدی اسلامی .
  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    پس از آن که ، آن شخص محترم به سروده ی بنده نمره ی منفی داده بودند ، از ذهنم ذشت شاید بجای آن که با در نظر داشتن «تغلیب» نوشته ام « عموم خلایق بدین بار کنند ، بنویسم «کثیری ز مردم بدین بار کنند »بهتر باشد . خلاصه از عزیزانی که حد اقل به نوشته ی این بنده ی حقیر نمره ی منفی میدهند اگر بزر گواری کرده ، عیب و اشکالش را هم بیان بفرمایند ، بسیار ممنونشان خواهم بود .
    • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      0 0
      لطفاَ گذشت را که ذشت و یار را بار نوشه ام اصلاح بفرمائید متشکرم